TISKOVÝ SERVIS
Odboru
prevence kriminality MV
srpen 2003
výběr
1. |
Program Partnerství - návrh
postupu při rozvoji prevence kriminality v menších městech a
mikroregionech
|
1 |
2. |
Stanovisko
MV a Policie ČR k testování tablet extáze |
8 |
3. |
CVVM-
Češi nemají správnou představu o struktuře kriminality v ČR |
14 |
4 |
Projekt
IOM proti obchodování se ženami - Slovensko |
15 |
5. |
Výběr
z tiskového servisu La Strada |
16 |
6. |
STEM- týrání seniorů považuje za zásadní
problém 10 % Čechů |
18 |
7. |
Představujeme
Vám: „Učíme se
s policií“- východočeská policie zpracovala projekt pro ZŠ Program „Bezpečná komunita“ |
19 22 |
8. |
Dopady
dopravních nehod |
26 |
9. |
Rady
a doporučení : Autostop ano, či ne ? |
27 |
10 |
Informace
o akci : Daniel Landa a Roman Kresta
nejen pro řidiče |
29 |
11 |
Časopis
Policista 9/2003 |
30 |
Program partnerství
Návrh postupu při rozvoji prevence kriminality
v menších městech a mikroregionech.
1. Úvod
Prevence kriminality
je chápána jako komplex nerepresivních sociálních a situačních opatření,
jejichž cílem je omezování a snižování trestné činnosti, včetně pomoci obětem
trestných činů a zvyšování povědomí veřejnosti o legálních metodách ochrany
před trestnou činností. Prevence kriminality úzce souvisí s prevencí dalších
sociálně patologických jevů, z nichž k nejzávažnějším patří nejrůznější formy
závislostí.
Preventivní politika
se v České republice rozvíjí od roku 1996, kdy byl pojem prevence kriminality
definován, a kdy mu byl dán praktický obsah tím, že byl vymezen okruh objektů a
subjektů prevence, vytvořen mechanismus vyčleňovaných finančních prostředků a
zahájena medializace prevence kriminality, jako ofensivní metoda boje s
trestnou činností. Garantem za rozvoj preventivní politiky se stal Republikový
výbor pro prevenci kriminality (dále Republikový výbor).
Hlavními cíli
preventivní politiky jsou - snižování míry a závažnosti trestné činnosti,
zvyšování pocitu bezpečí občanů a jejich aktivní účast na omezování příčin
kriminality, začlenění prevence kriminality do generelů rozvoje obcí a
integrace Policie ČR do preventivních systémů, zejména na místní úrovni.
Preventivní politika byla poprvé formulována ve vládou schválené Strategii
prevence kriminality na léta 1997-2000 (usnesení vlády ze dne 9. dubna 1997 č.
209). Na základě jejího vyhodnocení a aktuálních trendů vývoje trestné činnosti
byla potom usnesením vlády ze dne 11. prosince 2000 č. 1265 schválena Strategie
prevence kriminality na léta 2001 - 2003. Hlavní prioritou je rozvoj a zkvalitňování systému prevence
kriminality na místní úrovni.
Základním programem,
který charakterizuje obě období Strategie, je Program prevence kriminality na místní úrovni (do roku 2001 pod
názvem Komplexní součinnostní program prevence kriminality na místní úrovni),
na který jsou každoročně vyčleňovány finanční prostředky ze státního rozpočtu.
V současnosti tento program realizuje 94
měst s počtem obyvatel nad 10 000. Program realizují všechna statutární
města a většina bývalých okresních měst. Od roku 1996 bylo v rámci realizace
programů ve městech podpořeno 2739
projektů částkou 511 251 000,- Kč.
K přípravě preventivních programů ve městech byla v roce 1996 zpracována a
Republikovým výborem schválena komplexní metodika (metodika přípravy,
zpracování a hodnocení programů a projektů, metodika poskytování dotací,
metodika výběru měst, zásady poskytování dotací apod.) - tedy know - how, jehož
základní principy platí dodnes.
V prvních letech byla
vybírána města s vysokým indexem nápadu trestné činnosti (počet tr.č./ 10 tis.
obyvatel), k němuž bylo postupně přičítáno dalších 23 rizikových faktorů –
specificky kriminálních a sociálně kriminogenních. Později se výběr měst rozšířil
i na města méně riziková – šlo o integraci prevence kriminality do sociální a
bezpečnostní politiky jednotlivých zastupitelstev.
Prevence kriminality
se stala srozumitelným pojmem a součástí generelu rozvoje většiny měst
zapojených do systému. Ve městech jsou zřízeny funkce manažerů programu
prevence kriminality, kteří jsou průběžně odborně vzděláváni odborem prevence
kriminality Ministerstva vnitra i dalšími subjekty. Je vytvořena síť prevence,
a to jak virtuální – prostřednictvím Internetu, tak i faktická, založená na
osobních vztazích a dobré vzájemné výměně informací.
Propojení a úzká spolupráce všech subjektů, jejichž zaměření
se dotýká prevence kriminality (městská
samospráva, městská policie, Policie ČR, instituce města, nestátní neziskové
organizace, církevní organizace, podnikatelské subjekty i samotní občané),
které bylo zprvu cílem programu, je dnes základním
předpokladem provádění kvalitní a účinné
preventivní politiky ve městech.
Při realizaci programů ve městech se postupně zvyšovala role
Policie ČR, a to především v
oblasti analytické, signalizační a postupně i iniciační činnosti. V rámci
přípravy programů upřednostňovala policie metody situační prevence, to znamená
organizační, režimová a technická opatření, a úzce cílenou osvětu. Při
zapojování Policie ČR do preventivních programů měst sehrálo významnou roli
plnění úkolů vyplývajících z resortní koncepce Ministerstva vnitra v oblasti
prevence kriminality, jejímž výsledkem je vznik
Preventivně informačních skupin a konstituování „preventistů” v Policii ČR.
Současný stav lze chápat jako výsledek 1. etapy - existují policisté, kteří se
prevencí zabývají. Jsou to koordinátoři prevence kriminality na správách krajů
Policie ČR) a „preventisté” při většině okresních (obvodních) ředitelstvích
Policie ČR. Jejich preventivní aktivity se zaměřují především do oblasti osvěty
(přednášková činnost na školách a besedy s občany apod.) a k medializaci práce
policie.
Zkušenosti z
realizace preventivních programů ve městech, ve kterých již dnes můžeme hovořit
o úzké - partnerské spolupráci - zástupců města s Policií ČR při přípravě,
realizaci a hodnocení programů však ukazují, že zapojení Policie ČR zvyšuje profesionalitu těchto programů a efektivně
přispívá k omezování kriminality.
Proto je třeba nadále
rozvíjet a podporovat podíl Policie ČR na preventivních programech na místní
úrovni a vytvořit v policii podmínky pro
integraci ofenzivních metod boje s kriminalitou do běžných metod organizace
práce na všech stupních řízení.
2. Program partnerství
Návrh postupu při
zkvalitňování systému prevence kriminality na místní úrovni rozšířením preventivních aktivit i do
menších měst a mikroregionů vychází ze skutečnosti, že Policie ČR v
posledních letech signalizuje nárůst
trestné činnosti, zejména majetkové, v malých obcích a na venkově. Zvyšuje
se kriminalita spojená s drogami a jinými závislostmi, roste kriminalita
mládeže, zejména mezi vrstvami obyvatelstva žijícími na hranicích chudoby a
sociálně vyloučenými etnickými menšinami.
Vzhledem k tomu, že
ústřední orgán nikdy nemůže dohlédnout na problémy malých obcí, je pro řešení
lokálních problémů nárůstu trestné činnosti nezbytné, aby iniciace preventivních aktivit přišla z místa, které je aktuálnímu
vývoji trestné činnosti co nejblíže. Z hlediska znalosti vývoje kriminality je
tímto místem Policie ČR.
Tento přístup bude
vyžadovat zvýrazněnou analytickou,
signalizační a iniciativní roli policie, zejména pak roli okresních
ředitelů a vedoucích obvodních oddělení Policie ČR, kteří budou iniciovat řešení konkrétních negativních jevů a budou
se spolupodílet na výběru adekvátních opatření. Policie ČR tak převezme
iniciativu při dalším rozvoji preventivních aktivit a uplatňování proaktivních
metod při omezování trestné činnosti na lokální úrovni, tedy co nejblíže
občanům.
Podstatou nového programu určeného pro menší obce a
mikroregiony je partnerská spolupráce Policie ČR s místními orgány veřejné
správy při přípravě a realizaci cílených opatření (projektů), která budou
minimalizovat lokální kriminogenní podmínky,
zvyšovat riziko pachatele a snižovat potenciální zisky z trestné činnosti.
Těžiště metod předcházení trestné činnosti bude spočívat zejména v situačních aspektech
prevence.
Cíle programu partnerství
jsou:
·
rychle
reagovat na aktuální negativní vývoj trestné činnosti v konkrétních lokalitách
kraje nebo velkého města,
·
úzká
spolupráce Policie ČR s místními orgány veřejné správy,
·
integrace
ofenzivních a proaktivních metod organizace práce Policie ČR na všech stupních
řízení.
Program
partnerství navazuje na sedmileté zkušenosti ověřené v programech prevence
kriminality ve městech, využívá ověřenou propracovanou metodiku přípravy,
zpracování i hodnocení projektů, včetně metodiky poskytování dotací.
3. Navrhovaný
postup
Na
základě analýzy aktuální bezpečnostní situace upozorní okresní ředitel Policie
ČR starostu obce na negativní vývoj trestné činnosti v obci a iniciuje jednání
o přípravě opatření ke zlepšení situace. Vyzve starostu obce, aby svolal
zástupce institucí působících v oblasti sociální prevence a prevence
kriminality za účelem projednání možných opatření ke zlepšení situace a společné přípravy projektu, na který je možno žádat o státní účelovou
dotaci.
