Hlavní aspekty strategie protidrogové politiky Středočeského kraje
na období 2002-2004

             Za účinnou strategii směřující k řešení problémů užívání drog v ČR i v zemích EU je považován komplexní multidisciplinární a vyvážený přístup. Přístup, který vychází z celospolečenské, meziresortní, mezioborové, a mezisektorové spolupráce a je postavená na rovnováze potlačování nabídky a snižování poptávky po drogách.

Cílem protidrogových aktivit je ochrana společnosti před nežádoucími vlivy drog, podpora občanů před nabídkou ilegálních návykových látek, poznatky a informace vedoucí k tomu, aby každý jednotlivec přijal osobní rozhodnutí pro život bez závislosti a v případě potřeby mu byla nabídnuta kvalitní poradenská, léčebná a resocializační pomoc.

  Tento cíl je sledován v těchto 4 základních pilířích

Primární prevence

Harm reduction

Léčba a resocializace

Represe

Aktivity zaměřené na prevenci užívání drog, popř. oddálení prvního setkání dětí a mladých lidí s drogami legálními a nelegálními.

Aktivity zaměřené na snižování zdravotních a sociálních poškození uživatelů drog, kteří nejsou v danou chvíli rozhodnuti pro život bez drog.

Spektrum programů sociálních služeb a léčby k abstinenci, dostupných pro uživatele drog, kteří se svobodně rozhodli pro život bez drog.

Soubor zákonných opatření a aktivit k potlačení nabídky drog.

Prevence
Snižování nabídky

Represe
 Potlačování nabídky

 Nástin koordinace protidrogové politiky kraje

 Cíl: Zkvalitnit systém koordinace protidrogové politiky na horizontální a vertikální úrovni, zapojit do prevence užívání drog celou společnost se zvláštním důrazem na místní komunitu tak, aby přijaly svoji odpovědnost a roli v protidrogové politice vlády ČR, vytvářením podmínek a podporou programů, zaměřených na snižování negativních dopadů spjatých s užíváním drog.

         Při krajském úřadu by měl vzniknout jako iniciační, poradní a koordinační orgán - krajská protidrogová komise (dále jen KPK), která bude mít na starosti problematiku návykových látek a dotýkat se bude i ostatních sociálně patologických jevů. Jejím úkolem bude koordinovat a navrhovat veškeré aktivity v oblasti protidrogové prevence. V oblasti protidrogové prevence by bylo potřebné vytvoření třech pracovních skupin (dále jen PS), které budou pracovat při krajské komisi :

Ø       PS v oblasti primární prevence

Ø       PS v oblasti harm reduction, léčby a následná péče, resocializace

Ø       PS v oblasti potlačování nabídky a represe

Dlouhodobé cíle:

·         Zajistit vyhovující způsob koordinace na regionální úrovni.

·         Prohlubovat mezisektorovou, mezioborovou spolupráci.

·         Zapojit obce do protidrogové politiky, zvláště v  býv. okresních městech.

·         Účastnit se výzkumných studií.

·         Zabezpečit dostatek lidských zdrojů.

·         Posilovat kritický postoj veřejnosti k návykovým látkám.

·         Zajistit implementaci  všech uvedených cílů!

·         Zajistit provádění evaluace protidrogové politiky a programů- finančně ji zabezpečit.

Střednědobé cíle:

·         Uplatňovat provázaný systém protidrogové koordinace.

·         Zajistit financování programů z kraje.

·         Propojit horizontálně i vertikálně informační toky.

Krátkodobé cíle:

·         Začlenit protidrogovou politiku do priorit samosprávy.

·         Trvale zajišťovat koordinovaný přístup v regionu.

·         Podporovat osvědčené programy na základě kvality a kontroly, s důrazem na specifickou prevenci.

·         Podporovat objektivní mediální protidrogovou politiku kraje.

·         Zmapovat psychosociální služby, vytvořit katalog služeb.

Primární prevence

Cíl: Zastavit nárůst užívání drog výchovou ke zdravému životnímu stylu, poskytováním informací, posilováním osobní zodpovědnosti za kvalitu svého života, podporou sebevědomí, nabídkou pozitivních vzorů a alternativ.

 

Dlouhodobé cíle:

·         Zastavit a zvrátit dosavadní nárůst uživatelů nealkoholových drog i alkoholových o 10%. 

