TISKOVÝ SERVIS
Odboru prevence kriminality MV
výběr
1. |
Šikana na školách - častá selhání
ředitelů, PhDr. Michal Kolář |
1 |
2. |
4 |
|
3. |
8 |
|
4. |
Násilné chování v intimních
vztazích studentů - výzkum, Mgr.R. Pešek |
12 |
5. |
16 |
|
6. |
19 |
|
7. |
Rok nemotorizovaných účastníků
silničního provozu,Policejní prezidium -tisková zpráva |
22 |
8. |
Rychlá jízda - výmluvy řidičů při
rychlé jízdě - Velká Británie |
23 |
9. |
24 |
|
10 |
Ajax pro třetí
třídy - Rudolf Volf a por. Blažena
Kašparová - Sokolov Crimestoppers - PhDr. Soňa Koblová a kpt. Bc. Ivo Mitáček |
26 |
11 |
29 |
Při šetření medializovaných šikan
se setkáváme s uniformním schématem obrany ředitelů. Nelítostná odveta vůči
obětem je praktikována obvykle už při pouhé stížnosti u kontrolních orgánů a v
mírnější podobě i u soukromé prosby rodičů o pomoc jejich dítěti.
Stává
se často, že při přednesení stížnosti na šikanu bývají ředitelé zaskočeni a
nejednají odborně, ale obranně.
Zaplaví
je pocit viny, trapné pocity, že nějakým způsobem úplně selhali. Mají dojem, že kdyby připustili
šikanu, byli by potom úplně špatnými řediteli a celá škola by byla špatná.
Proto
se brání většinou na nevědomé úrovni svalováním viny na oběť a na rodiče.
Potlačená vina zákonitě vyvolává útočnou
odpověď. Podstatné přitom je, aby ředitel přijal svůj podíl odpovědnosti v boji
proti šikaně a hledal s odborníky cestu, jak pomoci.
Tento
zdánlivě lehký úkol je však ve skutečnosti mimořádně těžký. Normální slušný a
odborně nepřipravený člověk je odsouzen
k morálnímu ztroskotání. Veškerou
energii napře na svou obranu a na
boj proti malému dítěti, které se stalo obětí a ohrožuje jeho
jméno i jméno školy.
Zjednodušeně
můžeme říci, že jsou dva typy ředitelů. Jeden více podléhá sociálnímu nátlaku a
druhý zase morálnímu přesvědčení. Zkušenosti mne vedou k názoru, že
nejkrajnějších obranných reakcí se dopouští první typ.
Jde o
lidi s výraznějšími infantilními pocity
viny - viny z nenaplnění povinností,
které vznikají díky společenskému tlaku, strachu z různých tabu nebo ze ztráty
lásky a úcty druhých lidí. Svou nejistotu řeší tyto osoby přenesením vlastní
zodpovědnosti na dítě. Udělají z něho toho zlého a sami jsou od utrpění
očištěni. Pochopitelně své jednání v ničem nezpochybňují. V podstatě jde o
přesunutí viny. Spravedlivá autorita přesune vinu mimo sebe a oběť z druhé
strany mechanismem přenosu vinu bere na sebe. Zdá se, že větší naději pro
přijetí své spoluzodpovědnosti na ochraně dětí před šikanou mají ředitelé,
kteří z větší části překonali zmíněné infantilní pocity viny a dopracovali se k
tzv. pravým pocitům viny, které pramení z narušení vlastních hodnot, k nimž
vede pouhé vědomí, že zradili nějakou mravní normu.
Dopustili
se nepřímo týrání dítěte v jejich škole. Jde tu o svobodné odsouzení sebe sama.
Tito mravní velikáni jsou již ve větší míře na tlaku autority nezávislí a řídí
se vlastním svědomím.
Samozřejmě
i u těchto lidí fungují různé obranné mechanismy. Nicméně se s nimi dá lépe
mluvit - v podporující atmosféře - o aktuální situaci na škole.
Kdo je vinen častým selháním
ředitelů
Myslím,
že není možné takto klást otázku, problém je v tom. že se vina mnoha lidí a
institucí propletla do uzlu, který se nedá jednoduše rozmotat. Nicméně se
pokusím upozornit na podstatné
okolnosti, které vystavují normální, slušné a odborně nepřipravené ředitele a
priori morálnímu ztroskotání.
Doposud neexistuje instituce, která
by se soustavně zabývala vzděláváním v oblasti šikanování. Následkem je
nepřipravenost odborníků.
Všechny
autority, které by měly ochraňovat spravedlnost ve škole, zůstaly na holičkách,
samozřejmě, včetně ředitelů. Nikdo je nepřipravil na to, co mají dělat proti
šikaně.Většinou o ní nic nevědí, jejich směřování k selhání je nevyhnutelné.
Nikdo nemůže uspět, když nezná mimikry šikanování, včetně tzv. komplotu velké
šestky. Celonárodní výzkum prokázal obrovskou nepřipravenost pedagogů. Téměř 90
% z nich nedokáže vyřešit nejjednodušší
diagnostickou situaci.
Další
okolností, které ztěžuje ředitelům zvládnutí šikany je jakási tichá konspirace
ochránců spravedlnosti.
Ředitel
je podporován v chybném jednání a naopak je sankcionován při jednání morálně a
odborně správném.
Nepřipravenost
v širším slova smyslu jde lidi, kteří mají děti chránit před šikanou, k tiché
konspiraci. Kdo šetří šikanu odborně a nezávisle, nebo se alespoň nechá vést soucitem s obětí, je zákonitě
vystaven stresové situaci.
Ať
kdokoliv vystoupí z konformního perzekučního schématu (snaží se odhalit pravdu
o šikanování a předem neočerňuje oběť), bývá nemilosrdně umravněn okolím.
Dochází k nátlakům, manipulacím a zastrašování. Tato zkušenost nevyjímá
ředitele samotného.
Zažil
jsem několik případů, kdy ředitel stál
pevně za obětí a nevyplatilo se mu to. Například ředitelka chrání oběť do té
doby tichou, hodnou, průměrně prospívající dívku, proti třídní učitelce. Téměř
celý sbor se spojil, aby zabránil její pomoci. Dívka neodmaturovala. Neuspěla
ani při opravné zkoušce.
Jak ochránit oběti šikanování před
další traumatizací ?
Nakonec
přijdou otázky, před kterými nelze uhýbat. Je
možné nějak ochráncům spravedlnosti pomoci? Lze zabránit pocitu bezpráví na
těch nejnešťastnějších traumatizovaných dětech?
Na
počátku je nutné připustit, že popsané zakrývající a destruktivní mechanismy
jsou velice nebezpečné a vtahují do svého soukolí i velmi slušné a poctivé lidi. Je potřeba je znát a bránit se jim.
Bezprostředně
jsou důležité přinejmenším dvě věci. Kompetentním
lidem ve vedoucí funkci musí opravdu záležet na tom, aby silnější neubližovali
slabším.
Samozřejmostí
by u nich mělo být překročení hranic vlastního zájmu a soucitné vnímání utrpění
oběti. Svoji motivaci k ochraně spravedlnosti ve škole potřebují spojit vedoucí
pracovníci s odborností, kterou získají prostřednictvím absolvování výcvikového kurzu v první pomoci při šikanování.
Nicméně
naděje na odstranění perzekuce oběti autoritami zastupujícími morálku a právo
je skryta především ve vytvoření
prevence školních šikan. Ucelený systém dává možnost výrazně předcházet
„ válečným " situacím mezi řediteli a obětmi s
jejich rodiči. V této válce nejsou vítězové, pouze zmasakrované oběti a morálně
zdevastovaní ochránci spravedlnosti.