V
rámci procesu přípravy projektu je nutné:
·
analyzovat
příčiny nárůstu kriminality a prokriminogenní podmínky v konkrétní lokalitě,
·
stanovit cíl,
k němuž mají opatření směrovat,
·
stanovit
cílovou skupinu projektu (objekt preventivního působení),
·
určit
realizátora projektu (subjekt preventivního působení),
·
zpracovat
charakteristiku opatření (projektu); stručný popis projektu (projektů, pokud se
jedná o komplexní řešení problému), jaké prostředky a metody budou použity,
·
zpracovat plán
(postupné kroky při řešení problému, úkoly a odpovědnost jednotlivých
institucí), včetně časového harmonogramu,
·
stanovit
kritéria hodnocení projektu,
·
zpracovat
finanční rozvahu,
·
zpracovat
formulář žádosti o státní účelovou dotaci.
Projekty
mohou být jak z oblasti situační
prevence (specifická opatření, která znesnadňují páchání trestné činnosti,
případně zvyšují pravděpodobnost odhalení pachatele apod.), tak z oblasti sociální prevence (vytváření aktivit
zaměřených na změnu nepříznivých společenských a ekonomických podmínek prostředí,
které produkuje pachatele trestné činnosti; v praxi to znamená především
vytváření podmínek pro vznik konkrétních projektů cílených především do oblastí
zahrnujících specializovanou péči o mládež a další rizikové skupiny, dále pomoc
při vzdělávání a rekvalifikaci, rozšiřování nabídky volnočasových aktivit).
Další skupinou projektů je informování
občanů o možnostech a způsobech ochrany před trestnou činností
(prostřednictvím médií, přednášek, besed, letáků a poradenských služeb).
Při
vytváření dílčích projektů a stanovování strategie působení na jednotlivé
cílové skupiny je vhodné specifikovat, jedná-li se o preventivní aktivitu na
primární, sekundární či terciární úrovni: primární prevence - se zaměřuje na
všechny občany (osvěta, informace, volnočasové aktivity), sekundární prevence
na rizikové skupiny osob, u nichž je zvýšená pravděpodobnost, že se stanou
pachateli nebo oběťmi trestné činnosti (specializovaná sociální péče), na
sociálně patologické jevy (např. drogové a alkoholové závislosti, záškoláctví,
povalečství, vandalismus, rasové konflikty, dlouhodobá nezaměstnanost) a
příčiny kriminogenních situací. Terciární prevence se pak soustřeďuje na
kriminálně narušené jedince a na nefunkční sociální prostředí.
4. Východiskem
pro organizování preventivních opatření je analýza bezpečnostní situace v dané
lokalitě (malá obec, městská
část, mikroregion). Tato analýza zahrnuje:
·
rozbor
policejních kriminálních statistik,
·
sociálně
demografickou analýzu území (zejména ve vztahu ke kriminálně rizikovým skupinám),
·
zmapování
aktivit orgánů státní správy, samosprávy, nestátních neziskových organizací a
dalších institucí působících v oblasti sociální a situační prevence,
·
vyhodnocení
činností jednotlivých subjektů sociálního, represivního, preventivního a
výchovně vzdělávacího systému oblasti, v níž se riziková lokalita nachází,
včetně aktivit nestátních neziskových organizací zasahujících do oblasti
prevence sociálně patologických jevů,
·
analýzu
provázanosti činností jednotlivých institucí, míru vzájemné informovanosti,
kvalitu spolupráce a vytipování duplicitních, neefektivních, případně
chybějících aktivit, služeb a opatření.
5. Organizační
struktura zabezpečení programu partnerství
5.1
Republikový výbor pro prevenci kriminality
odpovídá za tvorbu koncepce preventivní politiky vlády ČR. Gestorem
Republikového výboru je Ministerstvo vnitra, resp. odbor prevence kriminality.
5.2
Ministerstvo vnitra - odbor prevence kriminality odpovídá za:
·
rozvoj systému
prevence kriminality na místní úrovni (programy ve městech) a ve spolupráci s
Policejním prezídiem ČR za program partnerství - rozvoj preventivních aktivit v
menších městech a mikroregionech (zde se opírá o vybudovanou síť Preventivně
informačních skupin při okresních ředitelstvích Policie ČR),
·
zpracování
metodických materiálů, metodické vedení, odborné konzultace k přípravě
projektů,
·
zpracování
modelových projektů,
·
vzdělávání
pracovníků, kteří se prevencí zabývají (manažerů měst a koordinátorů prevence
kriminality Policie ČR a koordinátorů na krajských úřadech),
·
správu
dotačního systému prevence kriminality na místní úrovni (program prevence
kriminality ve městech a program partnerství),
·
informační
propojení jednotlivých subjektů.
5.3 Policejní
prezidium ČR - Preventivně
informační skupina - odpovídá za rozvoj preventivních aktivit z hlediska potřeb
bezpečnostní politiky České republiky:
·
spolupracuje s
Ministerstvem vnitra při přípravě a realizaci programu partnerství,
·
sleduje a
vyhodnocuje bezpečnostní analýzy v České republice, sleduje stav, dynamiku a
hlavní trendy vývoje kriminality; v rámci vlastní analytické činnosti
spolupracuje s krajskými koordinátory prevence kriminality Policie ČR.
5.4 Policie ČR
- správa kraje odpovídá za
bezpečnostní politiku kraje a za rozvoj preventivních aktivit v kraji;
·
má iniciační a
koordinační roli v rámci kraje, přičemž po organizační a metodické stránce
program partnerství garantují koordinátoři prevence kriminality PIS správ krajů
Policie ČR; kontroluje a vyhodnocuje realizaci projektů programu partnerství,
·
shromažďuje a
vyhodnocuje informace o preventivních aktivitách kraje,
·
zajišťuje
spolupráci s krajskými úřady, které územně do správy kraje Policie ČR spadají, zejména s pracovníky zodpovědnými za
rozvoj sociální prevence a prevence kriminality na krajských úřadech, informuje
koordinátory prevence kriminality krajských úřadů o realizovaných preventivních
aktivitách,
·
plní funkci
krajského koordinátora prevence kriminality (metodická pomoc pracovníkům PIS
okresních ředitelství Policie ČR při přípravě a realizaci preventivních
opatření) a spolupracuje s koordinátory prevence kriminality krajských úřadů
(zejména při vyhodnocování sociálně rizikových jevů).
5.5 Policie ČR
- okresní (obvodní) ředitelství
- odpovídá za analytickou a vyhodnocovací činnost a účelnost projektů (po
praktické stránce budou činnost zajišťovat pracovníci PIS a analytici okresních
ředitelství Policie ČR).
·
Na základě
místní znalosti vývoje trestné činnosti a jejích příčin, podrobných analýz a
jejich vyhodnocení signalizuje bezpečnostní problémy a iniciuje jednání s obcí;
·
navrhuje
opatření a spolupracuje s obcí při přípravě projektů programu partnerství;
odpovídá za oprávněnost žádosti o státní účelovou dotaci,
·
informuje
správu kraje Policie ČR o preventivních aktivitách, připravovaných a
realizovaných projektech.
5.6 Obec
(městský/obecní úřad) - starosta
odpovídá za realizaci navržených preventivních opatření. Při přípravě projektů
programu partnerství spolupracuje s Policií ČR a iniciuje spolupráci všech
subjektů v obci, které se oblastí prevence kriminality zabývají. Určí
pracovníka obce, který bude odpovědný za realizaci a přípravu projektů a bude
kontaktní osobou pro Policii ČR a odbor prevence kriminality Ministerstva
vnitra. Starosta obce předkládá projekt (projekty) se žádostí o účelovou
dotaci. Obec je příjemcem dotace a finančně na realizaci projektu (projektů)
participuje. Informuje krajský úřad o přípravě a realizaci projektu (projektů)
(ev. žádá o pomoc při finanční participaci).
5.7 Krajské
úřady - odpovídají za
sociální a bezpečnostní politiku kraje. Zřizují funkci koordinátora prevence
kriminality, který odpovídá za:
·
zpracování
sociálně demografické analýzy kraje, zpracování průběžných analýz sociálně
rizikových jevů v kraji a za jejich vyhodnocení; ve spolupráci s koordinátorem
prevence kriminality PIS Policie ČR analyzuje příčiny nárůstu kriminality a
prokriminogenních podmínek a navrhuje řešení, zejména z oblasti sociální
prevence,
·
zpracování
přehledu institucí a organizací, které se prevencí v kraji zabývají,
·
sledování
realizace a vyhodnocení programů měst,
·
sledování
přípravy, realizace a vyhodnocení jednotlivých projektů programu partnerství a
navrhuje možnou finanční participaci krajského úřadu.
6. Systém
financování projektů programu partnerství
Vláda
ČR uvolňuje od roku 1996 finanční prostředky na podporu Programu prevence
kriminality na místní úrovni (programy ve větších městech). Ve Strategii
prevence kriminality na léta 2001-2003 bylo schváleno vyčleňovat do kapitoly
Všeobecná pokladní správa státního rozpočtu finanční prostředky na strategii
prevence kriminality na místní úrovni a na řešení specifických meziresortních
projektů.
Program
partnerství, který stávající dotační systém na programy prevence kriminality ve
městech rozšiřuje o systém dotací na realizaci preventivních projektů v menších
městech a mikroregionech, do tohoto systému plně zapadá. Iniciátorem realizace projektu (projektů) bude příslušné okresní (obvodní) ředitelství Policie ČR,
které bude garantovat oprávněnost požadavku a podíl Policie ČR na preventivních
aktivitách. Realizátorem projektů a
příjemcem dotace bude obec. O rozdělování vyčleněných finančních prostředků
bude rozhodovat na základě stanovených podmínek Republikový výbor pro prevenci
kriminality.
