_________________________

Souhrn Zprávy o situaci ve věcech drog v ČR 2001

 

pro tiskovou konferenci 19. září 2002

 

_________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ČR, drogy a čísla

Lidé

-          V České republice alespoň jednou vyzkoušelo nelegální drogu cca 1 150 000 osob, tj. 16 % obyvatel ve věku 15-64 let.

-          Alespoň jednou za rok nelegální drogu užije asi 570 000 osob; v obou případech se jedná především o marihuanu a hašiš.

-          Do kategorie problémových uživatelů drog – tedy těch, kteří zatěžují společnost náklady – spadá v ČR cca 15 000 osob užívajících dlouhodobě a/nebo injekčně heroin a asi 22 500 osob užívajících stejným způsobem pervitin (tj. cca 37 500 osob)[1].

-          V roce 2001 se v souvislosti s nelegálními drogami léčilo cca 12 000 osob, z toho cca 8 000 problémových uživatelů (léčilo se tedy cca 21 % problémových uživatelů).

-          Služeb nízkoprahových center využívalo dalších 17 000, tj. cca 40% problémových uživatelů drog.

-          Poprvé léčbu vyhledalo 4 233 osob; jejich průměrný věk byl 21,6 roku.

-          Policie ČR obdržela 804 oznámení o přestupku držení drog v malém množství a projednala jich ve správním řízení 401.

-          Policie ČR stíhala za „drogové trestné činy“ 1 952 pachatelů, z toho 139 dětí a 221 mladistvých; pro prosté držení drogy pro vlastní potřebu bylo stíháno 166 osob.

-          Státní zastupitelství vznesla obžalobu proti 2 160 pachatelům drogové trestné činnosti; za prosté držení drogy pro vlastní potřebu pak proti 215 z nich.

-          Soudy v roce 2001 za drogové trestné činy pravomocně odsoudily 1 094 pachatelů.

-          Ve věznicích ČR si k 31.12. 2001 trest pro drogové trestné činy odpykávalo 652 pachatelů.

-          Na předávkování nelegálními drogami a zneužívanými těkavými látkami zemřelo v roce 2001 v ČR 84 osob; dalších 83 osob zemřelo na předávkování léky, často v kombinaci s alkoholem.

Náklady

-          V České republice se každoročně spotřebují nelegální drogy v hodnotě 15 000 000 000 (15 miliard) Kč, měřeno podle jejich ceny na černém trhu; skutečných peněz je ale vynaloženo podstatně méně – značné množství drog spotřebovávají sami výrobci (to platí zejména pro konopné drogy a v menší míře pro pervitin); z celkového objemu tuzemské roční konzumace drog orgány Policie ČR a Generálního ředitelství cel zabavily 0,41 %.

-          Společenské náklady v souvislosti s užíváním nelegálních drog (náklady na prevenci, léčbu, represi a hodnota ušlé produktivity) činí nejméně 2,8 miliardy Kč ročně; zhruba 80% přímých nákladů je v souvislosti s drogami vynaloženo na represivní opatření, tj. na práci policie, soudů a vězeňství.

-          Podle odhadů je v ČR především majetkovými trestnými činy, páchanými v souvislosti s drogami, způsobena jednotlivcům a institucím každoročně škoda ve výši zhruba 1,9 miliardy Kč.

-          Ze státního rozpočtu bylo v roce 2001 vynaloženo na specifickou primární prevenci, léčbu a opatření harm reduction téměř 245 miliónů Kč.

-          Na nespecifickou primární prevenci (volnočasové aktivity, tj. sportovní a zájmovou činnost) bylo ze státního rozpočtu vynaloženo téměř 792 milionů Kč[2].

 

2.                    Organizační prostředí

Rok 2001 byl prvním rokem realizace Národní strategie protidrogové politiky na období 2001-2004, kterou schválila 23. října 2000 vláda svým usnesením č. 1045/00. Strategie navazuje na předešlé dva koncepční dokumenty o protidrogové politice vlády (z let 1993–1996 a 1998–2000) a dále je rozvíjí. Obsahově i časově koresponduje s Akčním plánem EU boje proti drogám 2000–2004.

Tento dokument deklaruje, že Česká republika usiluje o vyvážený přístup k řešení problému užívání drog z hlediska represe, prevence, léčby a resocializace drogově závislých a o komplexní, meziresortní, mezioborový a mezisektorový postup a spolupráci při řešení problémů. Do konce října má vláda obdržet bilanční zprávu o tom, jak jednotlivé resorty schválenou strategii plní.