Samozřejmě
v rámci systémové ochrany dětí před šikanováním musí existovat pojistka, která
dokáže případné porušování práv dítěte školskými autoritami zastavit.
Aktuální
potíž je v tom, že alibistický systém kontroly a děravá legislativa nedává
šanci práva obětí ochránit.
Zdroj: Psychologie dnes 2/03 -
Výňatky ze stejnojmenného článku, vydal Portál, Praha
Autor: Michal Kolář - etoped a
psychoterapeut, přednáší problematiku šikanování na vysokých školách,
spolupracuje s MŠMT na koncepci prevence tohoto celospolečensky závažného
problému
Samotný alkohol i samotná marihuana s sebou přinášejí
zdravotní rizika včetně nebezpečí závislosti. Kombinace těchto látek je však
v některých směrech ještě podstatně rizikovější než každá z nich sama
o sobě. V České republice se jedná o reálný a častý problém. Data
z rozsáhlé studie ESPAD získaná v roce 1999 od 7588 adolescentů ve
věku 16 až 18 let svědčí o tom, že existuje
zřetelná a statisticky významná souvislost mezi frekvencí konzumu
nadměrných dávek alkoholu a frekvencí kouření marihuany (viz graf).
Jaká jsou rizika souběžného zneužívání alkoholu a marihuany?
Úrazy
Souvislost mezi i malými dávkami alkoholu a dopravními nehodami a
pracovními úrazy je známa dlouho (např. Morrow a
spol., 1991). Po alkoholu se popisuje např. vyšší tendence riskovat,
nepřiměřená sebedůvěra, zhoršená schopnost rozeznat pohybující se světla, horší
odhad vzdálenosti, prodloužený reakční
čas, poruchy zrakového vnímání a při vyšších hladinách i poruchy rovnováhy nebo
spánek. Receptory, na něž se váží molekuly účinné látky z konopí (THC),
jsou zejména v částech mozku, které ovlivňují libost, paměť, myšlení,
soustředění, smyslové a časové vnímání a pohybovou koordinaci. Nepřekvapuje
proto, že intoxikace konopím oslabuje paměť, zhoršuje koordinaci pohybů a
prodlužuje reakční čas. Některé z uvedených změn přetrvávají kratší nebo
delší dobu po odeznění intoxikace. Podle studie prováděné v USA zvyšuje
kombinace marihuany a alkoholu riziko dopravních nehod ještě více než tyto
drogy samostatně. Při kombinované intoxikaci zvláště trpí reakční čas,
schopnost střídat zrakové ohnisko (např. při vnímání postranních ulic) a
schopnost reagovat na změny rychlosti jiných vozidel (Marijuana
Abuse, 2002).
Agresivita
Podle statistik z různých zemí je velké procento násilných
trestných činů pácháno pod vlivem alkoholu. V případě konopí se agresivita
a podrážděnost objevují po delším užívání v období odvykacích obtíží, které bývají jinak
relativně slabé vzhledem k pomalému vyplavování THC z organismu.
Školní prospěch a pracovní
výkonnost
Negativní působení alkoholu v pracovním prostření je evidentní, a řada
zahraničních zaměstnavatelů proto organizuje pro své pracovníky preventivní a
léčebné programy. Existují doklady o tom, že i dlouhodobé zneužívání konopí
zhoršuje schopnost učení i pracovní výkon (např. Zwerling
a spol. 1990). Po intoxikaci konopím bývá paměť oslabena řádově dny, pracovní
výkonnosti nepomáhají ani úzkostné stavy, deprese a depersonalizace související
s předchozím abúzem. Lze právem předpokládat, že při kombinaci alkoholu a
konopí se negativní efekt obou drog na pracovní výkonnost a školní prospěch
bude zesilovat. Zajímavé
údaje v tomto směru přináší práce Scheidera a Botvina (1995). Podle těchto
autorů jsou na tom dospívající, kteří pijí alkohol a zneužívají konopí, o něco
hůře už v 8. ročníku. Rozdíl mezi nimi a jejich vrstevníky se však pronikavě zvýrazňuje v průběhu dalších let a ve 12.
ročníku jsou už oproti normálním vrstevníkům výrazně opožděni. Nedostatek
kognitivních a sociálních dovedností pak zhoršuje jejich sociální adaptaci i
schopnost zvládat vlastní emoční stavy a činí je tak ještě zranitelnější ve
vztahu k návykovým látkám.
Psychotické poruchy a poškození
mozku
Psychotické
stavy po alkoholu (např. paranoidní psychózy) nebo alkoholická demence
nastávají zpravidla až po mnoha letech nadměrného pití alkoholu. Naproti tomu
po marihuaně nebo hašiši se psychotické stavy, zejména v případě vyšších dávek,
mohou objevit i u nahodilého uživatele po krátké době užívání.
V současnosti není jasné, nakolik může souběžné zneužívání alkoholu a
konopí uspíšit vznik psychotického stavu po alkoholu nebo alkoholické demence,
tuto možnost však nelze vyloučit.
Alkohol a marihuana u duševně
nemocných
Alkohol i drogy z konopí mohou dekompenzovat řadu chronických
duševních onemocnění přímo i nepřímo. V případě alkoholu dochází často
k interakci mezi alkoholem a léky, pití alkoholu často zhoršuje i tak
nesnadnou sociální adaptaci a spolupráci při léčbě. Konopí může vyvolávat
úzkostné stavy, iluze, depersonalizace a deprese i u duševně zdravých, tím spíš
existuje riziko dekompenzace již existujících duševních poruch. U alkoholu, u
konopí i v případě jejich kombinace je běžné, že si pacient
s duševní nemocí náhle vysadí dlouhodobě podávanou medikaci,
což může také zhoršit jeho zdravotní stav.
Rizika pro srdce a oběhový
systém
Akutní
intoxikace alkoholem vede k prudkému zvýšení krevního tlaku i tepové
frekvence a může bezprostředně předcházet cévní mozkové příhodě. Při
kouření marihuany dochází také ke zvýšení tepové frekvence, zvýšení
krevního tlaku a navíc ke snížení vazebné kapacity krve pro kyslík.
Z tohoto hlediska by neměl překvapit údaj, že během první hodiny kouření
marihuany roste riziko srdečního infarktu 4x. Při souběžné intoxikaci alkoholem a konopím lze tedy očekávat vyšší riziko
i pro srdeční i oběhový systém.
Rakovinotvorné účinky
Existuji četné doklady o tom, že alkohol spolu s tabákem zvyšují riziko
rakoviny více než kterákoliv z těchto látek samostatně. Marihuana obsahuje
podobné rakovinotvorné látky jako tabák, a to ve větším množství. Spotřeba marihuanových cigaret bývá podstatně nižší, než je tomu u
tabáku, na druhé straně se ale marihuanový kouř
vdechuje hlouběji a při vzniku nádorů se může uplatňovat i negativní vliv
marihuany na imunitní systém. Zesilování rakovinotvorných vlivů při souběžném
kouření marihuany a pití alkoholu je tedy nanejvýš pravděpodobné.