Součástí
systému financování programu partnerství jsou podmínky pro poskytování dotace
ze státního rozpočtu, metodika výběru rizikových okresů, mechanismus
přidělování dotací, Zásady pro poskytování účelových dotací za státního
rozpočtu obcím na výdaje realizované v rámci Strategie prevence kriminality na
místní úrovní v roce 2003 a kontrolní mechanismy.
6.1 Podmínky
pro poskytnutí dotace z prostředků
vyčleněných ze státního rozpočtu na podporu projektů programu partnerství jsou:
·
vysoká míra
trestné činnosti a dalších kriminálně rizikových jevů vybrané obce, lokality,
·
kvalitně
zpracovaný projekt (nebo na sebe navazující a provázané projekty směřující ke
komplexnímu řešení problému),
·
zajištění
finanční participace obce na projektu.
6.2
Mechanismus přidělování dotací doporučený na rok 2003
Projekty programu partnerství posuzuje a výši dotace
doporučuje Komise složená ze zástupců resortů zastoupených v Republikovém
výboru a zástupce Policejního prezidia ČR, jejíž členové byli jmenováni
příslušnými ministry a policejním prezidentem. Doporučení Komise schvaluje
Republikový výbor pro prevenci kriminality.
6.3 Zásady pro
poskytování účelových dotací na program partnerství
Čerpání finančních prostředků je přísně účelově vázáno a je
dáno Zásadami pro poskytování účelových dotací obcím na výdaje realizované v
rámci Strategie prevence kriminality na místní úrovni v roce 2003, které jsou součástí předkládaného
materiálu ke schválení vládě ČR.
6.4 Kontrolní
mechanismy
·
Věcná kontrola
využití finančních prostředků bude do roku 2004 postoupena do gesce
Ministerstva vnitra - odboru prevence kriminality.
·
Finanční
kontrolu použití účelové dotace provádějí územně příslušné finanční orgány.
·
Kontrola
efektivity realizovaných projektů je záležitostí komplexní, na níž se podílejí
samosprávné orgány, Policie ČR, Republikový výbor pro prevenci kriminality a vědecko-výzkumné
instituce.
7. Závěr
Navržený postup
představuje inovaci dosavadního Programu prevence kriminality na místní úrovni,
doplňuje preventivní programy větších měst o možnost rozšíření preventivních
aktivit do menších konkrétních lokalit a řešení specifických lokálních
problémů.
Podstatou nového
programu jsou právě úzké - „partnerské”-
pracovní vztahy Policie ČR s obcemi a s dalšími partnery při komplexním řešení
dílčích jevů kriminality, a to jak v rizikových lokalitách měst, tak v
malých obcích a mikroregionech. Nezastupitelná je i spolupráce s krajskými
úřady, protože prevence kriminality je nedílnou součástí bezpečnostní politiky
krajů.
Zahraniční
zkušenosti, ale i zkušenosti z realizace preventivních programů ve městech ČR,
jednoznačně ukazují, že efektivní spolupráce účinně přispívá k omezování
kriminality.
V roce 2004 bude
program partnerství vyhodnocen a případně modifikován, bude zpracována metodika
výběru rizikových okresů Policie ČR, budou zpřesněny podmínky a kritéria
zařazení projektů do programu. Současně bude připraven návrh na institucionální
zajištění rozvoje prevence kriminality kraje, ve kterém se předpokládá postupné
splynutí preventivních programů ve městech s programem partnerství.
Zpracoval: Odbor prevence kriminality MV
Stanovisko MV a
Policie ČR k
testování tablet extáze
I.
V roce 2002 byla
při Radě vlády pro koordinaci protidrogové politiky[1]
(dále RVKPP) zřízena pracovní skupina Prevence
zneužívání syntetických drog. Jejím cílem bylo provést rozbor existujících
přístupů a intervencí, zejména aktivit týkajících se analýzy obsahu tablet
extáze a právních podmínek nezbytných pro jejich provádění.
Na základě závěrů a doporučení pracovní skupiny rozhodla
RVKPP o zpracování materiálu Doporučený
postup při provádění preventivních intervencí na tanečních akcích, který
bude předán Asociaci nestátních organizací a stane se součástí vnitřních
standardů této organizace.
Předložením
Doporučených postupů při provádění preventivních intervencí na tanečních akcích
podporuje RVKPP testování tablet extáze
na těchto akcích. Ministerstvo vnitra a Policie ČR tyto aktivity rozhodně
nepodporují. Proto Ministerstvo vnitra, jako člen RVKPP, vyjádřilo nesouhlas
s uvedeným postupem a zpracovalo Stanovisko MV a Policie ČR k testování tablet extáze.
II.
1.
Extáze a její účinky[2]
Extáze (MDMA, 3,4-methylen-dioxy-methamfetamin) patří do skupiny látek
odvozených od amfetaminu. Základní látkou, která je všem extázím společná, je
phenethylamin, tablety extáze však obsahují další psychostimulační a
halucinogenní látky.
První účinky po perorálním užití se dostavují kolem 30 min. a trvají 3
– 6 hodin.
U uživatele se dostavuje euforie, pocity sounáležitosti s okolím,
zvýšená hovornost, pocit velkého množství
energie, snížená soudnost, empatie, mohou se dostavit pocity deprese, úzkosti, nenávisti, neklid, někdy
také halucinace. Extáze může vyvolat velmi vážné, až smrtelné komplikace
(alergické reakce, hypertenze, srdeční arythmie, akutní renální selhání, méně
často jaterní komplikace). Po opakovaném užívání se může rozvinout chronická paranoidní
psychóza, mohou se vyskytovat flashbacky, úzkost, zmatenost, deprese. Vzhledem
k tomu, že MDMA poškozuje neurony, náhodný uživatel se vystavuje riziku
trvalého poškození mozku.
2.
Orientační testování extáze v klubech [3]
Orientační testování tablet extáze v prostředí tanečních akcí
provádějí v rámci preventivních aktivit nestátní neziskové organizace.
Smyslem těchto aktivit má být snížení akutních zdravotních rizik spojených
s užíváním syntetických drog. Testování se provádí následujícím způsobem:
·
Pracovníci organizace, která
testování provádí, mají v prostorách klubu zřízen stánek.
·
Osoba, která má zájem o provedení
testu, odškrábne na mističku ostrým kovovým předmětem nepatrné množství
nelegálně zakoupené tablety extáze. Mističku předá u stánku pracovníkům
organizace. Pracovník nakape na vzorek 1 – 3 kapky Marquisova činidla, které je
vyráběno jednou z fakult MU Brno.
·
Změny vzorku na základě zabarvení sleduje terénní
pracovník po dobu cca 20 vteřin. Na přítomnost MDMA a jí příbuzné látky reaguje testovaný vzorek zabarvením do
fialové až černé barvy. Na přiložené barevné škále je potom výsledek porovnán a
reprodukován.Zjistí se tak, zda tableta obsahuje MDMA, či nikoliv. Na ostatní
substance nebo příměsi test reaguje jiným zabarvením a nebo
vůbec. Smyslem je údajně vyloučit
tablety, které neobsahují MDMA.
·
Pro uživatele jsou k dispozici
propagační letáky, kde je uvedeno, jak tabletu užít, aby se konzument vyvaroval
případným nežádoucím účinkům. Současně údajně pracovníci organizace upozorňují,
že je lépe extázi nebrat.
3. Stanovisko k testování tablet [4]
PČR Národní protidrogová centrála SKPV vypracovala „Stanovisko Policie České republiky národní
protidrogové centrály služby kriminální policie a vyšetřování k testování
extáze v některých regionech ČR“. Národní protidrogová centrála
testování tablet v prostorách tanečních akcí nepodporuje, a to zejména
z následujících důvodů:
·
Dosavadní
testování tablet probíhá formou orientačních testů bez dostatečné validity a průkazní hodnoty.
·
Není
jasné, co je smyslem testů. Rozhodně se nemůže jednat o minimalizaci rizik,
když se v postupu testu a jeho výsledcích
nevyskytuje nic, co by riziko zdravotních potíží minimalizovalo. Test
orientačně prokáže blíže neurčenou
(kvantitativně a kvalitativně) přítomnost MDMA a jí příbuzné látky,
nedetekuje však jiné substance, pro zdraví také nebezpečné.
·
I
kdyby test vyloučil přítomnost jiných substancí, neznamená to přece, že je MDMA
látkou, která škodí organismu méně.
·
MDMA,
ale i další látky, jsou uvedeny v Seznamu I podle Jednotné Úmluvy o omamných látkách,
Příloha I zák. č. 167/98 Sb., o návykových látkách. Aktéři testování tedy
ponechávají zpět v oběhu, užívání a zacházení zákonem
k tomuto účelu zakázanou látku.
·
Není
možné vyloučit, že orientační testy využijí dealeři k utvrzení, že jejich
tablety jsou pro další prodej „vhodné“,
tedy že obsahují nespecifikované množství MDMA.
·
Pokud
se uživatel extáze rozhodne tuto koupit, je rozhodnut si ji vzít, jak říkají
někteří odborníci, v každém případě. Pokud si ji nechá otestovat a test
nereaguje pozitivně na přítomnost MDMA, je na jeho rozhodnutí, zda tabletu
vezme, nebo ne. Když test reaguje pozitivně, s tichým souhlasem je utvrzen, že
tableta je vhodná k užití. V tabletě však kromě MDMA může být jiná, testem
neprokazatelná substance, která může vážně ohrozit zdraví jedince (v případě
předávkování PMA i smrt). Otázkou tedy potom je odpovědnost realizátorů testu
za případný následek.
·
Akční plán EU v oblasti ilegálních drog pro období
2000-2004 schválený Evropským parlamentem testování tablet extáze zahrnuje.
