FN MOTOL -- ROZHOVOR S ORGANIZAČNĚ – TECHNICKÝM NÁMĚSTKEM ! 

„DĚTSKÁ NEMOCNICE JE MÁ NOČNÍ MŮRA,“

 Říká organizačně-technický náměstek Fakultní nemocnice v Motole MUDr. PAVEL BUDÍNSKÝ !

 

Jaromír Morávek

 

 

Pane náměstku, v těchto dnech to budou dva roky od vašeho nástupu do funkce –technického náměstka ve Fakultní nemocnici v Motole. Jak byste hodnotil toto období ?

 

 Velmi stručně. Problémů, které jsem „zdědil“, je velmi mnoho a těch, které nás čekají, je ještě víc.

 

Můžete být konkrétnější?

 

Fakultní nemocnice v Motole je svým rozsahem, počtem pracovníků a zejména množstvím pacientů srovnatelná s malým městem. A to se všemi problémy, které se takového města týkají. Je třeba udržovat celou infrastrukturu tohoto areálu v chodu po hodiny denně 365 dní v roce. Je naprosto nezbytné poskytnout zázemí všem zdravotnickým pracovníkům pro výkon jejich práce a pacientům zajistit co možná nejméně problémový pobyt v nemocnici.

 

Od návštěvníků nemocnice a ostatně i od zaměstnanců někdy zaznívá kritika na zavedený systém parkovací systém a způsob zpoplatněný parkování v areálu FNM. Bylo toto opatření nutné?

 

 Projekt nové části této nemocnice, v té době Dětské fakultní nemocnice byl řešen v padesátých letech minulého století. Nelze proto předpokládat, že architekti v té době uvažovali o tak velkém rozšíření provozu osobních automobilů a nárůstu jejich počtu v Praze, nehledě na to, že místní podmínky v podstatě nějaké výraznější změny parkovacích ploch vlastně ani nedovolují. Později byla postavena modrá budova Fakultní nemocnice pro dospělé ve stejném prostoru, která pochopitelné nároky na parkovací ještě zvýraznila.

 Když už jsem použil přirovnání nemocnice s městem. Všechno, co platí v oblasti parkování pro Prahu 1 a její historické centrum, platí beze zbytku pro Motol. Jen v této oblasti se v letech 1991-2001 zvýšil automobilový provoz až o 300 %.

 V souvislosti se zavedením výběru parkovného jsme vypracovali systém dopravního značení ( vodorovného i svislého) který jsme po schválení Policií České republiky uvedli do provozu. Ovšem, jako v celé Praze, řidiči podmínky parkování jen zřídka respektují a zaparkovat takřka kdekoliv jim nedělá velké potíže. Městská policie v areálu uděluje kolem padesáti pokut za den, a to jen proto, že nemá jenom nás. Ale nemocnice je místo, kde i malé zdržení dopravní dostupnosti zejména pro sanitní vozy může mít osudné následky. Vůbec nás netěší, že výběr parkovného a podmínky parkování dělají našim klientům a zaměstnancům někdy potíže, ale jsem přesvědčen, , že bez určité regulace by to prostě nešlo. Bez nadsázky mohu říci, že by nebyl hlavní problém v nemocnici zaparkovat, ale vůbec se do ní s autem dostat.

 

V tisku se často objevují zprávy, že dětská nemocnice je ve špatném technickém stavu. Je podle vás situace opravdu tak vážná?

 

 Asi největším dluhem a současně velkým problémem dneška je stav dětské části –Dětské fakultní nemocnice. Toto pracoviště jsem „zdědil“ v podstatě v havarijním stavu. Pro mne , jako technického náměstka , je stav, kdy v podstatě neděláme v této části nemocnice pravidelnou údržbu, plánované prohlídky a opravy, o potřebném technickém a provozním rozvoji už vůbec nehovořím, noční můrou. Všechno to, co jsem vyjmenoval , neděláme, protože prostředky, které jsou na tyto práce k dispozici, mají svůj limit. Celý tento rozpočet a nejen tyto peníze jsme nucenu investovat do řešení havarijních stavů. A havárie je na DFN téměř každý den. Naštěstí se nám daří udržet úroveň prostředí, které se bezprostředně dotýká pobytu pacientů a jejich doprovodů, ve stavu, kdy ho ještě jde provozovat. Zázemí ovšem funguje jen za velkého vypětí všech mých pracovníků, kteří rozhodně nepracují ve standardních podmínkách. Pevně věřím, že spolu s ministerstvem zdravotnictví najdeme společnou cestu, jak toto v Evropě unikátní pracoviště zrekonstruovat.

 

Abychom nehovořili jen o problémech, o kterých jste se zmiňoval hned na počátku. Ve kterých oblastech vidíte zlepšení, řekněme v investičních akcích?

 

 Každá nemocnice, zejména nemocnice s tak velkým rozsahem poskytované péče jako FN v Motole bezesporu je, potřebuje pro rozvoj a zkvalitnění svých služeb sledovat zejména potřeby pacientů i zdravotníků a dalších odborných profesí. Řekl bych , že se nám v tomto ohledu mnohé podařilo. Klinika anesteticko-resuscitační byla na dospělé části rozšířena o 12 lůžek, což rozšíří možnosti v péči v oblasti problematiky urgentních stavů, Gynekologicko-porodnická klinika je nově vybavena stanicí JIP pro novorozence a nově vybudovanými prostory a nově vybudovanými prostory pro pacientky s rizikovým těhotenstvím , dětské příjmové oddělení je vybaveno novým traumaboxem, v průběhu června otevírat úplně nové oddělení pro dětské pacienty, to bude v době otevření jedno z nejlépe vybavených světových pracovišť ! Zahajujeme také postupnou rekonstrukci ubytoven pro naše zaměstnance. To byl také dluh a určitě je to správná investice.

 

 

 JAROMÍR MORÁVEK

 

 

FN Motol

Časopis Fakultní nemocnice v Motole

Květen 2002

 

 


Zpět na problematiku