Poškození plodu
Poškození plodu, jestliže budoucí matka dítěte požívá během
těhotenství alkohol, jsou známa dlouho a týkají se i začátku těhotenství, kdy o
něm žena ještě neví. Může se jednat o plně rozvinutý fetální
alkoholový syndrom nebo mírnější stupeň postižení zvaný „ARND“ (alcohol-related neurodevelopmental disorder), což
je poškození mozku plodu alkoholem, aniž by došlo k jiným znakům fetálního alkoholového syndromu. U dětí, jejichž matky
v těhotenství kouřily marihuanu, byl pozorován vyšší třes, více problémů
s chováním v předškolním věku a horší výsledky v některých
psychologických testech. Při souběžném zneužívání alkoholu a marihuany
v těhotenství se bude uplatňovat, možná i zesilovat, negativní
působení obou látek.
Deprese
Alkohol v období kocovin vede sám o sobě k depresivním
rozladám. Stavy ospalosti a deprese jsou typické i pro doznívání účinků
konopí. Depresivní stav a útlum po jedné z uvedených látek i
v případě kombinace obou může vést k nepředloženému jednání (např.
sebepoškození), zvyšuje riziko úrazů a může komplikovat mezilidské vztahy.
Vyšší skór deprese se prokázal ve výše zmíněném souboru českých dospívajících,
kteří uvedli nadměrné pití alkoholu a kouření konopí. Na základě zmíněných dat
nelze s určitostí říci, zda nadměrné pití alkoholu nebo kouření marihuany
vede k depresivním rozladám, zda se osoby s depresivními
rozladami častěji uchylují k alkoholu
nebo marihuaně nebo zda se
uplatňují oba mechanismy. To, že existuje vztah mezi depresivitou
a užíváním zmíněných návykových látek, je ale z hlediska prevence i léčby
důležité v každém případě.
Zdroj:
Prim. MUDr. Karel Nešpor, CSc.
vědecký sekretář Společnosti návykových nemocí České lékařské
společnosti JEP
a národní koordinátor Evropského akčního plánu o alkoholu Světové
zdravotnické organizace
Psychiatrická léčebna Bohnice,
Ústavní 91, 181 02 Praha 8
Tel.: 284016 249, E-mail: nespor@plbohnice.cz
Internet: www.plbohnice.cz/nespor,
www.mujweb.cz/veda/nespor
PhDr. Ladislav Csémy
vědecký pracovník, Psychiatrické centrum Praha
Tel.
266003 272, E-mail: csemy@pcp.lf3.cuni.cz
Prof. MUDr. Tomáš Zima, DrSc.
přednosta Ústavu klinické biochemie 1. LF UK a VFN Praha
člen Board of Directors – European Society for Biomedical Research on Alcoholism
vědecký sekretář České společnosti pro biochemii a molekulární
biologii
Ústav klinické biochemie 1. LF UK a VFN
U nemocnice 2, 128 01 Praha 2, tel: 22496 2841
E-mail: zimatom@mbox.cesnet.cz
Dne 3. července 1899 paní Campbellová
doslova přivlekla svého jedenáctiletého syna Henryho do soudní síně v Chicagu.
Jednalo se pouze o malou krádež a Henry byl odsouzen k pobytu v domě své
babičky, ale v historii soudnictví tento případ znamenal radikální změnu.
Jednalo se totiž vůbec o první řízení,
které bylo vedeno výhradně podle právní úpravy pro děti.
Do té doby byl osud dětí v právním systému žalostný. Byly
vězněny spolu s dospělými, za trest tvrdě pracovaly a často byly vystaveny
brutálnímu zacházení. Místní soud v Chicagu na přelomu století rozhodoval
případy stovky dětí, z nichž některým bylo pouze osm let. Mnohé z nich
pocházely z velmi chudých rodin a byly zatčeny za krádež potravin nebo uhlí.
Soud jim uložil pokutu, i když většina z nich neměla žádné peníze, a poté je
umístil do vězení, aby si dluh odpracovaly.
Kvůli kampani aktivistů za ochranu dětí ustavila správní oblast Cook zvláštní soud
pro tyto případy. Tento soud vytvořil naprosto nové právní předpisy na základě
principu, že děti se od dospělých
osob inherentně odlišují, nesou menší
vinu za své činy a pravděpodobnost nápravy je u nich vyšší. Podle těchto
předpisů pak děti nebyly souzeny jako
dospělé osoby v oficiálním a veřejném procesu. Cílem již nebylo potrestat viníky za jejich činy,
ale spíše přistupovat k dětem jako
„laskavý a spravedlivý rodič" a ve velmi osobním a neveřejném slyšení postupovat v jejich nejlepším zájmu.
Tento příklad byl uvítán na celém světě jako radikální změna. Do
roku 1915 pak vznikly podobné soudy v dalších 46 státech, třech teritoriích
a v District of Columbia.
Do roku 1925 byly samostatné soudy ustaveny ve Velké Británii, Kanadě, Švýcarsku, Francii,
Belgii, Maďarsku, Chorvatsku, Argentině, Rakousku, Indii, Nizozemsku, na
Madagaskaru, v Japonsku, Německu, Brazílii a Španělsku.
Jednalo se o velký přínos pro děti v mnoha směrech. Byly
ochráněny před dospělými pachateli a jejich jména nebyla nikde zveřejněna,
takže mohly vstoupit do dospělosti s čistým trestním rejstříkem. Soudy najaly
sociální poradce, psychology a další pracovníky, kteří měli provádět dozor nad
nezletilými pachateli a podporovat
je.Byly vypracovány kreativní moderní programy, které byly určeny nezletilým
pachatelům i všem mladým lidem, kteří se stali obětí jakéhokoli zneužití,
zanedbání apod.
Dnes se však tento systém v USA ocitl pod palbou kritiků z pravé
i levé strany politického spektra. Pravice odsuzuje „měkký" přístup ke
kriminalitě a obviňuje soudy z „rozmazlování" mladistvých pachatelů.
Levice odsuzuje neustálý nedostatek právních pojistek pro
mladistvé pachatele, nerovné zacházení s
menšinami a nehumánní podmínky v řadě nápravných zařízení.
Vážně míněné návrhy na zrušení soudů pro mladistvé byly podány
na obou stranách politického spektra. USA však právní systém pro mladistvé
potřebují. Jaký je ten současný systém ?
Padesát jedna
systémů
Právní systém pro mladistvé spadá především do odpovědnosti jednotlivých
států, a proto v USA neexistuje žádný obecný
„americký právní systém pro mladistvé". Je zde tedy spíše 51
státních systémů, z nichž je většina rozdělena dále na lokální, které jsou
uplatňovány jednotlivými soudy ve správních oblastech, místními probačními pracovníky, státními nápravnými zařízeními a
poskytovateli soukromých služeb - každý z nich má ovšem svá pravidla a
rozdílnosti. Je tedy značně složité se o americkém systému vyjadřovat obecně.
Všechny jednotlivé systémy však mají společný kořen a společný soubor klíčových
principů, které je odlišují od trestních soudů pro dospělé osoby.
·
Omezená jurisdikce.Ve většině států mohou tyto soudy
stíhat osoby mladší 17 let. V deseti státech je věková hranice 16 let a ve
třech 15 let. Případy starších pachatelů autoomaticky
rozhodují trestní soudy pro dospělé osoby.
·
Neformální řízení.Ve většině států vynáší rozsudek
soudce a ne porota. Právní zastoupení nezletilých pachatelů bylo vzácností až
do šedesátých let. Dnes se však mnozí pachatelé zříkají nároku na právního
poradce.
·
Důraz na pachatele, ne na trestný
čin.
Stíhaní mladí lidé, u kterých se zjistí, že se dopustili trestného činu, nejsou
označováni za odsouzené, ale spíše za delikventní.Stát k delikventům přistupuje
v roli „nejvyššího" nebo náhradního rodiče a umisťuje dítě do nápravného
nebo terapeutického zařízení na základě rozhodnutí soudce o nejlepším zájmu
nadaného dítěte.