Jedná se však o vytvoření laboratoří, které jsou schopny odborných analýz,
nikoli pouliční orientační detekce.
·
Dosavadní
testování je hazardem s již ohroženým zdravím konzumentů nelegálních drog, a to
za podpory státních orgánů (dotace na testy).
·
Otázka
trestní odpovědnosti, neboli trestnosti testování extáze, není dosud
vyřešena. V jednom případě
(jednalo se o občanské sdružení Podané ruce Brno) státní zástupce neshledal v
konkrétní kauze porušení zákona. To však neznamená, že by se nemohlo jednat o
trestný čin šíření toxikomanie § 188 a tr. zák. v případě jiných kauz, kde
skutková podstata toho trestného činu může být konkrétním jednáním naplněna,
zejména formou podněcování ke zneužívání jiné návykové látky než je alkohol.
·
Pokud
orientační testování není trestné, je přinejmenším nemorální.
·
Pokud
lékaři a další vědečtí odborníci naznají, že MDMA a jí příbuzné látky nejsou
pro zdraví škodlivé, pak je kvalitní odborné testování namístě. Pak by se
jednalo o vyloučení jiných, zdraví škodlivých látek. Monitoring prodeje extáze
v tomto případě bude mít určitou hodnotu a důležitost.
·
Úkolem
policie je zabránit distribuci extáze a dalších drog. Tady jsou jistě
rezervy. Policie však rozhodně
nepodporuje jejich prodej nebo nezvyšuje povědomí ve společnosti, že brát drogy
je normální.
Otázkou
trestní odpovědnosti v případě testování extáze se zabývalo rovněž
Nejvyšší státní zastupitelství, a to z podnětu některých orgánů činných
v trestním řízení, zejména Národní
protidrogové centrály. V roce 2002
vydalo Nejvyšší státní zastupitelství pod poř. č. 26/2002 „Stanovisko ke sjednocení výkladu zákonů a jiných právních předpisů
k možné trestní odpovědnosti při testování drogy „extáze“ nestátními
organizacemi zabývajícími se preventivní činností v boji proti drogám“.
Ze stanoviska vyplývá, že jednání osob, které
provádí testování tablet extáze při hromadných společenských akcích, může
založit podezření ze spáchání některého z trestných činů nedovolené výroby
a držení omamných a psychotropních látek a jedů podle § 187, §187a nebo § 188
trestního zákona či trestného činu šíření toxikomanie podle § 188a trestního
zákona. Případná trestní odpovědnost za některý z uvedených trestných činů
by však mohla být výjimečně vyloučena v
případě splnění podmínek, které jsou ve stanovisku Nejvyššího státního zastupitelství
uvedeny. Avšak bez zřetele na splnění
těchto podmínek přichází v úvahu trestní odpovědnost nebo spoluodpovědnost
těchto osob za možný následek na zdraví konzumujícího plynoucí
z užití látky, k němuž by došlo v bezprostřední
souvislosti s ověřováním složení látky. Potom by se mohlo jednat o některý
z trestných činů proti životu a zdraví.
Z pohledu Ministerstva zdravotnictví je uvedená činnost v rozporu se zákonem č. 167/1998 Sb., o návykových
látkách a změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Výše uvedené návykové látky a přípravky je obsahující mohou být použity pouze
k vědeckým a velmi omezeným terapeutickým účelům vymezeným v povolení
k zacházení. V případě testování tablet extáze na tanečních akcích se o tyto účely nejedná, nelze tedy ani vydat
povolení k zacházení s látkami. Testování tablet je tedy ze své podstaty nelegální. Dále se
Ministerstvo zdravotnictví domnívá, že odbornou kvalifikací a vybavením není
možno v terénu otestovat celé spektrum nežádoucích a nebezpečných příměsí
ani substance kvantifikovat. Provozovatelé pravděpodobně naplňují skutkovou
podstatu trestného činu, z legislativního hlediska není v současné
době možné stávající praxi legalizovat a
z odborného hlediska neexistuje pro případnou legalizaci žádný podpůrný argument.
K předmětnému
problému bychom dále rádi uvedli, že odbor prevence kriminality obdržel od Stálé mise ČR při OSN ve Vídni kopii
finální zprávy Mezinárodní rady pro kontrolu
narkotik (INCB) o kontrolní misi do ČR, která se uskutečnila ve dnech 10. – 12. března 2003. V této
zprávě jsou zmíněny obavy vyplývající z
pokračujících diskusí, které se týkají testování syntetických drog na
tanečních akcích prováděné v ČR nevládními organizacemi. Ve zprávě se
uvádí, že tyto aktivity jsou v rozporu se zásadami konvencí INCB, které jsou obsahem Výročních
zpráv INCB pro rok 1999, 2000, 2001 a 2002.
V souvislosti
s testováním extáze v tanečních klubech je nutno zmínit také pracovní
toxikologický workshop, který se
konal za podpory EMCDDA v září 2002
na 1. lékařské
fakultě Univerzity Karlovy. Toto setkání
bylo určeno především pro odborníky
sdružené v České společnosti soudního lékařství a soudní toxikologie.
Přednášející byli zahraniční toxikologové velmi respektovaní ve světové vědecké
komunitě. Workshopu se zúčastnili toxikologičtí specialisté z forenzně
toxikologických laboratoří v ČR a
také soudní lékaři z předních
pracovišť v ČR. Program byl zaměřen
na farmako-toxikologické aspekty zneužívání drog, na problematiku záchytu a
identifikace drog v biologických materiálech a na interpretaci nálezů pro
účely zdravotní i soudní. Součástí programu byla také přednáška „Nové syntetické drogy, jejich účinky,
metabolismus a detekce v biologickém materiálu„. Téma přednášky bylo
široce diskutováno včetně otázky terénního testování tablet extáze. Závěry s diskusí byly následující:
·
Extáze (MDMA) je lidskému zdraví škodlivá.
Dostavují se nežádoucí účinky, může vyvolat velmi vážné, až smrtelné komplikace
( viz kapitola 1 – Extáze a její účinky).
·
Protože extáze sama o sobě poškozuje zdraví,
vyhledávání průvodních nečistot v tabletě ztrácí smysl. Nikoho nenapadne
vyhledávat nečistoty v jiných škodlivinách. Je nutné změnit propagaci
extáze jako relativně neškodné drogy.
·
Tableta extáze může obsahovat cokoliv. Může se
jednat o neúčinné placebo, ale také může obsahovat vedle extáze i jiné více toxické látky. I
dealeři mají zájem zjistit, jak kvalitní drogu distribuují a mohli by na
základě výsledků nastavit ceny. Z tohoto hlediska je smysl testování
čistoty tablet poněkud dvojznačný.
·
Testování pomocí Marquisova činidla je naprosto
nespolehlivé a nesmyslné. Na toto činidlo může reagovat řada jiných látek,
přičemž argumentace, že reakce jiných látek dávají jiné odstíny, neřeší otázku
kombinací látek v tabletě. Dále pak rozeznat rozdíly v zabarvení
vyžaduje dobré osvětlení a znalecké oko, což v rukou laiků a v prostředí
taneční scény není možné. Kvalifikovaní chemici vědí, že bezpečné chemické
identifikaci látek jsou zapotřebí jiné náročnější a specifičtější postupy.
·
Vydávání finančních prostředků na takové
projekty je minimálně plýtváním, nemá–li spíše efekt povzbuzující k jejich
užívání. Další otázkou je právní odpovědnost za špatně provedenou analýzu a
špatnou informaci podanou uživateli.
III.
Závěr
Ministerstvo vnitra a Policie ČR
nepodporují testování tablet extáze na tanečních akcích.
Prováděná testování jsou nespolehlivá a nesmyslná, jsou
vědomým hazardem se zdravím konzumentů,
nemá legislativní podporu a je v rozporu s ratifikovanými mezinárodními
úmluvami, jimiž je Česká republika vázána.
Ministerstvo vnitra se zároveň zásadně staví
proti financování aktivit nevládních organizací v této oblasti
z finančních prostředků ze státního rozpočtu.
Zpracoval :
Odbor prevence kriminality
Češi
nemají správnou představu o struktuře kriminality v ČR - výzkum CVVM
Veřejnost nemá příliš jasnou
představu o struktuře kriminality v České republice. Lidé také nedokážou odhadnout
úspěšnost policie při objasňování jednotlivých trestných činů. Vyplynulo to z
nedávného průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM).
Účastníci výzkumu měli odhadnout,
jak se na celkové kriminalitě podílí pět vybraných trestných činů.
Uvedli, že nejčastější jsou
vloupání do bytů; tvoří podle nich čtvrtinu ze všech trestných činů.
Krádeže věcí z auta se podle respondentů
podílí na celkové kriminalitě 22, kapesní krádeže
18, vraždy devíti a znásilnění osmi procenty.
Ostatní trestné činy se podle nich na kriminalitě
podílejí z 18 procent.
Jejich představa se však od
reality poměrně výrazně liší.
Na kriminalitě se totiž ze tří čtvrtin
podílejí právě ostatní trestné činy. Poté následují
krádeže věcí z aut, vloupání do bytů a
kapesní krádeže, znásilnění a vraždy. Dotázaní
nadhodnotili zejména ojedinělé činy, jako
jsou vraždy a znásilnění. Například zatímco
reálně je znásilnění šestnáctkrát méně než
vloupání do bytů, podle veřejnosti je jich
méně pouze třikrát. Zatímco jedna vražda ve
skutečnosti připadá na 50 vloupání,
podle respondentů připadá na stejný počet
vloupání 18 vražd.
Názory veřejnosti na kriminalitu
podle CVVM pravděpodobně ovlivňují osobní zkušenosti s jednotlivými druhy
trestných činů a média, která informují zejména o atraktivních případech, jako
jsou vraždy a znásilnění.