Rok 2001 byl třetím rokem platnosti novelizované drogové legislativy. V říjnu dokončil tým nezávislých výzkumníků studii „Projekt analýzy dopadů novelizace drogové legislativy“ a předložil ji zadavateli studie – vládě ČR. Na svém zasedání 14. října 2001 vzala vláda na vědomí souhrnné výsledky studie, podle nichž zavedení trestnosti držení drog pro vlastní potřebu nesplnilo očekávání předkladatele, ale ani se nepotvrdily katastrofické předpovědi některých odpůrců zavedení trestnosti držení nezákonných drog pro vlastní potřebu. Studie ukázala, že novelizovaná drogová legislativa způsobila společnosti zbytné náklady – tedy přimělo ji vynaložit prostředky, jež mohla zužitkovat jinak. Na základě souhrnných výsledků studie přijala vláda usnesení č. 1177/2001, jež obsahuje následující úkoly:  

         I.      Legislativně rozdělit drogy do 2 resp. 3 kategorií podle míry jejich zdravotní a společenské  nebezpečnosti – tj. podle negativních zdravotních a společenských dopadů v důsledku jejich zneužívání.

Provede: ministr zdravotnictví ve spolupráci s ministrem spravedlnosti a ministrem a  vedoucím  Úřadu vlády  a   výkonným   místopředsedou   Rady  vlády  -  Meziresortní protidrogové komise[3]
Termín: 31. 12. 2002

 

        II.      V oblasti potlačování nabídky tzv. tvrdých drog věnovat zvýšenou pozornost heroinu, zdravotně i sociálně nejvíce devastující droze, která je – podle výsledků studie PAD – na černém trhu stále dostupnější.

Provede: ministr vnitra
Termín: průběžně

 

      III.      Vytvořit na úrovni krajských a okresních ředitelství policie pracovníkům Policie ČR, specializovaným na vyhledávání a vyšetřování trestné činnosti v oblasti výroby, obchodu a distribuce nelegálních drog, odpovídající podmínky pro práci zejména tím, že nebudou zatěžováni plněním úkolů při řešení případů jiné trestné činnosti.

Provede: ministr vnitra
Termín: průběžně

 

      IV.      V rámci přípravy rekodifikace trestního práva hmotného vzít v úvahu výsledky Analýzy dopadů nové drogové legislativy (PAD) a provést revizi skutkových podstat a revizi sankcí trestných činů spojených s drogovou problematikou.

Provede: ministr spravedlnosti
Termín: 31. 12. 2002

 

       V.      Přeřadit flunitrazepam z přílohy č. 6 do přílohy č. 5 z. č. 167/1998 Sb. o návykových látkách.

Provede: ministr zdravotnictví
Termín: 31. 12. 2002

 

      VI.      Předložit výsledky projektu Analýza Radě vlády České republiky pro sociální a ekonomickou strategii (RASES) k dalšímu využití.

Provede: místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu, předseda RASES
Termín: ihned

 

    VII.      Promítnout výsledky Analýzy dopadů nové drogové legislativy (PAD) při realizaci protidrogové politiky vlády ČR.

Provedou: členové Rady vlády - Meziresortní protidrogové komise
Termín: průběžně

V souvislosti s probíhající územně-správní reformou navázal sekretariát Rady vlády pro koordinaci protidrogové politiky (RVKPP) užší spolupráci se zástupci krajů. To se praxi projevilo mimo jiné tím, že celkem 10 krajů již zřídilo funkci krajského protidrogového koordinátora a ve zbývajících krajích (tj. Karlovarský, Plzeňský, Vysočina a Liberecký) je vyhlášeno výběrové řízení na obsazení této funkce. Významnou část práce věnoval sekretariát RVKPP zavedení systému vzájemné komunikace a nalezení odpovídajících mechanismů financování aktivit v protidrogové činnosti tak, aby splňovaly místní potřeby i náročná odborná kritéria.

 

V roce 2001 předložila vláda ČR návrh zákona o ochraně před škodami, působenými tabákovými výrobky,  alkoholem  a  jinými  návykovými  látkami,  který  měl  nahradit  již  nevyhovující zákon č. 37/1987 Sb. o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi. Poslanecká sněmovna PČR však návrh zákona vrátila vládě k přepracování.

