Dětem, které trpí poruchami pozornosti a hyperaktivitou, hrozí v době dospívání, že snáze propadnou CIGARETÁM, ALKOHOLU A DROGÁM. Minulou neděli to oznámili američtí výzkumníci, zprávu citovala agentura Reuters.
Nepozorní mají méně přátel
Důvod větší náchylnosti k návykovým látkám? Zjednodušeně řečeno, bývá to dopad toho, že tyhle děti jsou trochu jiné. Mívají problémy s pozorností, což s sebou nese potíže ve škole. Pokračováním pak bývají neurovnané vztahy s okolím, ať už s rodiči nebo vrstevníky.
„To vše nakonec může vést k tomu, že jsou náchylnější k tomu, aby zkoušeli drogy nebo alkohol,“ uvažují výzkumníci, kteří zprávu zveřejnili v srpnovém čísle časopisu Journal of Abnormal Psychology. Pro potíže těchto dětí se již vžilo označení ADHD (je to zkratka z anglického označení příznaků, jako je nepozornost a poruchy chování), v Česku se však donedávna používalo jiné – LMD neboli lehká mozková dysfunkce.
Zámořskou studii vedla psycholožka Brooke Molinová z lékařské fakulty pittsburské university a William Pelham z newyorské university – sledovali 142 teenagerů ve věku 13 až 18 let s diagnostikovaným ADHD, jejichž chování srovnávali s chováním vrstevníků, které tyto potíže netrápily.
Podle jedné z autorek studie, Brooke Molinové, je souvislost jasná—dítě, které se ve škole příliš dobře nezapíše a jehož vztahy se spolužáky také za mnoho nestojí, má pak coby, dospívající tendenci zaměřit svou pozornost k různým nekonformním skupinám, k jejichž životu návykové látky patří.
Příznaky ADHD přetrvávají dlouhá léta, z těch, kteří jimi trpěli jako malé děti, je ve sledované skupině v době puberty mělo ještě 72 procent. Právě tyto děti přiznávaly, že pijí alkohol častěji než děti, které ADHD neměly, totéž platí i o cigaretách.
Děti potřebují pomoc
Proto je velmi důležité diagnostikovat zmíněné potíže co nejdříve, aby se rodiče a učitelé mohli dítěti věnovat tak, jak potřebuje. Jinak hrozí, že učitelé divokého a nesoustředěného žáka prostě ocejchují přízviskem „zlobivý“, případně také „hloupý“. Tak je potom vnímá i kolektiv. Tyto děti přitom většinou nemají žádné problémy s inteligencí, špatné školní výsledky jdou na vrub nepozornosti, případně malému zájmu ze strany rodičů a učitelů.
ČÍSLA O ADHD
1. 44 % DĚTÍ S ADHD TRPÍ DALŠÍ PSYCHICKOU PORUCHOU
2. 50 % DĚTÍ S ADHD MÁ OBTÍŽE V SOCIÁLNÍ OBLASTI JAK VE SKUPINĚ VRSTEVNÍKŮ, TAK VE VZTAHU S AUTORITAMI
3. 52 % DĚTÍ POSTIŽENÝCH ADHD TRPÍ ZHORŠENOU MOTORICKOU KOORDINACÍ
4. ZHRUBA ČTVRTINA DĚTÍ TRPÍ SPECIFICKOU VÝVOJOVOU PORUCHOU UČENÍ
5. ADHD TRPÍ VĚTŠINOU CHLAPCI, MÍRNÉ PŘÍZNAKY LZE NAJÍT AŽ U PĚTINY Z NICH, AVŠAK POUZE U OSMI PROCENT DÍVEK.
MLADÁ FRONTA DNES
ZDRAVÍ
Dne 22.08. 2003