·
Tresty na dobu neurčitou. V minulosti a dodnes se mladiství ještě v mnoha státech neumisťují do
nápravných zařízení na přesně stanovenou dobu. Je na soudci a na radě probačních pracovníků, aby o délce trestu rozhodli podle
vlastního uvážení v průběhu jeho výkonu. Horní hranice je pouze věk dospělosti
pachatele (18 nebo 21 let).
·
Důvěrnost. Soudní síně nebyly po většinu
století otevřeny pro veřejnost, aby daná nezletilá osoba nebyla po celý život handicapována
kvůli trestnímu záznamu za chyby z dětství. Jména pachatelů nebyla zveřejněna a
jejich záznamy byly zapečetěny a později
zničeny. V posledních letech se však tyto ochranné mechanismy často porušují.
Vysvětlení pojmů právního systému
pro mladistvé
Zadržení (Arrest): Když dojde k zadržení nezletilé osoby,
policie se musí rozhodnout, zda ji pouze napomene a propustí, což je často
označováno za „station adjustment" nebo odevzdá
soudu pro mladistvé.
Příjem případu (Intake):
Pokud dojde k odevzdání nezletilé osoby soudu pro mladistvé, následuje proces
přijímání případu, nad kterým dohlíží v některých jurisdikcích žalobce, jinde
pracovníci úřadu pro sledování výkonu podmínečných trestů. V rámci tohoto
procesu se rozhoduje, zda bude vzneseno obvinění (petition),
zda kvůli nedostatku důkazů vzneseno nebude, nebo zda bude případ vyřešen
neformální cestou.
Alternativní
řešení (Diversion): Pokud se
případ řeší neformální cestou,
pracovníci úřadů pro sledování výkonu podmínečných trestů nebo úřad žalobce danou osobu propustí bez jakýchkoli
následných kroků nebo navrhnou „alternativní" plán, v jehož rámci se
mladistvá osoba a její pečovatelé zaváží splnit podmínky určité dohody.
Jedná se o alternativu vůči formálnímu rozhodnutí, které vydává
soud pro mladistvé. Tato dohoda může obsahovat neformální dozor probačních pracovníků, zákaz vycházení, navrácení odcizených předmětů, veřejně prospěšné práce,
omluvný dopis, poradenství,.léčení ze závislosti na alkoholu nebo drogách a
další požadavky. Pokud mladiství dohodu
dodrží, obvinění je staženo. Pokud selžou, soud může vznést formální obvinění.
Vazba (Detention):
Pokud soud vznese oficiální obvinění (petition), v
rámci procesu přijímání případu je nutno rozhodnout, zda bude obžalovaný čekat
na řízení ve vazbě nebo na svobodě u rodičů nebo pečovatelů. Právní důvody pro
vzetí do vazby u nezletilých osob se omezují:
a) bezpečnost ( představuje daná osoba nebezpečí pro sebe nebo
své okolí?),
b) riziko útěku (hrozí nebezpečí, že daná osoba uteče nebo se
nedostaví ke
slyšení?).
Pokud je obviněný vzat do vazby, stání před soudem se musí konat
do 24 - 72 hodin, aby soudce mohl případ prostudovat a určit, zda obviněný
zůstane ve vazbě až do konečného rozhodnutí soudu (viz níže). Složení kauce
většinou při stíhání mladistvých není možné.
Přesun (Transfer): V případě mladistvých,
kteří jsou obviněni z velmi závažných trestných činů nebo jsou považováni za
chronické pachatele, se může rozhodnout,
že soud pro mladistvé pro ně již není vhodný. Jejich případ je pak přesunut trestnímu soudu pro dospělé
osoby. O přesunu rozhoduje v některých státech soudce, jinde státní žalobce.
Mladiství obvinění z velmi závažných trestných činů mohou být automaticky
" vyloučeni" z jurisdikce soudů pro mladistvé a ihned předvedeni k
trestnímu soudu.
Soudní rozhodnutí (Adjudication):
Řízení před soudem pro mladistvé se nazývají „rozhodčí slyšení" (adjudicatory hearings).
Rozhodnutí vynáší soudce spíše než porota. Při těchto slyšeních mohou mladiství
přiznat nebo odmítnout obvinění z delikvence. Pokud obvinění odmítnou, soudce
může případ stáhnout nebo označit mladistvého za delikventního na základě
důkazů od žalobce a obhájce.
Stanovení trestu (Disposition):
V případě mladistvých pachatelů, kteří jsou
označeni za delikventní, se trest stanovuje při zvláštním slyšení (disposition hearing). Po
přezkoumání doporučení od pracovníků v
oblasti podmínečných trestů (a někdy i žalobce a obhájce), soudce vydá
rozhodnutí o trestu. Může se jednat například o uvěznění v nápravném zařízení
(věznice pro mladistvé), umístění do pracovního tábora nebo
pracovního programu mimo civilizaci, pobyt v terapeutickém středisku mimo
domov, jako jsou skupinové domovy nebo internátní terapeutická zařízení,
umístění do neinternátního terapeutického centra nebo programu pro rozvoj
mládeže, podmínečný trest nebo propuštění. Doba trestu bývá neurčena. Výkon
trestu se neustále přezkoumává na základě
vývoje dané osoby v terapeutickém
nebo reintegračním programu.
Následná péče (Aftercare):
Následná péče vždy představovala slabinu právního systému mladistvých. Jedná se
o práci s propuštěnými osobami. Stále
více je tento prvek považován za klíčový, protože mnozí mladí lidé si
nejsou schopni udržet pozitivní návyky z nápravných a dalších internátních programů po návratu do vlastního
prostředí, kvůli kterému bylo jejich delikventní chování urychleno nebo
zapříčiněno.
Zdroj:Institut pro
kriminologii a sociální prevenci 2002 - výňatky z materiálu : "Méně slov,
více pomoci", autor:Richard A. Mendel, překlad
I.T.C. Jan Žižka
Předmětem této výzkumné sondy je násilné chování mezi mladými
muži a ženami v intimním partnerském vztahu. Pojem násilí je definován jako
kombinace různorodých psychických a fyzických násilných forem chování, které se
objevují současně vedle sebe, např. jako fyzické napadání a psychické
ponižování. Účelem násilí je psychické nebo fyzické poškození druhého
( tělesné, psychické integrity), získání dominace a kontroly nad
jeho jednáním, překonání překážek k dosažení cíle nebo k získání věcí , služeb apod. Násilné chování
může mít různou intenzitu a vážnost od slovního napadání, použití menší síly
bez fyzických následků až po psychické týrání a vážný fyzický útok.
Výzkum je zaměřen na zjišťování
zkušeností respondentů s různými formami násilného chování, rozdílů v jejich
používání a přijímání mezi muži a ženami.
Měření situačních
faktorů: vážnost a délka vztahu, fyzické a psychické následky násilí,
přijímání násilí v partnerském vztahu a
kontextuálních
faktorů:
cílová osoba násilí v dětství, pozorování násilí mezi rodiči, akceptace
násilného chování mezi mužem a ženou a naopak
- nám poskytne další informace o povaze zjišťovaného chování.
Kontextuální faktory nám říkají, kdo se bude ke komu chovat
násilně, a pomáhají nám zvýšit odhad pravděpodobnosti, že se dané chování
projeví např. v konfliktních situacích.
Situační faktory se mění
v průběhu času a předpovídají změny v pravděpodobnosti projevů agrese.