·         Zapojit do prevence nejširší občanskou společnost na všech obcích III. typu.

·         Zdravý životní styl by se měl stávat atraktivním -přijetí a řízení se filozofií zdravého životního stylu, změněné postoje politické reprezentace, využití pozitivních vzorů autorit, zapojení se do programů „Zdravá škola“- rozšíření těchto programů.

Střednědobé cíle:

·         Uplatňovat systémové financování státní správou a samosprávou  schválených programů programů

·         Vzdělávat odbornou veřejnost -pedagogy, lékaře, sociální pracovníky, úředníky, policii 

      ( proškolit 10 000 osob.

·         Zabezpečit provázanou prevenci ve všech MŠ – ŽŠ, ZVŠ- SOU- SŠ-VOŠ, speciální školství a ve  VÚ-DÚ-DD, zvláště podporovat výchovu ke zdravému životnímu stylu a duševnímu zdraví, zapojování rodiny do programů škol a komunity. Zavést systematické vyhodnocování efektivity preventivních programů pomocí standardů, akreditací realizátorů preventivních programů. Propojenost na vertikální i horizontální úrovni

       ( MŠMT- PC- OPPP- KÚ).

·         Zapojení do realizace alespoň jedné výzkumné studie a drobných  průzkumů.

·         Minimalizovat tlaky (reklamy, sponzorské akce) vybízející mládež k pití alkoholu a kouření- viz. Deklarace- mládež a alkohol (přijato ve Stockholmu 21.2.2001).

Krátkodobé cíle:

·         Používat a vytvářet nástroje hodnocení dobré praxe- stávající osvědčené metody- evaluace 50% programů.

·         Zabezpečit variabilitu nabídek programů.

·         Dostatečně informovat o programech a grantech všechny organizace.

·         Vytvářet podmínky pro rozvoj programů Zdravá škola .

·         Důrazně se zaměřovat na prevenci sociálně patologických jevů, zneužívání alkoholu a tabákových výrobků na všech stupních škol, včetně nealkoholových drog (komplexnost MPP, vzdělanost pedagogů v dané oblasti, školní řád – informovaní rodiče).

·         Zvýšit informovanost mladých lidí o důsledcích zneužívání psychotropních látek- získání drogového uvědomění - proškolit 80% pedagogů- preventistů i výchovných poradců.

·         Vytvořit koncepci prevence sociálně patolog. jevů odboru školství, v souladu se Strategií protidrogové politiky kraje.

Harm reduction

Cíl: Minimalizace zdravotního poškození drogově závislých lidí. Specifické přístupy umožňují přežít a minimalizovat jejich zdravotní a sociální stav a současně je motivovat ke změně rizikového chování s cílem života bez drog. Ochraňovat společnost před negativními důsledky užívání drog včetně krví přenosných onemocnění.

 

Harm reduction zahrnuje zejména:

 

Dlouhodobé cíle:

·         Zlepšit dostupnost, kvalitu a efektivitu zdravotní péče a sociálních služeb pro uživatele drog a jejich blízké.

·         Zabezpečit a podporovat průběžné výzkumy a sběr dat v oblasti užívání drog pro zvyšování kvality poskytovaných služeb navazující na Národní monitorovací centrum pro drogy a drogové závislosti v Praze.

·         Zabezpečit vícezdrojové financování a zajistit fungování kontrolních mechanismů.

Střednědobé cíle:

·         Zavést do praxe standardy programů Harm reduction dle Ministerstva zdravotnictví ČR a zajistit jejich uplatňování.

·         Zajistit dostupnost programů Harm reduction ve všech původ. okresních městech kraje.

·         Zavést systematické vyhodnocování efektivity programů Harm reduction pomocí standardů, akreditací programů.

·         Zabezpečit systémové financování státní správou a samosprávou všech programů HR.

·         Vzdělávat poskytovatele služeb a podporovat jejich systematické vzdělávání.

·         Realizace výzkumných studií (jedna studie za 2 roky), zejména zajistit zkvalitnění sběru potřebných indikátorů, sledování krví přenosných onemocnění a zajistit rozvoj dalších podpůrných studií pro zlepšení znalosti terénu a zejména potřeb klientů. 

Krátkodobé cíle:

·         Zajistit programy Harm reduction ve všech K-centrech a zajistit adekvátní dostupnost terénních programů v rámci celého kraje.

