Ve společnosti západního typu je běžné, že prevence se iniciativně ujímají ti, kterých se nejvíce týká - rodiče, školy a místní společenství. To pak velmi podstatným způsobem doplňuje preventivní snahy na regionální i národní úrovni.
Jak zorganizovat preventivní program v rodině
Možnosti prevence v rodině jsou shrnuty v publikaci "Alkohol, drogy a vaše děti", která vyšla v roce 1997 ve 4. rozšířeném vydání a je k dispozici zdarma na adrese Sportpropag, Moldavská 3,10100 Praha 10, tel. 741865.
- Získat důvěru dítěte a umět naslouchat.
- Umět s dítětem o alkoholu a drogách informovaně hovořit.
- Předcházet nudě.
- Pomáhat dítěti přijmout hodnoty, které usnadní alkohol a drogy odmítat.
- Vytvořit zdravá rodinná pravidla.
- Pomoci dítěti se ubránit nevhodné společnosti.
- Posílit sebevědomí dítěte.
- Spolupracovat s dalšími dospělými.
Jak zorganizovat preventivní program ve škole
- Orientovat se v situaci na škole.
- Využívat spolupráci dětí a dospívajících, kteří žijí relativně zdravě, a zorganizovat program za aktivní účasti předem připravených vrstevníků (peer program). Metodika peer programu viz zmíněná publikace "Jak předcházet problémům s návykovými látkami na základních a středních školách".
- Pomoc dětem a dospívajícím se zvýšeným rizikem.
- Spolupráce s rodinami žáků nebo studentů.
- Přiměřená a prosazovaná pravidla týkající se zákazů návykových látek (včetně alkoholu a tabáku) ve školním prostředí a na akcích, které škola pořádá.
- Hledání spojenců při prevenci mimo školu (pedagogicko-psychologické poradny, soukromý sektor, další zdravotnické a psychologické služby, zájmové organizace a další organizace nabízející kvalitní trávení volného času atd.).
- V případě problémů s návykovou látkou u žáků nebo u studentů si počínejte aktivně, spolupracujte s rodinou i zařízeními nabízejícími profesionální pomoc. Lépe lze zvládat počínající než pokročilý problém. Včasné řešení chrání také spolužáky.
Jak zorganizovat preventivní program v místě bydliště
Rodičovské iniciativy na místní úrovni nejsou u nás tak časté jako např. v USA. Jak problémů s návykovými látkami přibývá, lze předpokládat i větší angažovanost místních společenství v této oblasti. Na počátku preventivních iniciativ často stojí nějaká nepříjemnost, která se přihodila v okolí (např. otrava nebo úmrtí dospívajícího pod vlivem alkoholu při dopravní nehodě nebo aktivní nabízení drog v určité oblasti). Je ovšem lépe, jestliže preventivní program na místní úrovni vážným problémům předejde.
Rozdíly mezi úspěšnými a neúspěšnými preventivními programy
Následující přehled je z větší části převzat z materiálů Amerického ministerstva zdravotnictví (U. S. Department of Health and Human Services).
Úspěšné preventivní programy | Neúspěšné preventivní programy |
Soustavné programy. Preventivní program začíná v časném věku a průběžně pokračuje. | Program má nárazový charakter. Jednorázové akce. |
Program volí specifickou strategii s ohledem na cílové populace (rodiče, učitele, dospívající atd.). S rodiči bývá vhodné většinou pracovat zvlášť. | Program má příliš obecný a nespecifický charakter. Nerespektuje generační linie a nabízí rodičům i dětem totéž. |
Programy pro mladší děti mají obecnější charakter, s přibývajícím věkem je pak program zaměřen specifičtěji. | Program nebere v úvahu věk. U mladších dětí je příliš soustředěn na problémy, které u nich téměř nepřicházejí v úvahu, u starších pak mylně předpokládá, že vhodná rekreační aktivita je sama o sobě účinnou prevencí. |
Program zahrnuje aktivní účast cílové populace a má interaktivní charakter. To je typické pro peer programy. | Program spoléhá na předávání informací. Předávání informací samo o sobě nedokáže změnit chování. |
Program je jasný a strukturovaný. | Neurčitost a beztvarost programu. |
Program respektuje potřeby cílové populace, včetně např. sociálních potřeb nebo potřeby určitých poradenských služeb. | Necitlivost k specifickým potřebám jednotlivých skupin (etnické menšiny, sociálně znevýhodnění atd.). Necitlivost k specifickým potřebám jednotlivých skupin (etnické menšiny, sociálně znevýhodnění atd.). |
Program se nachází tam, kam lidé, jímž je určen, chodí. | Velká vzdálenost programu od cílové populace (fyzická vzdálenost i psychologické bariéry). |
Nabídka širokého spektra služeb a využívání různých forem prevence. | Izolovaný preventivní program (např. jen ve sdělovacích prostředcích). |
Přístup k programu je snadný. | Obtížný přístup k programu (finanční nároky, čekací doby atd.). |
Pracovníci programu znají své klienty a dlouhodobě s nimi pracují. | Nahodilé programy pracující s velkým počtem osob, které pracovníci programu často ani neznají. |
Program dokáže účinně soustředit lidské a finanční zdroje. | Program chce příliš mnoho s minimálním lidským i finančním nasazením. |
Program vedou dospělí, kteří jsou stabilní, pečující, důvěryhodní a mohou do jisté míry fungovat jako náhradní rodičovské figury. | Program je neosobní, pracovníci programu jsou motivováni čistě finančně bez pozitivního vztahu k cílové populaci. |
Program spolupracuje se školou. | Izolované programy bez návaznosti na školu a na společnost. |
Tým, který program realizuje, je náležitě připraven. | Přeceňování účasti pracovníků, jejichž jedinou kvalifikací bývá někdy jen vlastní zkušenost s návykovými látkami. |
Program má jasná, dostatečně důrazná a prosazovaná pravidla týkající se zákazu návykových látek tam, kde probíhá. | |
Program se zaměřuje pouze na ty protektivní a rizikové činitele, které se dají ovlivnit. I změna jednoho nebo několika málo z nich může někdy přinést pozitivní změnu. |