Nikoliv posledním významným předělem roku 2001 v oblasti drogové problematiky bylo zahájení činnosti probační a mediační služby. Ta má významně zlepšit stav v oblasti trestů pro uživatele nelegálních drog a zprostředkovat léčbu nebo jiné vhodné opatření všude tam, kde je společensky výhodnější než trest odnětí svobody.

3.                    Míra užívání drog v ČR

Stejně jako jinde v Evropě a ve Spojených státech, i v České republice neustále narůstá obliba rekreačního užívání marihuany, zejména mezi nejmladší populací (ve věku 15-25 let). Pravidelně[4] marihuanu užívá cca 15 % populace ve středoškolském věku (15-19 let), alespoň jednu zkušenost s ní má v téže věkové skupině téměř polovina populace (46%).

Spolu s růstem obliby „taneční hudby“ stoupá počet osob, užívajících „ecstasy“ v týdenních nebo delších intervalech – i to je součástí celoevropského trendu.

Počet problémových uživatelů drog (injekčních a/nebo dlouhodobých uživatelů opiátů, amfetaminových drog a/nebo kokainu) je stabilní – neroste – a pohybuje se kolem 37 500 osob. V posledních dvou až třech letech ale dochází k přelévání mezi jednotlivými typy drog – stoupá míra užívání heroinu „na úkor“ pervitinu.

Snižuje se počet šestnáctiletých studentů a učňů, kteří mají alespoň jednu a více zkušeností s „problémovými drogami“ – tedy s pervitinem a heroinem.

Podle celopopulačních průzkumů má v životě alespoň jednu zkušenost s nelegální drogou 16 % obyvatel ČR (v EU mezi 20-25 %, v USA 34 %). V posledním roce u nás alespoň jednou nelegální drogu užilo 8 % populace (v zemích EU 5-10 %, v USA 10 %).

Pro většinu osob charakterizovaných v předchozím odstavci platí, že jedinou nelegální drogou, s níž se setkaly, bylo konopí nebo hašiš. Taneční drogu „ecstasy“ alespoň jednou v životě užila 4% obyvatel ČR ve věku 15-64 let, jiné drogy (heroin, pervitin, kokain, LSD atd.) pak méně než 1% populace.

Podrobněji se popisem drogové scény, trendy v užívání jednotlivých drog a jejich důsledky zabývá příloha tohoto souhrnu – dokument „Trendy podle jednotlivých drog.“

 

4.                    Zdravotní dopady

V roce 2001 vyhledalo léčbu v souvislosti s drogami poprvé ve svém životě  4 233 osob v průměrném věku 21,3 let. Věk uživatelů, kteří vyhledávají léčbu, se v posledních letech zvyšuje – to je možno považovat za velmi příznivý trend, protože signalizuje faktickou stagnaci rozsahu drogové scény.

Ambulantní nebo ústavní či pobytovou léčbu využívá přibližně 8 000 problémových uživatelů drog.

V kontaktu s institucí, poskytující léčbu či jiné služby zejména s nízkoprahovými centry –, je asi 40 % uživatelů (cca 17 000) a tento podíl je velmi pravděpodobně rostoucí. Na tomto trendu se podílí zejména nabídka služeb přizpůsobená potřebám klientů. V tomto směru patříme mezi ty evropské země, jimž se účinně daří zachytit problémové uživatele drog a snižovat tak celospolečenské škody, jež z užívání nelegálních drog vyplývají.

Alarmující je velmi nedostatečný podíl uživatelů opiátů (především heroinu) v substitučních programech – cca 3%, což je několikanásobně nižší podíl než v zemích EU.

V roce 2001 v ČR přetrvával relativně nízký výskyt HIV infekce (AIDS) ve skupině injekčních uživatelů drog i v populaci, která drogy neužívá. Dostupné sérologické přehledy ukazují, že přibližně každý třetí injekční uživatel drog je nakažen virovou hepatitidou C. Tato promořenost uživatelů (cca 30%) je významně nižší než v zemích EU (65 – 80 %), přesto bude v budoucnu představovat významnou zátěž zdravotního systému.

V roce 2001 zemřelo na předávkování psychotropní látkou 167 osob; z toho 83 se předávkovalo léky na předpis, velmi často v kombinaci s alkoholem. Nejvíce úmrtí v této kategorii (39) je třeba připsat léku Rohypnol®.

