Za účinnou strategii směřující k řešení problémů užívání drog v ČR i v zemích EU je považován komplexní multidisciplinární a vyvážený přístup. Přístup, který vychází z celospolečenské, meziresortní, mezioborové, a mezisektorové spolupráce a je postavená na rovnováze potlačování nabídky a snižování poptávky po drogách.
Cílem protidrogových aktivit je ochrana společnosti před nežádoucími vlivy drog, podpora občanů před nabídkou ilegálních návykových látek, poznatky a informace vedoucí k tomu, aby každý jednotlivec přijal osobní rozhodnutí pro život bez závislosti a v případě potřeby mu byla nabídnuta kvalitní poradenská, léčebná a resocializační pomoc.
Tento cíl je sledován v těchto 4 základních pilířích
Primární prevence |
Harm reduction |
Léčba a resocializace |
Represe |
Aktivity zaměřené na prevenci užívání drog, popř. oddálení prvního setkání dětí a mladých lidí s drogami legálními a nelegálními. |
Aktivity zaměřené na snižování zdravotních a sociálních poškození uživatelů drog, kteří nejsou v danou chvíli rozhodnuti pro život bez drog. |
Spektrum programů sociálních služeb a léčby k abstinenci, dostupných pro uživatele drog, kteří se svobodně rozhodli pro život bez drog. |
Soubor zákonných opatření a aktivit k potlačení nabídky drog. |
Prevence |
Represe |
Nástin koordinace protidrogové politiky kraje
Cíl: Zkvalitnit systém koordinace protidrogové politiky na horizontální a vertikální úrovni, zapojit do prevence užívání drog celou společnost se zvláštním důrazem na místní komunitu tak, aby přijaly svoji odpovědnost a roli v protidrogové politice vlády ČR, vytvářením podmínek a podporou programů, zaměřených na snižování negativních dopadů spjatých s užíváním drog.
Při krajském úřadu by měl vzniknout jako iniciační, poradní a koordinační orgán - krajská protidrogová komise (dále jen KPK), která bude mít na starosti problematiku návykových látek a dotýkat se bude i ostatních sociálně patologických jevů. Jejím úkolem bude koordinovat a navrhovat veškeré aktivity v oblasti protidrogové prevence. V oblasti protidrogové prevence by bylo potřebné vytvoření třech pracovních skupin (dále jen PS), které budou pracovat při krajské komisi :
Ø PS v oblasti primární prevence
Ø PS v oblasti harm reduction, léčby a následná péče, resocializace
Ø
PS v oblasti potlačování nabídky a represe
Dlouhodobé cíle:
· Zajistit vyhovující způsob koordinace na regionální úrovni.
· Prohlubovat mezisektorovou, mezioborovou spolupráci.
· Zapojit obce do protidrogové politiky, zvláště v býv. okresních městech.
· Účastnit se výzkumných studií.
· Zabezpečit dostatek lidských zdrojů.
· Posilovat kritický postoj veřejnosti k návykovým látkám.
· Zajistit implementaci všech uvedených cílů!
· Zajistit provádění evaluace protidrogové politiky a programů- finančně ji zabezpečit.
Střednědobé cíle:
· Uplatňovat provázaný systém protidrogové koordinace.
· Zajistit financování programů z kraje.
· Propojit horizontálně i vertikálně informační toky.
Krátkodobé cíle:
· Začlenit protidrogovou politiku do priorit samosprávy.
· Trvale zajišťovat koordinovaný přístup v regionu.
· Podporovat osvědčené programy na základě kvality a kontroly, s důrazem na specifickou prevenci.
· Podporovat objektivní mediální protidrogovou politiku kraje.
· Zmapovat psychosociální služby, vytvořit katalog služeb.
Cíl: Zastavit nárůst užívání drog výchovou ke zdravému životnímu stylu, poskytováním informací, posilováním osobní zodpovědnosti za kvalitu svého života, podporou sebevědomí, nabídkou pozitivních vzorů a alternativ.
Dlouhodobé cíle:
· Zastavit a zvrátit dosavadní nárůst uživatelů nealkoholových drog i alkoholových o 10%.
· Zapojit do prevence nejširší občanskou společnost na všech obcích III. typu.
· Zdravý životní styl by se měl stávat atraktivním -přijetí a řízení se filozofií zdravého životního stylu, změněné postoje politické reprezentace, využití pozitivních vzorů autorit, zapojení se do programů „Zdravá škola“- rozšíření těchto programů.
Střednědobé cíle:
· Uplatňovat systémové financování státní správou a samosprávou schválených programů programů
· Vzdělávat odbornou veřejnost -pedagogy, lékaře, sociální pracovníky, úředníky, policii
( proškolit 10 000 osob.