Veřejnost také neumí odhadnout
úspěšnost policejní práce.
Jen se příliš nemýlí, když
předpokládá, že se policii podaří objasnit 45 procent trestných činů, protože
ve skutečnosti je to jen o čtyři procenta méně. Při hodnocení objasňování
jednotlivých trestných činů dotázaní výrazně podhodnotili úspěšnost policie při
vyšetřování vražd či znásilnění.
Naopak úspěšnost objasňování
krádeží a vloupání je podle nich daleko vyšší než ve skutečnosti.
Zdroj:
ČTK - Praha
IOM -
projekt proti obchodování se
ženami - Slovensko
Projekt
zaměřený na boj proti obchodu se ženami odstartovala v červnu v Košicích
Mezinárodní organizace pro migraci (IOM) z Bratislavy.
Součástí
projektu je informační kampaň jejímž cílem je poskytnout ženám informace, jak
zabránit tomu, aby byly zneužívány kuplíři, kteří nabízejí „výhodné zaměstnání
v zahraničí".
Projekt
potrvá 15 měsíců a financuje ho rakouská vláda, která na něj vynaložila 150 000
dolarů.
Jak
na tiskové konferenci informovala koordinátorka projektu Zuzana Vatráľová,
ilegální obchod se ženami se začíná v posledním období stále více rozmáhat.
Svědčí o tom podle ní i zvyšující se počty případů odhalených na Slovensku.
Vatráľová
jako příklad uvedla, že za pět měsíců letošího roku slovenská policie
zaznamenala už jedenáct takovýchto případů, přičemž loni jich bylo za celý rok
registrováno 17 a rok před tím pouze šest. Podle Vatráľové jde ale jen o
pověstnou špičku ledovce, mnohem víc případů zůstává neodhalených.
Nejčastěji
slovenská děvčata a ženy končí v různých zařízeních nebo na ulici v Česku,
Rakousku, Německu a Nizozemsku, kde jsou nuceny k prostituci. Několik případů
obchodu se ženami představitelé IOM zaznamenali také ve Švýcarsku a v Japonsku.
Obchodování
se ženami je pro podsvětí po drogách a organizování ilegální migrace lidí třetí
nejvýnosnější obchod. Vatráľová dále řekla, že
projekt se zaměřuje zejména na mladé ženy ve věku od 16 do 24 let, které
se nejčastěji stávají oběťmi překupníků a organizátorů prostituce.
„Chceme
podstatně zvýšit informovanost žen o tom, co se jim může stát, když přijmou nabídku neseriózní agentury pro
práci v zahraničí, anebo co mohou dělat, když se v zahraničí dostanu do
problémů."
V
rámci projektu zřídila IOM ve všech osmi slovenských krajských městech a navíc
i v Popradě informační a poradenskou telefonickou linku s číslem 0850 111 321,
na kterou se mohou ženy obrátit ještě před vycestováním do zahraničí. Linku za
první týden fungování využilo podle koordinátorky 130 dívek a žen.
K
opodstatněnosti projektu Vatráľová uvedla, že mnoho žen si uvědomuje riziko při
cestě za prací v zahraničí, jen málo jich ale ví, jak se zachovat v případě
problémů. Právě proto organizace připravila reklamní kampaň a vydala informační
materiály, které by měly být dostupné jak na úřadech práce, tak i na
zahraničních ambasádách na Slovensku a na slovenských zastupitelských úřadech v
zahraničí. „Jednáme také se společností EuroLines provozující autobusovou
dopravu do zahraničí, protože právě autobus je nejčastějším dopravním
prostředkem, který ženy při odjezdu do zahraničí využívají," sdělila
Zuzana Vatráľová.
Součástí
projektu je také série diskusí se studentkami maturitních ročníků středních
škol a školení pro policisty, kteří přicházejí do styku s oběťmi kuplířů.
Ladislav Kerekeš Košice - zpravodaj ČTK
Zdroj: ČTK
·
La Strada ČR,
o.p.s realizuje od dubna t. r. projekt
Lidská práva v praxi – prevence
obchodu se ženami v romské komunitě, který finančně podporuje Nadace
OSF Praha a OSI/OSJI Budapest. Cílem projektu je zmapovat situaci obchodu
s lidmi v romské komunitě a následně zde realizovat preventivní
aktivity. Do června proběhlo mapování
situace v lokalitě Ostravsko. V rámci této aktivity se uskutečnily
rozhovory a setkání s pracovníky, kteří působí v sociálně vyloučených
lokalitách a navštívena místa, kde žijí romské komunity. Výsledkem terénní
práce bylo zjištění, že se na Ostravsku objevují případy obchodu s lidmi,
jejichž oběťmi jsou romské ženy a dívky. Jedná se především o nucenou
prostituci. Ženy jsou obchodovány buď do zahraničí, anebo v rámci ČR,
především na Teplicko. Zaznamenaly jsme také informace o změnách
v migračním trendu Romů – začínají se objevovat případy samostatných
romských žen odcházejících za prací do zahraničí.
Práce na
Ostravsku bude pokračovat preventivními setkáními pro romské ženy a
dívky.
Mapování terénu bude v průběhu následujících měsíců pokračovat
v dalších
dvou
vytipovaných lokalitách.
·
V květnu se
v Praze uskutečnilo 11. Ekonomické fórum Organizace pro bezpečnost a
spolupráci v Evropě. Problematika obchodu s lidmi byla jedním
z hlavních témat fóra. V příspěvcích představitelů českého nevládního
a vládního sektoru zazněly jak poukazy na „problémy, jež na místní úrovni
zůstávají neřešeny“ (ředitelka La Strady), tak i názor, že „z právního hlediska
není třeba nějaké zvláštní legislativní úpravy“ (představitel Ministerstva
vnitra).
Zahrnutí
tématu obchodu s lidmi do agendy profesionálů z oblasti ekonomie
považují
odborníci zabývající se dlouhodobě problematikou obchodu s lidmi za
pozitivní
posun. Toto spojení může být významné, především pokud se promítne do
diskuse o
řešení příčin obchodu s lidmi, mezi něž bezesporu patří nerovné
mezinárodní ekonomické vztahy a nerovnováha v distribuci bohatství
mezi různými
oblastmi
světa.
· V průběhu června zrealizovala La Strada ČR o.p.s. za podpory úřadu Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky v Praze a Britské ambasády v Praze dva dvoudenní semináře zaměřené na práci s obchodovanými osobami. Seminářů se zúčastnili odborníci z neziskových organizací pracujících s žadateli o azyl a migranty. Cílem seminářů bylo rozšířit možnosti spolupráce a informovanost odborníků o problematice obchodu s lidmi.
V letošním
roce vydal U.S. Department of State třetí zprávu o
obchodu s lidmi v zemích, které mají „relevantní počet obchodovaných
osob“. Tato zpráva dělí dané země do tří skupin na základě toho, jak splňují
minimální standardy eliminace obchodu s lidmi.
Americká organizace Human Rights Watch
vydala k této zprávě komentář. V něm
na jednu
stranu vítá zlepšení letošní zprávy
zahrnutím různých účelů obchodu s lidmi; za nedostatek
naopak považuje skutečnost, že zpráva
dostatečně nereflektuje některé praktiky vlád, jako
je trestání obětí místo obchodníků (např.
deportace a věznění obětí).
Česká republika byla v loňské zprávě
zařazena do první skupiny zemí, tj. mezi země,
které splňují minimální standardy.
V té letošní se navíc objevují informace o počtu
případů vyšetřovaných podle § 246 TZ
v roce 2002 (vyšetřováno bylo 19 případů, 14
osob bylo obžalováno). Zpráva ale
také upozorňuje na skutečnost, že
v některých
případech stále dochází k zadržování
obětí před jejich následnou deportací.
Zdroj: Tiskový servis La strada
STEM: Týrání seniorů považuje za
zásadní problém 10 procent Čechů
Násilí na seniorech považuje za
zcela závažný problém deset procent Čechů. Vyplývá to z červnového průzkumu
agentury STEM. Za poměrně vážnou otázku označilo fyzické, psychické, materiální
či sociální týraní starších spoluobčanů 45 procent dotázaných. Naopak 13
procentům respondentů připadá tento problém jako zcela okrajový. Nejčastěji se
lidé o násilí na seniorech dovídají z médií.
Podle Jiřího Šandery, který výsledky průzkumu STEM představil veřejnosti,
jsou občané informováni o týrání starých lidí především prostřednictvím
komerčních sdělovacích prostředků.
Z doslechu a hlavně z médií ví o
případu násilí na starých lidech polovina dotázaných. Deset procent lidí
uvedlo, že se s tímto problémem setkalo v rámci širšího příbuzenstva, ve
vlastní rodině pak čtyři procenta Čechů.
Větší pozornost věnují násilí na
seniorech právě starší lidé. Intenzita zájmu klesá v tomto případě úměrně s
věkem.
Za zásadní nebo poměrně velký
považuje tento problém 67 procent občanů
starších 60 let, ale jen 50
procent lidí mezi 18 až 29 lety.
Citlivěji vnímají násilí na
starých lidech ženy. Postoj městských a venkovských obyvatel se v této otázce
v zásadě neliší. Roli v tomto případě nehrají podle výsledků šetření ani
vzdělání či majetkové poměry.
Na druhou stranu zkušenost s
násilím na seniorech souvisí podle agentury se vzděláním. Mezi vysokoškolsky
vzdělanými respondenty nemá v tomto směru žádnou zkušenost 53 procent z nich. U
lidí s pouze základním vzděláním zjistil STEM nulovou
zkušenost se zneužíváním starých
lidí u 41 procent dotázaných.