Šetření
vycházelo z teoretických poznatků a výsledků výzkumů z oblasti partnerského a
domácího násilí a jeho cílem bylo
zjistit používání psychických a fyzických
forem násilí vzhledem k oběma pohlavím.
Data
byla sbírána formou anonymního dotazníku
ve vzorku mladých lidí, kteří již mají zkušenost s intimními partnerskými
vztahy.
V
praxi mohou zjištěné výsledky sloužit k přesnějšímu porozumění násilného
chování mezi mužem a ženou, k prohloubení preventivních a poradenských strategií a v neposlední řadě k
dalším výzkumným projektům.
Vlastní výzkum
Ve výzkumné části projektu
nás zajímalo, jaké zkušenosti s používáním násilného chování k partnerovi studenti mají, které typy násilí
jsou frekventovanější a které jsou typické pouze pro muže anebo pro ženy.
Dále jsme se chtěli dozvědět, které ze zkušeností, postojů a
vztahových charakteristik studentů mají vliv na aktivní používání tohoto
chování. proto jsme vytvořili model (O´Leary, Riggs, 1989) kontextuálních a situačních faktorů, které nám měly ukázat, jak úspěšně
jsme schopni zmapovat působení jednotlivých faktorů a s jakou pravděpodobností
umíme násilné chování pro skupinu studentů středních a vyšších škol předpovídat.
Klíčovou proměnnou bylo zvoleno „způsobené násilné chování k
partnerovi". Respondenti označovali na Strausově
škále chování ( Conflict Tactics
Scale, 1979), jak často použili jednotlivé typy
psychického a fyzického násilí. Respondenti na
těchto položkách označovali frekvenci použití na sedmibodové škále od 0
= nikdy do 6 = více než desetkrát. Skóre jednotlivých položek pak byla sečtena
dohromady.
Pro fyzické formy násilí bylo použito osm následujících
položek:
hození předmětu; strčení, chytnutí za paži;naplácání nebo
facka;kopnutí, škrcení, uhození rukou
(mimo facku);uhození nebo pokus uhození předmětem;zbití; ohrožení nožem
nebo zbraní; použití nože nebo zbraně; vynucení sexuálního styku.
Pro psychické
formy násilí bylo zvoleno také osm položek:
vyhození z domova; omezování fyzického pohybu; ekonomické
vydírání; pronásledování;
vyhrožování tělesným ublížením; hrubé nadávky; podrývání sebedůvěry; zesměšňování;
ponižující urážky.
Další část dotazníku zjišťovala odpovědi studentů k osmi situačním
a kontextuálním faktorům.
1. Přímá zkušenost s násilným chováním
2. Vážnost partnerského vztahu
3. Fyzické následky způsobeného násilí
4. Psychické následky způsobeného násilí
5. Nepřímá zkušenost s násilným chováním mezi rodiči v dětství
6. Přímá zkušenost s násilným chováním ze strany rodičů v roli
dítěte
7. Akceptace násilného chování muže k ženě
8) Akceptace násilného chování ženy k muži .
Pro všech 8 navržených prediktorů jsme
předpokládali, že budou významným způsobem korelovat s proměnnou „způsobené
násilné chování k partnerovi".
První zjišťovanou proměnnou jsme zvolili na základě výsledků
mnoha studií o tom, že násilné chování v partnerských vztazích má reciproční
charakter.
Psychické a fyzické následky násilí jsou důležitým faktorem pro
použití násilí jako obrany. Proto jsme předpokládali nalezení významnějších
korelačních vztahů pro ženský vzorek souboru.
Sociální teorie učení, učení nápodobou a teorie o mezigeneračním
přenosu nám poskytují teoretický základ pro první dvě kontextuální proměnné.
Zpracování a
interpretace výsledků:
Sběr dat probíhal na konci školního
roku 2002 na středních a vyšších
odborných školách v Praze. Sto
padesát studentů ve věku od 18 do 25 let
bylo požádáno o dobrovolnou spolupráci při vyplňování anonymního dotazníku.
Celkem bylo do konečného zpracování a interpretace výsledků zařazeno 114
dotazníků. Všichni studenti byli schopni krátce vysvětlit a popsat pojem
partnerského násilí.
Z celkového počtu respondentů se pak 1/3 s tímto tématem někdy v
minulosti setkala v elektronických nebo tištěných médiích.
S násilným
chováním partnerském vztahu v roli aktivního účastníka mělo alespoň jednou v
životě zkušenost zhruba stejné množství mužů i žen 52 % studentů a 61 %
studentek.
Nejčastějším násilným chováním byly lehčí formy: ponižující
urážky, hrubé nadávky, zesměšňování, chycení za paži, strčení a hození
předmětu.
Statisticky významné rozdíly ve frekvenci používání jednotlivých
forem násilí se mezi ženami a muži objevily v následujících položkách.
Ženy častěji používaly: hození předmětu, facku a
vyhrožování tělesným ublížením.
Muži byli
aktivnější v:
uchopení za paži, strčení a omezování fyzického pohybu partnera,
Ze zjištěných dat se potvrdilo, že množství používaného a
násilného chování se mezi studenty a studentkami neliší. Přesto existuje rozdíl
v preferenci jednotlivých forem.
Mladí muži
používají více forem kontaktního násilí a mladé ženy mají častěji sklon
používat nekontaktních forem násilného
chování.
Specifickou
kategorií je položka facky.
V následné korelační analýze se ukázalo, že některé faktory mají
velmi silný vztah k měřenému násilí,
zatímco u jiných nebyl nalezen vztah žádný.
Výsledky se také u některých faktorů liší v závislosti na
pohlaví.
U mužů bylo
zjištěno, že násilné chování k partnerce úzce souvisí s tím, jak často byli v
dětství svědky násilného chování mezi rodiči nebo jak často byli sami fyzicky
nebo psychicky trestáni.
U žen se tato
zjištění nepotvrdila.
Zjištěné výsledky nám ukazují, že neexistuje jednoduchá rovnice
pro generační přenos násilí z rodičů na jejich děti, ale že zde hraje roli řada
dalších stimulačních faktorů (genetické, výchovné, situační).
Nejpodstatnějším se zdá být rozdílný socializační proces chlapců a
dívek
Pro chlapce je
agresivní projev přirozenější, rodiče ho více podporují a přijímají a chlapci
tak dostávají více příležitostí k používání násilí ve vztahu k druhým lidem. V
dospělosti jej často používají jako efektivní a účinné řešení.
Naopak u dívek jsou
projevy agresivity rodiči častěji odsuzovány, je zdůrazňováno klidné a
přijímající chování a agresivita je potlačována. V dospělosti je
žena častěji strážkyní „slušného chování" a častěji se za násilné chování
cítí vinna.
Nejvýznamnějším
zjištěným prediktorem pro studenty i studentky se
stalo množství násilného chování partnera. Výsledky ukazují, že násilí mužů a
žen velmi často předchází napadení nebo útok ze strany partnera.
Některé z dalších
údajů (fyzické a psychické následky) naznačují, že ženy na rozdíl
od mužů reagují
násilným způsobem později a že množství a intenzita přijatého násilí je
pravděpodobně vyšší. U mužů je naopak velmi vysoká pravděpodobnost, že na každý
projev agresivity ze strany partnerky zareagují obdobným způsobem.
Zdroj: Bílý kruh bezpečí -
Zpravodaj 4/02, autor: Mgr. Richard Pešek
kriminálního násilí.