· Zabezpečit provázanou prevenci ve všech MŠ – ŽŠ, ZVŠ- SOU- SŠ-VOŠ, speciální školství a ve VÚ-DÚ-DD, zvláště podporovat výchovu ke zdravému životnímu stylu a duševnímu zdraví, zapojování rodiny do programů škol a komunity. Zavést systematické vyhodnocování efektivity preventivních programů pomocí standardů, akreditací realizátorů preventivních programů. Propojenost na vertikální i horizontální úrovni
( MŠMT- PC- OPPP- KÚ).
· Zapojení do realizace alespoň jedné výzkumné studie a drobných průzkumů.
· Minimalizovat tlaky (reklamy, sponzorské akce) vybízející mládež k pití alkoholu a kouření- viz. Deklarace- mládež a alkohol (přijato ve Stockholmu 21.2.2001).
Krátkodobé cíle:
· Používat a vytvářet nástroje hodnocení dobré praxe- stávající osvědčené metody- evaluace 50% programů.
· Zabezpečit variabilitu nabídek programů.
· Dostatečně informovat o programech a grantech všechny organizace.
· Vytvářet podmínky pro rozvoj programů Zdravá škola .
· Důrazně se zaměřovat na prevenci sociálně patologických jevů, zneužívání alkoholu a tabákových výrobků na všech stupních škol, včetně nealkoholových drog (komplexnost MPP, vzdělanost pedagogů v dané oblasti, školní řád – informovaní rodiče).
· Zvýšit informovanost mladých lidí o důsledcích zneužívání psychotropních látek- získání drogového uvědomění - proškolit 80% pedagogů- preventistů i výchovných poradců.
· Vytvořit koncepci prevence sociálně patolog. jevů odboru školství, v souladu se Strategií protidrogové politiky kraje.
Cíl: Minimalizace zdravotního poškození drogově závislých lidí. Specifické přístupy umožňují přežít a minimalizovat jejich zdravotní a sociální stav a současně je motivovat ke změně rizikového chování s cílem života bez drog. Ochraňovat společnost před negativními důsledky užívání drog včetně krví přenosných onemocnění.
Harm reduction zahrnuje zejména:
Dlouhodobé cíle:
· Zlepšit dostupnost, kvalitu a efektivitu zdravotní péče a sociálních služeb pro uživatele drog a jejich blízké.
· Zabezpečit a podporovat průběžné výzkumy a sběr dat v oblasti užívání drog pro zvyšování kvality poskytovaných služeb navazující na Národní monitorovací centrum pro drogy a drogové závislosti v Praze.
· Zabezpečit vícezdrojové financování a zajistit fungování kontrolních mechanismů.
Střednědobé cíle:
· Zavést do praxe standardy programů Harm reduction dle Ministerstva zdravotnictví ČR a zajistit jejich uplatňování.
· Zajistit dostupnost programů Harm reduction ve všech původ. okresních městech kraje.
· Zavést systematické vyhodnocování efektivity programů Harm reduction pomocí standardů, akreditací programů.
· Zabezpečit systémové financování státní správou a samosprávou všech programů HR.
· Vzdělávat poskytovatele služeb a podporovat jejich systematické vzdělávání.
· Realizace výzkumných studií (jedna studie za 2 roky), zejména zajistit zkvalitnění sběru potřebných indikátorů, sledování krví přenosných onemocnění a zajistit rozvoj dalších podpůrných studií pro zlepšení znalosti terénu a zejména potřeb klientů.
Krátkodobé cíle:
· Zajistit programy Harm reduction ve všech K-centrech a zajistit adekvátní dostupnost terénních programů v rámci celého kraje.
· Vytvořit operační manuály a koncepce jednotlivých zařízení v návaznosti na standardy.
· Dostatečně informovat o programech a grantech všechna zařízení.
· Pravidelně vyhodnocovat služby- průběžnými a závěrečnými zprávami.
· Pravidelně podávat hlášení o incidenci a prevalenci všech zainteresovaných org. a snížit incidenci o 30%.
Cíl: Nabídnout jedincům a rodinám, kteří přijdou do styku s drogami a řeší problémy spojené s jejich užíváním, odpovídající dostupnou a profesionální pomoc. Změny ve způsobu chování a vztahu k drogám, méně rizikové chování, hodnotnější život, úplná abstinence.
Dlouhodobé cíle:
· Zvýšit dostupnost, kvalitu a efektivitu zdravotní péče a sociálních služeb pro uživatele alkoholových a nealkoholových drog a jejich blízké a nabídnout nové služby.
· Zabezpečit vícezdrojové financování.
· Snížení negativních sociálních a zdravotních dopadů a poškození způsobovaných užíváním drog, snížit s tím spojené společenské náklady.
Střednědobé cíle:
· Doplnit chybějící služby především pro alkoholiky a zabezpečit jejich existenci a dostupnost v regionu (podporovat vytvoření chráněných pracovních programů a rekvalifikací, bydlení i pro alkoholiky, rozšiřovat následnou péči).
· Uplatňovat standardy v praxi, udržet kvalitu, systematické vyhodnocování programů.
· Vytvářet podmínky pro realizaci alternativních trestů , instituce vytvoří speciální
programy.