Zdroj :ČTK - Praha
PŘEDSTAVUJEME
VÁM:
Projekt
primární prevence východočeské policie pro ZŠ -
„Učíme se s policií“
Projekt „Učíme se s policií“ je určen pro žáky 1.-9.
ročníků základních škol. Seznamuje je s činností policie, jejími pravomocemi,
věnuje se primární prevenci sociálně patologických jevů. Policejní lektoři
upozorňují děti na existenci nejrůznějších kriminogenních faktorů, na úskalí
páchání trestných činů, působí na zvyšování jejich právního vědomí.
Projekt zpracovaly redaktorky východočeských preventivně
informačních skupin Policie ČR Renata Šanderová, Hana Kvasničková a Dana
Dolanová. Jako spoluautor se na projektu podílela celá řada policistů a jako odborný poradce s námi spolupracovala
PaedDr. Zdena Kašparová, projekt zaštítil odbornou pedagogickou garancí PhDr.
Pavel Vacek, Ph.D. z Univerzity Hradec Králové a garantem projektu za Ministerstvo vnitra je Mgr.
Michaela Veselá z Odboru prevence kriminality.
Jak vznikl
projekt
Myšlenka vypracovat tento projekt vznikla souběžně se
založením „Specializovaného pracovního týmu toxi“, zřízeného v září 2001. Jeho
vznik byl podmíněn reakcí na stále stoupající celorepublikový trend v
distribuci a výrobě omamných a psychotropních látek a na snižování věkové
hranice konzumentů narkotik a drog. Vedle činnosti represivních složek byla v
týmu ustanovena i činnost preventivního charakteru.
Naším původním záměrem proto bylo vytvořit projekt
zabývající se primární prevencí drogových závislostí, ale v jeho přípravné
fázi jsme došli k rozhodnutí, že jej rozšíříme o další negativní a
sociálně patologické jevy. Byli jsme si totiž vědomi nízké účinnosti
jednorázových přednášek a besed s těmito tématy, takže jsme se rozhodli
pro dlouhodobé systematické a interaktivní působení na vybranou cílovou skupinu
dětí a navázání pozitivního kontaktu a vytvoření důvěrného prostředí mezi žáky
a lektorem.
Základem pro východočeský projekt se stal projekt „Učíme se
s policií“, který vznikl počátkem roku 2001 na preventivně informační
skupině v Pardubicích. Ten byl od září roku 2001 realizován na 12 základních
školách pardubického okresu a po dohodě s jeho autorkami se stal základním
kamenem plánovaného projektu krajského. Vzhledem k tomu, že o projekt projevilo
zájem Ministerstvo vnitra, Policejní prezidium i ostatní policejní útvary z ČR,
bude po proškolení policejních preventistů poskytnut a následně využit v rámci
celé České republiky.
Popis projektu
Jedná se o ucelený cyklus pravidelných lekcí určených pro
žáky 1.- 9. ročníků základních škol (příp. ZvŠ), realizovaných ve školním roce.
Během prvních hodin se při tématech,
jako jsou „Doprava„ a „Představuje se
policie„, vytváří vzájemná důvěra mezi žáky a policistou, která je nezbytná pro
témata následující, jako např. „Šikana“,
„Drogy“, „Normativní systém společnosti“, apod.
V pilotním projektu předkládáme základní teoretické
informace a prakticko-metodické náměty, jak realizovat primární prevenci
patologických jevů na základních školách v návaznosti na minimální
preventivní program. Jedná se o dopravní problematiky, základní poznatky o
policii, zásady správného chování v různých situacích a v různém
prostředí, správní delikty, primární prevenci patologických jevů jako jsou
šikana, násilí, rasismus, alkoholová a nealkoholová toxikomanie, gamblerství.
Součástí první části projektu jsou rozsáhlejší obecné
informace pro lektory, děti i rodiče, včetně příběhů, dotazníků, pracovních
listů a her. Druhá část obsahuje metodiku osmi základních témat pro tři věkové kategorie žáků
základních škol (6-7 let, 8-11 let, 11-14
let). Lektoři v této části najdou nejenom praktický návod pro práci
s dětmi, včetně dalších pracovních listů, hádanek, hlavolamů, kvizů a
testů vztahujících se k danému tématu, ale
též shrnutí nejzákladnějších obecných
informací. Prostřednictvím pracovních listů, které děti budou
vypracovávat v domácím prostředí, budeme moci oslovit a nepřímo působit i
na rodiče žáků.
Stavebnicový
systém projektu umožňuje využít jednotlivé tematické okruhy i samostatně.
Některá témata jsou využitelná i na středních školách a odborných učilištích (bezpečné chování, šikana, rasová
diskriminace, právní vědomí, práva a povinnosti dítěte, drogy a jiné
závislosti, extremismus, normativní systém ve společnosti apod.). S úpravou
a doplněním lze projekt využít i pro studenty 1.- 4. ročníků středních škol a
na odborných a středních odborných učilištích.
K jednotlivým problematikám je využívána i videoprojekce (doprava, představuje se policie, IZS, alkoholová a nealkoholová toxikomanie, šikana atd.) a
pro dokreslení reálného světa jsou děti seznamovány i s případy
z policejní praxe.Projektem prolínají jednorázové i dlouhodobé soutěže
(výtvarné, literární). Jednotlivce
i třídy čeká za nejlépe odvedené výkony drobná odměna ve formě sladkostí,
drobných dárkových předmětů atd. Motivací pro žáky je např. zveřejnění
výtvarných a literárních děl v regionálním tisku, návštěvy různých pracovišť
policie apod.
Součástí projektu jsou i další preventivní aktivity, jejichž
cílem je oslovit nejenom děti a mládež, rodiče, ale i širokou veřejnost. Naši
preventivní pracovníci publikují články týkající se dané oblasti, tvoří
propagační materiály, poskytují na velkých preventivních akcích policie
poradenské služby. Policie ČR správy
Východočeského kraje rozjíždí též webové
stránky s problematikou TOXI, na kterých
je uveden internetový a telefonní kontakt pro anonymní poradenství pro děti a
mládež a poradenství a konzultace pro rodiče a rodinné příslušníky drogově
závislých a experimentujících.
První rok
projektu
Ve školním roce 2002/2003 byl tento pilotní projekt
realizován v 5. a 6. ročnících ve vybraných ZŠ v kraji. Školy byly vytipovány v lokalitách s největším
výskytem trestné činnosti mládeže. Předpokladem úspěšné realizace programu je
souhlas a spolupráce vedení školy a ostatních pedagogů.
·
v
jedné oslovené třídě program reprezentuje
8 - 10 hodin ve školním roce, policisté
se tedy
setkají se „svou„ třídou 8 krát za
školní rok (říjen až květen)
·
do
projektu bylo zapojeno 930 žáků
·
vyhodnocování
efektivity tohoto programu probíhalo:
a) formou experimentu - porovnávání
experimentální skupiny a kontrolní skupiny, za
účelem zjištění
efektu projektu v postojích, vědomostech a v posunu chování žáků
(strukturovaný
dotazník)
b) strukturovaným dotazníkem pro pedagogy,
lektory
c) testy, dotazníky, pracovní listy, kvizy -
k jednotlivým tematickým okruhům
Abychom zjistili, zda tato činnost policistů na školách
přináší „slibované ovoce", pečlivě jsme se věnovali sledování a měření
jeho efektivity. Skupinu žáků zapojených do projektu jsme srovnávali se
skupinou kontrolní. Výzkum prokázal, že ke statisticky významnému posunu ve
vědomostech, postojích a chování oslovených žáků skutečně došlo.
Budoucnost
projektu
V současné době je ukončeno
vyhodnocení celého pilotního projektu, včetně dotazníků pro pedagogy, jeho
dopadů, ale i připomínek a námětů pro naši další činnost. Probíhá doplňování a
závěrečná úprava projektu pro jeho kompletaci
k tisku. Pro závěrečnou podobu jsme zvolili formu kroužkových pořadačů,
které nám umožní operativní práci s materiálem, jeho doplňování nebo
novelizaci. Pro tisk projektu máme přislíbenu materiální pomoc Odboru prevence
kriminality Ministerstva vnitra v rámci vnitroresortních projektů MV a
plánujeme vytištění dostatečného počtu tak, aby byl projekt uvolněn všem zájemcům z preventivně
informačních skupin PČR. Podmínkou jeho uvolnění bude vždy proškolení v práci s
projektem, včetně práce s dotazníky, s
interaktivními metodami a různými formami práce (modelové situace a hry,
relaxační techniky apod.) K projektu bude připojen i jakýsi manuál k práci s
ním. V současné době máme již dohodnutou spolupráci se dvěma kraji, kde
proběhne proškolení k projektu preventistů z jejich okresních ředitelství PČR
na podzim tohoto roku.
Kpt.
Mgr. Iva Marková, por. Renata
Šanderová, Mgr. Gabriela Kozmová
Pro Tiskový
servis zpracovala: Mgr. Michaela Veselá,
OPK MV
Program Bezpečná komunita
Cílem programu „Bezpečných
komunit" Světové zdravotnické organizace je snížit incidenci a závažnost
úrazů. Na základě rozboru úrazovosti stanovit hlavní směry prevence úrazů v
dopravě, u dětí, mládeže, starých lidí, v pracovním prostředí, v domácnosti,
při sportu a rekreaci, prohloubit protiúrazovou výchovu s přednostním zaměřením
na nejvýznamnější rizikové skupiny a situace. Předpokladem je vytvoření
mezioborové skupiny odborníků na komunitní úrovni z oblasti zdravotnictví,
školství, dopravy, vnitra, justice, průmyslu aj. k analýze a usměrňování
prevence úrazů a otrav. Je to důležité z toho důvodu, že místní lidé nejlépe
znají konkrétní místní podmínky, jsou často ochotni se této závažné
problematice věnovat i nad rámec svých povinností, protože tím mohou ovlivnit i
zdraví svých nejbližších.