·         Vytvořit operační manuály a koncepce jednotlivých zařízení v návaznosti na standardy.

·         Dostatečně informovat o programech a grantech všechna zařízení.

·         Pravidelně vyhodnocovat služby- průběžnými a závěrečnými zprávami.

·         Pravidelně podávat hlášení o incidenci a prevalenci všech zainteresovaných org. a snížit incidenci o 30%.

Léčba, resocializace, následná péče

Cíl: Nabídnout jedincům a rodinám, kteří přijdou do styku s drogami a řeší problémy spojené s jejich užíváním, odpovídající dostupnou a profesionální pomoc. Změny ve způsobu chování a vztahu k drogám, méně rizikové chování, hodnotnější život, úplná abstinence.

 

Dlouhodobé cíle:

·         Zvýšit dostupnost, kvalitu a efektivitu zdravotní péče a sociálních služeb pro uživatele alkoholových a nealkoholových drog a jejich blízké  a nabídnout nové služby.

·         Zabezpečit vícezdrojové financování.

·         Snížení negativních sociálních a zdravotních dopadů a poškození způsobovaných užíváním drog, snížit s tím spojené společenské náklady.

Střednědobé cíle:

·         Doplnit chybějící služby především pro alkoholiky a zabezpečit jejich existenci a dostupnost v regionu (podporovat vytvoření chráněných pracovních programů a rekvalifikací, bydlení i pro alkoholiky, rozšiřovat následnou péči).

·         Uplatňovat standardy v praxi, udržet kvalitu, systematické vyhodnocování programů.

·         Vytvářet podmínky pro realizaci alternativních trestů , instituce vytvoří speciální

       programy.

·         Podporovat vzdělávání- individuální vzdělávací plány odborných pracovníků.

Krátkodobé cíle:

·         Vytvořit operační manuály a koncepce jednotlivých zařízení v návaznosti na standardy.

·         Zabezpečit dostupnost substitučního programu v regionu.

·         Vyhodnocovat služby, zvyšovat kvalitu a dostupnost.

·         Vytvořit podmínky pro programy zaměřené na alkoholiky a realizovat alternativní možnosti péče o alkoholiky.

Potlačování nabídky, represe

Cíl: Snižování kriminality v souvislosti s drogovou delikvencí. Potlačování nabídky OPL a snižování dostupnosti drog . Motivace k dodržování společenských norem a zákonů, prevence užívání drog. Cílem efektivní protidrogové politiky je, aby se zejména mladí lidé experimentující s drogami a kteří se dopustili trestného činu – držení drogy pro vlastní potřebu, nedostávali do vězení. V takových případech lze využít škály alternativních trestů , např. odklonů v trestním řízení.

 

Dlouhodobé cíle:

·         Snížit dostupnost OPL mezi dětmi.

·         Zachovat vnímání vyváženého přístupu k prevenci a represi v oblast užívání drog

·          Snížit drogovou kriminalitu.   

·         Zajistit, aby výrobci nezaměřovali propagaci svých produktů na děti– tabákové a alkoholické produkty.

Střednědobé cíle:

·         Zkvalitnit koordinaci jednotlivých složek činných v trestním řízení.

·         Vytvořit, zavést do praxe a podporovat využívání funkčního systému alternativních trestů a opatření.

·         Zapojit policisty do prevence a osvěty.

Krátkodobé cíle:

·         Rozlišovat postih za držení a distribuci drog podle míry jejich zdravotní a společenské nebezpečnosti.

·        Vytvářet systém nabídky alternativních trestů v odborných institucích.

Oblast financování

Cíl: Zabezpečit optimální finanční zdroje na realizaci stanovených aktivit v jednotlivých oblastech, uplatnit v praxi nový systém financování v souladu s reformou veřejné správy.

 

Dlouhodobé cíle:

·         Zajistit odpovídající potřebné finanční zdroje na jednotlivé aktivity a služby.

 Střednědobé cíle:

·         Zajistit finanční stabilitu.

·         Uplatňovat systém vícezdrojového financování na principu subsidiarity.

·         Vytvářet systém nákupu služeb prevence, léčby a resocializace závislostí, harm reduction na místní úrovni z místních zdrojů.

·          Vytvářet podmínky pro systém víceletého nákupu služeb za státem garantovaných podmínek.