Dochází k loupežným přepadením na pěších zónách velkoměst
v denních hodinách, zápasu pachatele a oběti přihlížejí lidé z oken
svých domovů, ve veřejných prostorách velkých nádraží se odehrávají očividné
delikty a přítomné osoby zůstávají pasivní, neposkytnou pomoc jedinci
v nouzi ani v podobě vyrozumění policie.
Od šedesátých let
minulého století se psychologie snaží
vysvětlit problém poskytování pomoci bližním. S nemalým ohlasem se setkaly studie Američanů B. Lataného
a J. M. Darleye, kteří uvedli do odborné literatury
výraz nonhelping bystander
neboli „nepomáhající přístojící“.
V těchto studiích
uvádějí „bystander
- efect“ , který v praxi znamená, že se vzrůstajícím počtem přítomných spíše klesá pravděpodobnost poskytnutí
pomoci.
V praxi to
znamená, že množství přihlížejících osob nezvyšuje automaticky šance jedince
v akutní tísni - není nijak výjimečné, když se v relativně větším
počtu přístojících nenajde nikdo aktivní s ochotou zasáhnout ve prospěch
ohroženého.
Ačkoliv jde
z morálního hlediska o devastující poznatek, v policejní praxi je
s ním třeba počítat.
Faktory a okolnosti ovlivňující poskytnutí či neposkytnutí pomoci
Počet přítomných představuje pouze jeden z faktorů,který
ovlivňuje konkrétní chování přístojících. Rozhodování o tom, jak se zachováme je přirozeně složitější
a uplatňuje se v něm řada momentů. Každá osoba v roli přístojícího
prochází určitým procesem rozhodování, ve kterém kalkuluje pravděpodobné
náklady (ztráty které jí vzniknou, jestliže se bude angažovat ve prospěch
zachování určité normy (tj. překazí či zabrání nekalému chování druhého
člověka)nebo zda zůstane pasivní (neposkytne pomoc, nekalé jednání ignoruje).
Přístojící v situaci nouze zpravidla intuitivně filtruje znaky situace a
bleskově je subjektivně hodnotí.
Je běžné, že si člověk
později motivaci svého jednání nevybavuje do všech podrobností, nedovede přesně
vysvětlit důvody pro své konání a často se uchyluje k racionalizaci.
Dále uvedeme stručný
výčet situačních a osobnostních faktorů
vcházejících do rozhodování o tom, zda zůstaneme neteční a pasivní, či naopak
aktivně pomůžeme očividně ohroženému bližnímu.
Situační faktory
·
Jednoznačnost nouze. V situaci, která není
jednoznačně vnímána jako nouze, se snižuje
pravděpodobnost poskytnutí pomoci (např. opilec ležící na chodníku -
nebývá vnímán jako osoba, která potřebuje pomoc, protože si tento stav přivodil
sám).Často používáme hypotézu o svévolně zapříčiněném stavu nouze (např.
opilostí), aniž by tomu okolnosti blíže nasvědčovaly. Taková atribuce umožňuje kolemjdoucímu uklidnit své svědomí,
funguje jako racionalizace pro netečné, pasivní chování.
·
Čas a místo událostí. Lidé jsou spíše ochotni
pomoci ve známém prostředí a v denní době.
Důvěrnost, přehlednost místa a denní doba totiž snižují rizika pro
poskytnutí pomoci.
·
Počet a chování
ostatních přítomných. Vliv tohoto situačního faktoru je shrnut do bystander
efektu. Pasivita ostatních psychologicky
snižuje vážnost situace. Nastupuje určitá plachost či strach komunikovat
s ostatními. Oční kontakty odstraňují bariéry a stimulují zahájení
verbální komunikace. Komunikace podporuje aktivní chování, včetně poskytnutí
pomoci.
·
Charakteristiky oběti. Aktivitu či pasivitu
přístojících ovlivňují i určité znaky oběti.Záleží na atraktivnosti oběti.
Atraktivním osobám pomáháme spíše než neatraktivním, co do zevnějšku omšelým
jedincům.
·
Nebezpečnost poskytnutí
pomoci. Jestliže ze situace vyplývá značná pravděpodobnost osobního
ohrožení, prudce klesá pravděpodobnost poskytnutí pomoci ze strany náhodných
svědků. Jde o veškeré situace, kdy útočník ohrožuje oběť.
Osobnostní faktory
Výzkum osobnostních
faktorů ovlivňujících prosociální chování je teprve
v počátcích.
Podle dosavadních
zjištění se při poskytování pomoci uplatňují následující osobnostní faktory:
·
Momentální vyladění. Aktuální rozpoložení
člověka může rozhodnout o vstřícném, aktivním jednání ve prospěch oběti.
Stresovaný, roztrpčený jedinec je méně ochoten
pomoci druhému v nouzi.
·
Empatie. Vnímavý, citlivý, empatický člověk je spíše připraven pomoci než jedinec,
který má mělké, povrchní prožívání a
nesoucítí s obětí. Nedostatek empatie se
projevuje
jako lhostejnost k osudu oběti.
·
Zvnitřnění morálních
norem. Zjednodušeně řečeno jde o svědomí, ve kterém jsou fixovány
obecné morální normy individuálním způsobem. Překročení nebo ignorování těchto
norem vyvolává vnitřní pocit napětí, tenzi, kterou neseme velmi nelibě. Je to
nepříjemný stav, jemuž se snažíme pokud možno vyhnout.
·
Odhad vlastní
kompetence. Poskytnutí pomoci souvisí s odhadem vlastních schopností
účinně konat v dané situaci. Jedinec, který je subjektivně přesvědčen, že
disponuje potřebnými dovednostmi k odstranění situace nouze., bývá spíše
ochoten k aktivní intervenci ve prospěch oběti. I když i v těchto
mimořádných situacích působí tréma a
obavy z eventuální blamáže.
Z výkladu je patrné, že problém poskytnutí pomoci je
psychologicky velmi složitý. Rozšířená
laická představa o lhostejnosti jako rozhodujícím důvodu pro
neposkytnutí pomoci je krajně zjednodušující. Současně platí, že čím výraznější jsou osobnostní
faktory, tím je menší vliv situačních faktorů.
Zdroj: (Úryvek ze studie PhDr.
Ludmily Čírtkové, CSc., Policejní akademie,
Praha)
Pomluva,
anonymní dopis, telefonát. Výhrůžný nebo „ jen“
informující. Násilí, jehož autoři netouží jen po popularitě a dělají vše
pro zachování své anonymity.Poskytují jim sdělení, obsahující zaručené
informace, varování, sliby, výhrůžky. Jsou ochotni se s námi podělit o
tajemství (s námi o někom, o nás s někým). Upozorňují nás na hrozící
nebezpečí. Doporučují nebo přímo nařizují, co máme udělat, co ne, co a do kdy
splnit. Slibují, co bude následovat, když nebudeme jejich pokyny respektovat.
Adresátem je konkrétní člověk, skupina nebo kdokoliv z nás.
Přes
různý obsah, způsob prezentace i míru násilí v nich obsaženou, mají sdělení shodný psychologický základ v tom, že:
·
se
dotýkají potřeb adresáta (nejčastěji potřeby bezpečí)
·
jejich
cílem je informovat, zneklidnit adresáta, donutit ho k reakci
·
obsahují
informace vyvolávající převážně negativní pocity a emoce (úzkost, strach,
napětí, obavy, vztek, paniku aj.)