Historie
„Bezpečných komunit"
Idea Bezpečné
komunity byla poprvé koncipována na První světové konferenci úrazové prevence,
která se konala ve Stockholmu v roce 1989. V závěrech konference se objevil
dokument - Manifesto for Safe Communities - Manifest bezpečných komunit, který
uvádí: „Všichni lidé mají stejné právo na zdraví a bezpečí". Tento
základní požadavek Světové zdravotnické organizace patří do programu Zdraví pro
všechny a tvoří základ pro Globální plán prevence nehodovosti a snížení úrazů a
vedl k celosvětovému hnutí za bezpečnou komunitu.
Na začátku šedesátých let byly poprvé vytvořeny interdisciplinární vědecké
výzkumné programy na švédské univerzitě v Lundu, které sezvaly k práci
sociology, anatomy, fyziology, epidemiology, architekty a specialisty na
systémovou analýzu a sociální lékařství. Na podkladě výsledků epidemiologických
a analytických studií se tato skupina začala podílet na komunitně orientovaných
preventivních programech, zaměřených na snížení nehodovosti a prevenci úrazů v
sedmdesátých letech. Funkci koordinátora plnilo oddělení sociálního lékařství
Lundské univerzity.
Na začátku 70. let byly zahájeny projekty v regionu Skaraborg a ve Falköpingu.
Komunitně orientované programy byly úspěšné, se snížením úrazovosti téměř o 30
% v průměru, v některých oblastech i o 45 % po dvouleté intervenci. Úspěch
podpořil zavedení prevence úrazů jako součást programu Světové zdravotnické
organizace Zdraví pro všechny.
Studie komunitní bezpečnosti byly také v pozadí obnovení oddělení sociálního
lékařství na Karolinské univerzitě ve Stockholmu, které bylo později rozšířeno
na oddělení veřejného zdravotnictví.
Jak definovat
„Bezpečnou komunitu"?
Komunita je
ohraničená geografická oblast, skupina lidí se stejnými zájmy, profesionálním
zaměřením, nebo také jednotlivci, kteří poskytují ve specifické oblasti služby.
Mnoho komunit splňuje cíle bezpečné komunity, aniž o tom vědí. Ve skutečnosti
ani není důležité mít bezpečí jako první komunitní cíl. Jestliže však vytvoří
komunita základ pro intervenční aktivity a získá potřebné vazby pro zásah do
jedné oblasti, automaticky je pak může použít pro oblasti jiné.
Komunitní program ve Falköpingu ve Švédsku byl první, který aplikoval
všestranný přístup k prevenci úrazovosti srozumitelný pro všechny věkové
kategorie, prostředí a situace. Přitom nezaváděl nějaké nové organizační
struktury, ale spojil aktivity stávajících organizací, spolků a veřejně
prospěšných organizací. Na podkladě vybudování registru úrazů byl zaveden v
roce 1979 program, který přinesl během tří let svého trvání snížení pracovních,
domácích a dopravních úrazů o 27 %. V roce 1991 byl Falköping jmenován
Bezpečnou komunitou WHO. Od roku 1989 je takových komunit 62, s počtem obyvatel
od 2.000 do 2 milionů a jsou ve Švédsku, Austrálii, Thajsku, Kanadě, Dánsku,
Norsku, Francii, Velké Británii, Spojených státech a Jižní Africe. Další
komunity o získání tohoto titulu usilují.
Rozdíl mezi koncepcí Bezpečné komunity a jinými intervenčními programy je
především v základním zaměření programu na určitou komunitu, která hraje hlavní
roli nikoliv proto, že je již zcela bezpečná, ale že má strukturálně zaměřený
přístup ke zlepšení bezpečnosti. Tvořivé metody výchovy a změn prostředí spolu
s potřebnou právní úpravou jsou základem pro vytvoření bezpečí pro všechny.
Není žádný jednotný přístup ke změně ustálených způsobů chování, ale například
média se mohou stát účinnou zbraní a vyburcovat společenskou pozornost.
Programy zaměřené na prevenci a snížení úrazovosti musí identifikovat a
charakterizovat problém a také zhodnotit efektivitu intervence. Ačkoliv tedy
epidemiologie není duší celého programu, je nicméně pro jeho fungování životně
důležitá.
Jak lze získat statut „Bezpečná
komunita"?
Bezpečná komunita je titul udělovaný Světovou zdravotnickou organizací
(WHO) komunitě, která přijala program prevence úrazů. Aby daná komunita získala
statut „Bezpečná komunita" (BK), musí se rozhodnout na lokální úrovni
snížit počet úrazů (neúmyslných i úmyslných) tím, že investuje prostředky do
dlouhodobého programu úrazové prevence. Program pokrývá všechny věkové skupiny,
prostředí a situace. Tento model je založen na široké spolupráci s existujícími
sítěmi, a mezi zastupitelstvím a zdravotnickými službami, jinými autoritami,
dobrovolnými organizacemi a soukromými osobami v rámci komunity (obce, města
atd.). Prevence úrazů se stává důležitou součástí veřejno-zdravotnické práce
zastupitelstev bezpečných komunit.
Spolupracující centrum Světové zdravotnické organizace pro
komunitní propagaci bezpečí designovalo více než 70 projektů BK, které
reprezentují velká města, městské čtvrti, obce, okresy a regiony. V květnu 2002
bylo schváleno 6 nových kritérií BK. Ta nahrazují původních 12 kritérií, která
byla vytvořena jako kvalitativní ukazatel projektu BK na seminářích ve Švédsku
a Thajsku v roce 1989. Na této práci se podíleli představitelé z Lidköpingu,
Falköpingu a Motaly ve Švédsku a Jerry Miller z Austrálie. V roce 1996 byla na
konferenci v Dallasu (USA) zahájena revize těchto 12 kritérií s cílem, aby lépe
odpovídala problematice velkých měst. V roce 2001 v Anchorage (USA) se v
průběhu konference o Bezpečných komunitách SafeComm 10 uskutečnilo druhé
setkání, kde byla ustanovena pracovní skupina pod vedením Diany Hudsonové (CDC
Anchorage). Práce této skupiny vyústila do konečného návrhu 6 kritérii.
Kritéria
Bezpečné komunity
·
Vytvořená síť spolupracovníků, vedená mezioborovou skupinou
odborníků, zodpovědných za preventivní činnost v komunitě.
·
Zavedený dlouhodobý program, zaměřený na muže a ženy všech
věkových kategorií, na různorodá prostředí a situace.
·
Program zaměřený na rizikové skupiny občanů a nebezpečná prostředí.
·
Program, který monitoruje výskyt a příčiny úrazů.
·
Program hodnotící účinnost preventivních aktivit, procesů a
efektivity změny.
·
Pravidelná účast na činnosti národní a mezinárodní sítě BK.
Komunity, které se chtějí přihlásit do mezinárodní sítě
„Bezpečných Komunit", mohou kontaktovat koordinační pracoviště BK v ČR -
CEPDÚ, V úvalu 84, 15006 Praha 5.
Koordinátorem BK je MUDr. Petr Nencka, E-mail: petr.nencka@lfmotol.cuni.cz
Po splnění kritérií, se musí předložit:
a)
Oficiální přihláška v anglickém
jazyce podrobně popisující projekt.
b)
Text pro www.
Dopady dopravních nehod
Každá dopravní nehoda
má dopad na její účastníky nejenom z pohledu trestně právního a v případě
zranění nebo usmrcení i pohledu zdravotnického, ale přináší i nezanedbatelné
celospolečenské škody a projevuje se ve svých důsledcích i na snížení kvality
života postižených a jejich příbuzných. Vyčíslit ve finančním vyjádření hmotné
ztráty v souvislosti s dopravní nehodou, a to jak na vozidle, případně na
dopravních zařízeních, lze relativně snadno; vyčíslení ztrát, vyplývajících ze
ztráty kvality života a ze sníženého společenského uplatnění je již o mnoho
složitější. I přes složitost tohoto problému je nutné otázky ztráty kvality
života a ztráty vyplývající ze sníženého
celospolečenského uplatnění brát velice vážně, neboť významně ovlivňují, ať již
přímo nebo nepřímo, celkové klima ve společnosti a mají dopad i na její
prosperitu.
V roce 1995
zpracovala na základě požadavku Evropské komise Evropské unie mezinárodní
organizace Evropská federace obětí nehod v silničním provozu (FEVR)
celoevropský výzkum,
který monitoruje
dopad usmrcení nebo zranění při dopravní nehodě na snížení kvality života a
životní úrovně rodin obětí a zraněných osob samotných.
Výzkum jednoznačně
prokázal, že osoby zraněné při dopravní nehodě nebo jejich příbuzní trpí v
následujících letech po dopravní nehodě:
·
ve 49 %
nespavostí,
·
v 55 % bolestmi hlavy,
·
v 58 % všeobecnými zdravotními problémy.
Tyto zdravotní
problémy neustávají ani po třech letech po předmětné události. Výzkum nadále
potvrdil, že postižení a jejich příbuzní trpí i psychologickými problémy, které
jsou nejvýraznější v prvních třech letech po dopravní nehodě. Postižení
dopravní nehodou :
·
v 72 % ztrácí
zájem o každodenní život, jako je seberealizace v zaměstnání, domácí
práce, vaření a sebevzdělání,
·
v 70 % se
odmítají pohybovat na veřejnosti a ztrácí zájem o společenský život,
·
49 % ztrácí sebedůvěru,
·
46 % mívá často návaly úzkosti,
·
37 % má sebevražedné tendence,
·
64 % trpí různými formami deprese,
·
27 % trpí fobiemi,
·
71 % trpí nechutenstvím.