Z nelegálních drog jsou za nejvíce úmrtí zodpovědné opiáty (53) a z nich zejména heroin (30). Významně se snížil počet předávkování pervitinem – z 31 v roce 2000 na loňských pět. Na předávkování zemřelo také 14 uživatelů těkavých látek (zejména toluenu). Jedno úmrtí cizího státního příslušníka v ČR vyvolala látka PMA, jíž zakoupil v Německu jako „ecstasy.“

Počet úmrtí na předávkování nelegálními drogami je v ČR ve vztahu k počtu obyvatel i k počtu problémových uživatelů drog v porovnání se státy EU a USA velmi nízký.

5.                    Prosazování práva

Rok 2001 můžeme v oblasti represe považovat za stabilizovaný.

Policie zjistila 4 209 drogových trestných činů  (TČ dle §§ 187, 187a, 188, 188a trestního zákona) a pro ty sdělila obvinění 1 952 osobám; z držení drog pro vlastní potřebu obvinila 166 osob (z 241 zjištěných trestných činů). Pokračoval tak mírně vzestupný trend z minulých let (viz graf). Srovnání trendů naznačuje výrazný vzestup objasněnosti trestných činů nebo nárůst spolupachatelství. Takové závěry však nelze učinit, protože Policie ČR zásadně změnila způsob vykazování trestných činů. To znemožňuje spolehlivé porovnání počtu vykazovaných trestných činů v různých letech a zkresluje přehled o skutečném vývoji drogové kriminality.        

 

Setrvalý mírně vzestupný trend (stejně jako v minulých letech) zaznamenala i státní zastupitelství; v souvislosti s nelegálními drogami vznesla loni žalobu proti 2 160 obviněným (v roce 2000 proti  2 043; v roce 1999 proti 1 765); totéž platí pro soudy, které odsoudily 1 094 pachatelů „drogových trestných činů“ (2000: 972; 1999: 891). Případné nesrovnalosti, resp. neprovázanost statistik Ministerstva spravedlnosti ČR se statistikami Policejního prezídia ČR jsou dány jak odlišnou metodologií, tak možností státního zástupce změnit v souladu s trestním řádem kvalifikace trestného činu oproti obsahu sdělení obvinění, přičemž tato změna se nepromítne zpětně do policejních statistik. V neposlední řadě hraje roli také časový posun, kdy je např. trestní stíhání zahájeno v roce 2000 a obžaloba vznesena až v roce 2001.

V České republice se k 31.12. 2001 pro drogové trestné činy podrobovalo trestu odnětí svobody 652 pachatelů. Stále častěji mohou dobrovolně trávit výkon trestu v tzv. bezdrogových zónách, v některých případech dokonce mohou být ve věznicích i léčeni. Ve srovnání s EU však není léčba zneužívání drog ve věznicích dostupná ani v dostatečné míře, ani v dostatečné šíři léčebných postupů.

Čísla a trendy v práci represivních složek, srovnána s ostatními výše uvedenými indikátory drogové situace, nasvědčují standardní „evropské“ úrovni práce českých represivních složek v oblasti potlačování nabídky.

V této souvislosti se stále jasněji ukazuje irelevantnost měření úspěšnosti represivních složek „mírou zabavení“ nelegálních drog (tj. poměrem zabavených drog k odhadu všech spotřebovaných drog). Ta se nicméně stále používá a má se podle některých tvrzení pohybovat až kolem 30 %.

V roce 2001 represivní orgány zabavily necelého půl procenta  (0,41 %) z odhadovaného množství všech nelegálních drog, spotřebovaných v tomto roce v ČR.

Nejvyšší míry zabavení pak dosáhly u ecstasy (přes 12 % – velký jednorázový záchyt při společné akci Policie a Celní správy) a u relativně nejméně rozšířeného kokainu (9%); nejnižší míry zabavení represivní složky dosahují u konopných drog (0,05% z odhadované spotřeby), které jsou naopak v ČR nejrozšířenější.

Podrobněji se popisem drogových trhů, represivními zásahy proti němu a jejich výsledky zabývá příloha tohoto souhrnu – dokument „Trendy podle jednotlivých drog.“



[1] Celkem tedy cca 0,5 % ze všech obyvatel ČR ve věku 15-64 let – to odpovídá situaci v zemích EU; v USA a v Kanadě tvoří podíl problémových uživatelů drog ve společnosti v průměru 2,1 %.

[2] stav za rok 2000, údaje za pozdější období nebyly k dispozici

[3] přejmenována na Radu vlády pro koordinaci protidrogové politiky

[4] tj. více než 20x za život