·
považujeme
za pravdivé (v okamžiku, kdy zjistíme, že se jedná o nepravdivé informace, přestávají nás
zajímat, není důvod se s nimi dál zabývat) - často postrádají údaje, podle
nichž by se dala jejich pravdivost ověřit - dostávají se k adresátovi převážně
neoficiálními kanály
·
jejich přijetím se adresát stává držitelem „
tajemství", nezřídka je přímo vyzýván k mlčenlivosti
·
jejich
autor chce (z jemu známých důvodů)zůstat v anonymitě. Odlišnost uvedených druhů
násilí lze spatřovat v tom, že zatímco cílem autora pomluvy je diskreditovat svou oběť „zaručenými
zprávami" o jejích osobních vlastnostech, jednání, skutcích a motivem k
pomluvě bývá nejčastěji msta, motivem jednání autora anonymního dopisu či
telefonátu je dosáhnout - pod pohrůžkou
fyzické či hmotné újmy a vyvoláním strachu u adresáta - hmotného či
nehmotného zisku nebo jiných výhod.
S čím kalkulují autoři těchto sdělení ? S momentem překvapení, vyvolaným
„novostí" informací, které
poskytují. S jejich emocionálním účinkem na adresáta. S nejistotou, kterou
informace vyvolají. S potřebou adresáta reagovat. S jeho obavami, že výhrůžky uvedené v anonymu
budou splněny. S ochotou adresáta
vyhovět požadavkům autora
výhrůžného dopisu. S tím, že jako autor
zůstanu adresátovi neznámý.
Setkání s uvedenými typy násilí u
většiny z nás vyvolá úzkost, strach,
obavy vztek, pocity nejistoty, bezmoci, ohrožení. Vzniká naléhavá potřeba
ověřit pravost informací ve sdělení obsažených, identifikovat zdroj sdělení,
motivy a cíle jeho jednání, rozhodnout se, zda a jak na sdělení reagovat. A
právě naše aktivity k uspokojení potřeby poznání, k „ deanonymizaci"
autora sdělení, mohou být prvními kroky naší obranné strategie.
Konkretizovat naši představu o zdroji
především písemného sdělení umožňuje tzv.obsahová
analýza sdělení.
Jedná
se o proces, kdy ve sdělení vyhledáváme psychologicky významné informace,
analyzujeme je (v rovině vztahové a kauzální analýzy) a pomocí myšlenkových
operací (indukce, dedukce, abstrakce, generalizace) vytváříme psychologický
portrét anonymního autora sdělení.
Při obsahové analýze sdělení se
vychází z předpokladu, že v každém produktu lidské činnosti se odráží
osobnostní rysy autora. Jejich zachycení a psychologická interpretace tvoří
jádro psychologické charakteristiky a umožňuje vymezit či zúžit okruhy možných
autorů sdělení.
Na principu analýzy psychologicky
významných informací je založen postup, označovaný ve forenzní
( soudní) psychologii jako „
psychologické profilování".
Psychologické profilování je dnes
již uznávanou metodou psychologické expertizní činnosti při odhalování
pachatelů závažných trestných činů násilného charakteru. Zatímco kriminalisté a
forenzní patologové zkoumají, jak byla oběť
zavražděna, forenzní psychologové vymezují jaký „
druh" osoby spáchal tento čin
( proč a kdo). Své uplatnění
nachází tato metoda u závažných, zejména násilných deliktů, kde scéna deliktu
naznačuje, že se ho dopustila osoba s psychopatologickými rysy. Vytvořený psychologický
profil pachatele pak umožňuje zúžit okruh pachatelů, zaměřit vhodně vyšetřování
a identifikovat podezřelé.
Psychologická
analýza sdělení
je nám schopna (podle množství a kvality informací, obsažených ve sdělení, naší
schopnosti je využít) odpovědět nejčastěji na následující otázky: jaký je přibližný věk autora, jeho
vzdělání, jaká je jeho sociální pozice, jaké byly pravděpodobné motivy jeho
jednání, jeho schopnosti, životní či profesionální zkušenosti, návyky, jeho
aktuální psychický stav, některé charakterové a temperamentové
vlastnosti pisatele aj. Znalci jsou většinou schopni rozeznat, jak dalece
jsou výhrůžky, obsažené ve sdělení, myšleny vážně.
Protože moment neočekávanosti,
překvapení je jedním z charakteristických rysů těchto situací, obrana proti nim
spočívá především v zamezení dalšího rozvíjení situace, a tím zabránění vzniku
nepříznivých důsledků.
Smyslem individuální obranné
strategie proti těmto druhům násilí je dosažení
změny v komunikaci mezi autorem sdělení a adresátem (popř. dalšími účastníky
situace).
Přímá, bezprostřední komunikace s
konkrétním jedincem, namísto anonymní, zprostředkované) snižuje „
nečitelnost" protivníka, snižuje úzkost z neznámého nebezpečí, poskytuje
prostor pro převzetí iniciativy v situaci, umožňuje individualizaci a konkretizaci
našich obranných prostředků a postupů.
Obsah individuální obranné strategie
proti uvedeným formám násilí tvoří
následující aktivity:
·
analýza sdělení s důrazem na
hodnoty, které jsou ohroženy
( zvažovat komu, kdy a
jaké hrozí nebezpečí, event. proč)
·
vytvoření představy o
pravděpodobném dalším vývoji situace
( zejména dynamika interakce mezi
autorem sdělení a adresátem)
·
vytipování a informování osob,
které mohou být sdělením dotčeny (hrozí jim nebezpečí, popř. mohou být nápomocny při řešení této
situace - z pozice jejich profese nebo osobnostních dispozic)
·
vytváření psychologické
charakteristiky autora sdělení, typování možného protivníka, motivů jeho jednání
·
navázání kontaktu s autorem
sdělení, dát mu
najevo, že jeho požadavky beru vážně, naslouchat, doplnit, konkretizovat představu
o osobnosti autora sdělení a jeho motivech, vyjádřit svůj postoj k nim,
přičemž tam, kde je reálná a akutní hrozba újmy na zdraví či životě lidí,
požadavky akceptujeme bez dalších podmínek.
·
výběr prostředků a postupů
individuální obrany
co mohu proti násilí či jeho hrozbě udělat sám, v čem mi mohou pomoci ostatní - jak a kdo a kdy,
jakými prostředky.
·
komunikace s autorem sdělení,
nabídky alternativních řešení, návrhy změn - sem patří konfrontace našich představ s
představami protivníka, reagování na jeho požadavky, využívání psychologických
prostředků ke změně jeho postojů.
Zdroj: „Psychologie násilí"
autor : JUDr. Mgr. Joža Spurný, vydal: Eurounion spol. s.r.o.
Každý rok vyhlašuje
policejní prezident generálporučík JUDr. Jiří Kolář jedno téma střídavě z oblasti sociální nebo
situační prevence. V letošním roce
je prioritou Policie ČR v oblasti prevence ochrana nemotorizovaných účastníků silničního provozu. Cílem tohoto
zaměření je eliminovat a předcházet dopravní nehodovosti prostřednictvím
preventivních projektů, přednášek, působení v poradenských místnostech,
akcí pro děti a veřejnost, rozdávání letáků a dalších aktivit, které směřují
ke zvýšení bezpečnosti zejména
chodců a cyklistů všech věkových
kategorií.
Dopravní nehodovost v loňském roce
oproti roku 2001 podle policejních statistik mírně vzrostla. Vyšší je
i počet usmrcených osob na silnicích, a to o 95 osob (8 %). Alarmující situaci
na našich silnicích dokazuje skutečnost, že v průměru každé 3 minuty je
Policii ČR hlášena dopravní nehoda, každých 18 minut je při nehodě lehce zraněn
člověk, každých 96 minut zraněn těžce a zhruba 1 osoba zemře za každých 7
hodin. Způsobena hmotná škoda na našich silnicích dosahuje každou hodinu částku
přesahující jeden milión korun.