· Podporovat vzdělávání- individuální vzdělávací plány odborných pracovníků.
Krátkodobé cíle:
· Vytvořit operační manuály a koncepce jednotlivých zařízení v návaznosti na standardy.
· Zabezpečit dostupnost substitučního programu v regionu.
· Vyhodnocovat služby, zvyšovat kvalitu a dostupnost.
· Vytvořit podmínky pro programy zaměřené na alkoholiky a realizovat alternativní možnosti péče o alkoholiky.
Cíl: Snižování kriminality v souvislosti s drogovou delikvencí. Potlačování nabídky OPL a snižování dostupnosti drog . Motivace k dodržování společenských norem a zákonů, prevence užívání drog. Cílem efektivní protidrogové politiky je, aby se zejména mladí lidé experimentující s drogami a kteří se dopustili trestného činu – držení drogy pro vlastní potřebu, nedostávali do vězení. V takových případech lze využít škály alternativních trestů , např. odklonů v trestním řízení.
Dlouhodobé cíle:
· Snížit dostupnost OPL mezi dětmi.
· Zachovat vnímání vyváženého přístupu k prevenci a represi v oblast užívání drog
· Snížit drogovou kriminalitu.
· Zajistit, aby výrobci nezaměřovali propagaci svých produktů na děti– tabákové a alkoholické produkty.
Střednědobé cíle:
· Zkvalitnit koordinaci jednotlivých složek činných v trestním řízení.
· Vytvořit, zavést do praxe a podporovat využívání funkčního systému alternativních trestů a opatření.
· Zapojit policisty do prevence a osvěty.
Krátkodobé cíle:
· Rozlišovat postih za držení a distribuci drog podle míry jejich zdravotní a společenské nebezpečnosti.
· Vytvářet systém nabídky alternativních trestů v odborných institucích.
Cíl: Zabezpečit optimální finanční zdroje na realizaci stanovených aktivit v jednotlivých oblastech, uplatnit v praxi nový systém financování v souladu s reformou veřejné správy.
Dlouhodobé cíle:
· Zajistit odpovídající potřebné finanční zdroje na jednotlivé aktivity a služby.
Střednědobé cíle:
· Zajistit finanční stabilitu.
· Uplatňovat systém vícezdrojového financování na principu subsidiarity.
· Vytvářet systém nákupu služeb prevence, léčby a resocializace závislostí, harm reduction na místní úrovni z místních zdrojů.
· Vytvářet podmínky pro systém víceletého nákupu služeb za státem garantovaných podmínek.
Krátkodobé cíle:
· Pravidelně vyhodnocovat a analyzovat účinnost programů.
· Zajistit další nové finanční zdroje.
V současné době jsou programy protidrogové prevence finančně zajišťovány převážně
z centrální úrovně, kdy největšími gestory protidrogové politiky jsou: Rady vlády pro koordinaci protidrogové politiky -Úřadu vlády České republiky (RVKPP),Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV),Ministerstvo zdravotnictví (MZ),Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT).Ministerstvo vnitra (MV)
Subjekty realizující protidrogovou politiku, zejména NNO získávají až 70% finančních prostředků od státu, 30% si musí zajistit z různých zdrojů. Významnými zdroji podílejícími se na financování protidrogové politiky jsou místní samosprávy, kraj a v neposlední řadě i zahraniční subjekty. Některé programy využívají i možnosti sponzoringu či vlastní výdělečné činnosti. Významná a důležitá bude finanční podpora služeb a projektů z rozpočtu kraje.
V rámci finanční podpory projektů v oblasti protidrogové politiky kraje je nutné akceptovat priority stanovené RVKPP v návaznosti na Národní strategii a priority regionu, aby bylo možné přidělené finanční prostředky co nejefektivněji využít. Základní realizované projekty v Středočeském kraji jsou nezbytné k naplňování cílů protidrogové politiky i Národní strategie a jsou součástí komplexní sítě zařízení v ČR. Z rozpočtu krajského úřadu je důležité vyčlenit finanční prostředky a vytvořit položku “Protidrogová politika“. Nezbytné je zabezpečit finančně z rozpočtu kraje rozvojové programy, koordinaci protidrogové politiky v kraji a v neposlední řadě mít i rezervu na projekty zcela nové.
Smyslem kontroly je za přiměřené finanční prostředky docílit kvalitních a efektivních služeb ze strany poskytovatelů těchto služeb a na druhé straně právě tyto kvalitní a efektivní služby nabídnout uživatelům návykových látek. Systém kontroly by měl být průhledný a jasný i nejširší veřejnosti.
V rámci kraje bude prosazována kontrola efektivity a kvality daných služeb prostřednictvím standardů a akreditací za přijatelných finančních nákladů. Získávání financí dle připravovaného systému by mělo být realizováno dle návrhu Věcného záměru zákona o standardizaci veřejných služeb. Předpokládaná účinnost zákona by měla být od 1.1.2004.
Bc. P. Doležalová 1. 12. 2002