Krátkodobé cíle:

·         Pravidelně vyhodnocovat a analyzovat účinnost programů.

·         Zajistit další nové finanční zdroje.

 

    V současné době jsou programy protidrogové prevence finančně zajišťovány převážně

 z  centrální úrovně, kdy největšími gestory protidrogové politiky jsou: Rady vlády pro koordinaci protidrogové politiky -Úřadu vlády České republiky (RVKPP),Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV),Ministerstvo zdravotnictví (MZ),Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT).Ministerstvo vnitra (MV)

 

     Subjekty realizující protidrogovou politiku, zejména NNO získávají až 70% finančních prostředků od státu, 30% si musí zajistit z různých zdrojů. Významnými zdroji podílejícími se na financování protidrogové politiky jsou místní samosprávy, kraj a v neposlední řadě i zahraniční subjekty. Některé programy využívají i možnosti sponzoringu či vlastní výdělečné činnosti. Významná a důležitá  bude  finanční podpora  služeb a   projektů z rozpočtu kraje.

 

       V rámci finanční podpory projektů v oblasti protidrogové politiky kraje je nutné akceptovat priority stanovené RVKPP v návaznosti na Národní strategii a priority regionu, aby bylo možné přidělené finanční prostředky co nejefektivněji využít. Základní realizované projekty v Středočeském kraji jsou nezbytné k naplňování cílů protidrogové politiky i Národní strategie a jsou součástí komplexní sítě zařízení v ČR. Z rozpočtu krajského úřadu je důležité vyčlenit finanční prostředky a vytvořit položku “Protidrogová politika“. Nezbytné je zabezpečit finančně z rozpočtu kraje rozvojové programy, koordinaci protidrogové politiky v kraji a v neposlední řadě mít i rezervu na projekty zcela nové.

Kontrola, zvyšování kvality a efektivity

 

  Smyslem kontroly je za přiměřené finanční prostředky docílit kvalitních a efektivních služeb ze strany poskytovatelů těchto služeb a na druhé straně právě tyto kvalitní a efektivní služby nabídnout  uživatelům návykových látek. Systém kontroly by měl být průhledný a jasný i nejširší veřejnosti.

  V rámci kraje bude prosazována kontrola efektivity a kvality daných služeb prostřednictvím standardů a akreditací za přijatelných finančních nákladů. Získávání financí dle připravovaného systému by mělo být realizováno dle návrhu Věcného záměru zákona o standardizaci veřejných služeb. Předpokládaná účinnost zákona by měla být od 1.1.2004.

 

Závěr

    Protidrogová strategie Středočeského kraje je základním a obecným dokumentem pro implementaci protidrogové politiky do praxe. Vychází z platných dokumentů a norem EU a ČR. Nastiňuje možnosti, nabízí inspiraci, definuje cíle a vývojové trendy protidrogové politiky.  V souladu s přijatou Strategií protidrogové politiky kraje na období 2002-2004 Kraj vytváří podmínky pro kvalitní, racionální, vyváženou a efektivní protidrogovou politiku v kraji. Kraj každý rok ze svého rozpočtu finančně podporuje vybrané projekty zejména specifické protidrogové prevence. K tomu je nezbytné aktualizovat informace o vývoje drogové scény, uplatňovat hodnocení a kontroly, zpětně upravovat proces řízení a strategii, dále sledovat trendy vývoje, prostupnosti a přesahy nejen za hranice kraje.

Na základě této strategie jako základního obecného  dokumentu bude  vypracován roční plán aktivit a úkolů v protidrogové politice kraje a stanovení priorit, které jsou přílohou tohoto dokumentu. V roce 2003 bude vypracován krajský plán prevence a léčby na rok 2004. Každoročně budou úkoly evaluovány a vyhodnoceny v závěrečné zprávě.

Tento materiál je otevřeným a živým objektem, který pojímá osvědčenou a dobrou praxi, ale vytváří i prostor k rozvoji a akceptuje nové trendy. Dokument je svým obsahem směrován k existenčnímu fenoménu moderního člověka - ke kvalitnímu osobnímu životu v komunitě. Protidrogová strategie kraje integruje všechny základní úrovně, které vstupují do protidrogové politiky a dává prostor pro pragmatickou protidrogovou politiku  Středočeského kraje.

 

Bc. P. Doležalová 1. 12. 2002

 

 


Zpět na problematiku