Pokud se týká přímo
tělesně postižených v důsledku dopravní nehody, výzkum prokázal, že 50 % z nich
trpí sexuálními problémy, v případě příbuzných postižených těmito problémy trpí
v prvních třech letech 40 % příbuzných obětí dopravních nehod.
Pokud se týká dopadu
na životní úroveň a na uplatnění ve společnosti výzkum prokázal, že příbuzní
obětí dopravní nehody:
·
v 68 % případů
nejsou schopni plánovat svůj život v budoucnosti,
·
v 91 % případů
nejsou schopni mít radost ze života,
·
v 60 % případů
mění zaměstnání,
·
v 65 % ztrácí
své zaměstnání.
Jak vyplývá z výše
uvedených faktů, dopravní nehody mají nebývalý dopad na celý další život
jednotlivých účastníků se zvláštním zřetelem na oběti samotné a na jejich
příbuzné.
Zdroj:
Ministerstvo dopravy – Infoservis
Besip 2003
RADY A DOPORUČENÍ
Autostop ano, či ne ?
Problematika autostopu je stále
živá nejen v době prázdnin a dovolených. Je mnoho vyznavačů autostopu, ale
zejména v našich krajích tomuto druhu cestování pšenka příliš nekvete.
Jedním
z důvodů popisovaného stavu mohou být zcela naturalisticky pojaté ukázky,
jak některé cesty autostopem končí. Faktem zůstává, že případů přepadení,
fyzického násilí či krádeží je stále dost. Na tomto místě je nutno připomenout,
že u nás zcela zatím vítězí neochota řidičů stopařům vůbec zastavit. Důvodem je také, že mnoho ochotných řidičů již
doplatilo na svou slabost. A ne vždy šlo jen o krádež auta nebo věcí
z něho. Několikrát skončili řidiči s velmi vážnými zraněními
v dlouhodobém nemocničním léčení. V převážné většině konfliktních
situací však bývá na vině řidič, zejména jde-li o svezení půvabné mladé
stopařky. Většinou přijde nenadálá porucha poblíž lesa či odlehlé boční cesty.
Jaké je řešení problému
autostopu? Složité. Ztroskotala i taková opatření, při nichž zejména mladí
stopující byli vybaveni průkazkami. Navíc byli i pojištěni pro případ úrazu při
možné autonehodě. Tím odpadl jeden ze silných protiargumentů řidičů.
Celkové dořešení problému, který
v rozvinutých zemích EU již není tak podstatný, chce spoustu času a
především výchovu a pochopení z obou stran.
Pár jednoduchých a jasných rad
pro vyznavače autostopu:
Ø
Cestování
autostopem si zvolte, až když nelze cestovat vlakem, autobusem nebo autem se
známými.
Ø
Jde
o levnou, ale často nebezpečnou a časově těžko odhadnutelnou záležitost.
Ø
Lepší
je cestovat autostopem ve dvou.
Ø
Stopujte
pouze tam, kde je to bezpečné a kde vám může řidič případně zastavit (nelze na
dálnici, v nepřehledných úsecích apod.).
Ø
Dejte
řidiči najevo, kam chcete jet (např. pomocí napsaného cílového města –
Domažlice).
Ø
Při
stopnutí auta si pokud možno zapamatujte základní data o vozidle (registrační
značku, typ, barva, nápadné odlišnosti) a vzhled a chování řidiče (oblečení,
brýle, vousy, nářečí, kuřák).
Ø
Zásadně
si sedejte na zadní sedadla, abyste měli přehled o řidiči anebo možnost vozidlo
rychle opustit.
Ø
Již
při jemných náznacích nevhodného chování řidiče se snažte, aby vozidlo pokud
možno co nejdříve zastavil a vy ho ihned opusťte pod jakoukoli záminkou (změna
cílového města, nevolnost, vykonání osobní potřeby apod.).
Ø
Pokud
včas nezjistíte, co chce řidič podniknout, snažte si zachovat chladnou hlavu.
Při pokusu o násilí, znásilnění nebo okradení si můžete pomoci útěkem
k frekventovanějšímu místu či použitím čehokoli na svou ochranu (deštník,
klíče, ochranné spreje či paralyzéry, osobní alarmy, úder kabelkou, prvky
sebeobrany či bojových umění, použití zbraně) vždy v mezích nutné obrany,
kterou garantuje trestní zákon. Jednoznačná rada není a některé návody mohou
být i kontraproduktivní.
Ø
Po
útoku na vaši osobu, pokud je to možné, se snažte co nejdříve utéci
z dosahu zvrhlíka a věc podle známých zásad oznámit policii.
Ø
Vyvarujte
se autostopu po setmění.
Předložené náměty
k autostopu si nekladou za cíl odradit převážně nemajetné studenty od
tohoto způsobu cestování. Naopak. Při využití těchto rad budete daleko
ostražitější a cestování autostopem vám nebude činit velké problémy.
Na závěr, řidiči nezapomeňte, že
když někdo stopuje, může být i v tísni, např. kvůli poruše na vozidle, mít
zdravotní problémy apod.
Zpracovali: JUDr. Tomáš Koníček a
JUDr. Pavel Kocábek, odbor prevence kriminality MV, tel.:974833217 resp.
974832097, E-mail:sitprev@mvcr.cz
Nadace Romana Kresty a Daniela Landy MALINA přichází s projektem zaměřeným na bezpečnost
silničního provozu.Cílem projektu je oslovit několik přesně definovaných skupin
a nabídnout jim atraktivní formou možnost naučit se zvládat krizové situace
v běžném silničním provozu a modely chování, které pomohou eliminovat nebezpečí, které z provozu motorových
vozidel plyne nejen provozovatelům, ale
i ostatním účastníkům silničního provozu.
Projekt má jasný záměr – rozšiřováním informací o
správných návycích řidiče a
řešení složitých dopravních situací docílit zvýšení bezpečnosti
silničního provozu. A to řadou různých forem: zdarma distribuovanými
videokazetami, pořádáním instruktážních dnů pro děti a rodiče zábavnou a
zajímavou formou. Do školek a do škol se dostanou pořady připravené pro děti.
Projekt doplní i akce pro děti z dětských domovů.
Vzhledem k tomu, že jde o projekt svým rozsahem,
obsahem i zamýšleným dosahem ojedinělý, bude odbor prevence kriminality
Ministerstva vnitra a Policie České
republiky na jeho realizaci dlouhodobě spolupracovat.
Spolupráce se týká
zejména mediální prezentace projektu,
odborné a metodické pomoci a účasti Policie ČR při organizaci s projektem spojených aktivit.
Součástí projektu je první hodinová videokazeta
s názvem „Bourá jen blb“.Tato videokazeta zábavnou formou ukazuje jak lze bezpečně zvládnout
některé komplikované a nebezpečné situace při řízení, dále problematiku vlivu
alkoholu na řízení, jak se zachovat a pomoci při nehodách atd.
Průvodci a aktéry filmu jsou oba zakladatelé nadace: automobilový závodník Roman Kresta a
skladatel a zpěvák Daniel Landa, který
úspěšně absolvoval řadu mezinárodních autokrosových soutěží.
Kazetu je možné si objednat na telefonním čísle 255 700
840 nebo na www.nadace-malina.cz.
KAZETA JE ZDARMA.
Zpracoval: Odbor prevence
kriminality MV
Obsah časopisu
POLICISTA 9/2003
K novému školnímu
roku se v zářijovém vydání časopisu Policista váže především velká příloha
věnovaná Katalogu kurzů 2003/2004 Policejní akademie (v rámci celoživotního
vzdělávání policejních specialistů) a základní seznámení s východočeským
projektem prevence Učíme se s policií. Druhá příloha patří Bezpečné lokalitě -
souhrnnému pohledu na jednu z výrazných aktivit odboru prvence kriminality
MVČR.
Letní reportáže
přinášejí svědectví o soutěži kynologů v šumavských lesích u Stožce a o
činnosti policejního oddělení v malebných končinách kolem Bystřice nad
Pernštejnem. Pravidelná rubrika Slovo policejního prezidenta shrnuje tentokrát
informace, které o práci PČR poskytl Jiří Kolář reprezentantům zastupitelských
úřadů v ČR.
V dalších rubrikách
se čtenáři seznámí např. s portrétem policisty včelaře, se zahraničními
zajímavostmi (Cobra je pětadvacetiletá), s případem útočníka teroristy na
radnici města okresní velikosti, se sportujícími potápěči, s tím, jak se kdysi
"sedělo", s katedrou zbraňových systémů Vojenské akademie Brno atd.
Povídkovou tvorbu
zastupuje v tomto čísle Podezřelá Kalifornie - příběh Františka Uhra, který
zvítězil v literární soutěži Havran, stal se nejlepší povídkou roku 2002. Ani v
devátém Policistovi letošního ročníku nechybějí tipy z kultury a čtenářské
soutěže (Slavná bojiště našich dějin, Křížovka, Deset minut s paragrafem).
[1] RVKPP je
stálým poradním, iniciačním a koordinačním orgánem vlády České republiky
v oblasti protidrogové politiky.
[2] Zdroj – „Stanovisko Policie České republiky národní
protidrogové centrály služby kriminální policie a vyšetřování k testování
Extáze v některých regionech ČR„
[3] Zdroj – „Stanovisko Policie České republiky národní
protidrogové centrály služby kriminální policie a vyšetřování k testování
extáze v některých regionech ČR„
[4] Zdroj - „Stanovisko Policie České republiky národní
protidrogové centrály služby kriminální policie a vyšetřování k testování
extáze v některých regionech ČR„, „Toxikologický názor na laické testování
Extáze na diskotékách aj. v ČR„ (Doc. Ing. Marie Balíková - CSc., 1.LF UK
a VFN Praha 2), Stanovisko Ministerstva zdravotnictví k testování tablet
Extáze