Bezpečnost v silničním provozu všech zúčastněných je větší či menší problém v každé společnosti.
V České republice je hlavní příčinou tragických dopravních nehod neznalost a
nedodržování zákona upravujícího pravidla provozu na pozemních
komunikacích. Právě v něm jsou mimo jiné stanovena práva a povinnosti
chodců i cyklistů. Čeští řidiči často nedbají zákona a např. přechody pro
chodce, jakož i chodce samotné, často ignorují. Na druhé straně chodci se
mnohdy mylně domnívají, že mají na přechodech jim určených „absolutní přednost“
před všemi ostatními. Další ohrožená skupina v silničním provozu – cyklisté
- také zapomínají na své povinnosti, čímž velmi ohrožují svou vlastní
bezpečnost. Právě osvěta zdůrazňující
nutnost dodržování pravidel silničního
provozu je pro policisty jedním z hlavních cílů v rámci roku
ochrany chodců a cyklistů. Důležitou roli kromě policejních preventistů
sehrají v letošním roce dopravní policisté, kteří budou ve větší míře než
obvykle kontrolovat a dohlížet na dodržování pravidel silničního provozu jak u
řidičů, tak i cyklistů a chodců. Letos
již potřetí v rámci dopravně
bezpečnostní akce „Jablko nebo citron„
budou řidiči kontrolováni, zda dodržují
stanovenou rychlost zejména v blízkosti základních škol a přechodů pro
chodce.
Preventivní projekty Policie ČR zaměřené na dopravní
prevenci budou během tohoto roku
probíhat na celém území republiky. Věříme, že touto činností přispějeme ke
zvýšení bezpečnosti našich malých i velkých spoluobčanů na našich silnicích.
Zdroj:Policejní prezidium České republiky, preventivně informační skupina -
tisková zpráva
Britské ministerstvo životního prostředí, dopravy a
regionů (DETR) vydalo letáček vyvracející některé obecné názory, nebo jinými
slovy výmluvy řidičů, překračujících rychlost. Může být zajímavý i pro nás.
·
Jedu rychle, protože pospíchám
Rozdíl ujet vzdálenost 50 mil (80 km) rychlostí 50
mil/h (80 km/h) nebo 60 mil/h (96 km/h) je přibližně 7 minut. Zvýšením
rychlosti neušetříme více než několik minut. Stojí riziko za to ?
·
Mám rychlé reflexy, proto mohu jezdit rychleji
Dopravním nehodám můžeme čelit předvídavostí, ne již
tolik reakcí. Reakce pilota stíhacího letadla je o 0,4 sekundy lepší než reakce
průměrného řidiče.
·
Jsou to ti řidiči, kteří jedou pomalu, kdo zaviňuje dopravní
nehody
Bohužel, ve většině případů je viníkem nehody ten,
kdo se snaží za každou cenu předjet.
·
Jezdím rychle pouze v případě, že není silný provoz
Téměř ve 20 % všech nehod, při kterých došlo k
usmrcení, nebylo do dopravní nehody zainteresováno jiné vozidlo.
·
Proč dodržovat rychlostní limit v obci. Stejně když vám někdo
vstoupí před vozidlo, nedá se s tím téměř nic dělat.
Čím pomaleji jedete, tím větší šanci má chodec v
případě střetu přežít, a to se týká zejména dětí.
Při
střetu v rychlosti 30 km/h většina chodců přežije, při 60 km/h devět z deseti
umírá.
Snad zmíněné
argumenty donutí řidiče přemýšlet.
Zdroj:Centrum
dopravního výzkumu - Brno
Ještě před koncipováním
zprávy by si měl autor shromáždit dostatečné podklady k tomu, aby znal odpovědi na základní sadu
reportérských otázek: kdo, co, kde, kdy, jak, případně proč.
Stavba zprávy, ale také i běžného tiskového
sdělení, nejčastěji využívá principu tzv., převrácené pyramidy,
kdy v čele zprávy stojí nejdůležitější fakta,
zhuštěná základní informace, která
má požadovaný podmět, předmět, příslovečná určení místa, času a způsobu.
Po základní informaci,
které se říká čelo zprávy, pak následují odstavce další, které základní zprávu rozvíjejí doplňujícími detaily jak
do věcné šíře, tak do zpětného pohledu.
Na konci takové
obrácené pyramidy obvykle stojí z
hlediska aktuálnosti nejméně významné, nadčasové informace dokreslující pozadí zprávy, případně spekulující o jejím dalším vývoji.
Taková konstrukce zprávy
umožňuje čtenáři opustit ji kdykoli, když se
domnívá, že už se dozvěděl to
podstatné, a detaily ho nezajímají.
V klasických tištěných novinách se taková agenturní zpráva
obvykle krátí škrtáním od konce.
Ačkoliv shrnující čelo zprávy bývá tím nejvhodnějším otevřením u
sdělení oznamovacího charakteru, existují i jiná řešení, jak otevřít zprávu a vytvořit její čelo, například:
·
akcentující
(O padesát korun více zaplatí od ledna abonenti kabelové televize...)
·
dramatický
(Starosta X.Y. dnes odpoledne
dlouho váhal, zda má nechat
hlasovat o
nové vyhlášce týkající se
držení psů...)
·
s citátem
(„Něco podobného jsem ještě
nezažil," řekl po pětihodinovém
zasedání rady
X.Y...)
·
s otázkou (Co
by se asi stalo, kdyby se dnes nedospělo
ke koaliční dohodě mezi...)
·
analytický
(Přestože dnešní zasedání
zastupitelstva schválilo rozpočet
obecního
úřadu, není jisté, zda
plánované příjmy pokryjí jeho výdaje...")
Zvolit se dají i jiné typy, vždy bude záležet na charakteru zprávy a na tom, co její autor bude chtít zdůraznit, nebo o
čem se domnívá, že je pro čtenáře nejvíce atraktivní.
Právě internetová žurnalistika klade mnohem větší důraz na
význam čela zprávy, jejího titulku,
než jaký mají v
tištěných médiích. Omezený
prostor obrazovky jen zřídkakdy umožní, aby zpráva či
oznámení se na ni dostalo v jednom celku.
Takže o čtenosti internetové
zprávy rozhoduje její jednořádkový
titulek, a její čelo, protože další
text zprávy, případně tato zpráva v plném
znění, obvykle bývají dostupné přes odkaz, na který čtenář klikne jenom v tom
případě, že ho titulek nebo čelo zprávy zaujmou.
Pokud se
zpráva týká určitého sledu událostí nebo širšího procesu, pak významová kompozice (od podstatného k méně
podstatnému) následující po čelu zprávy, může být nahrazena kompozicí
chronologickou (jak události šly za
sebou), dramatickou (expozice, kolize,
peripetie, krize, katarze),
analytickou (popis problému, jeho
dynamických prvků, formulace hypotézy)
apod.
Z obsahového
hlediska by se tvorba každé zprávy měla držet následujících zásad:
·
přesnost faktů (jsou ověřena, věcná správnost potvrzena)
·
adresné odkazy na zdroje informací
·
objektivitu ve smyslu nevkládání
subjektivních pocitů a názorů do
sdělení (komentář oddělen od faktů)
·
stručnost a pregnantnost vyjádření (krátké
věty, vyhýbání se složitým souvětím,
trpnému rodu, střídmost při používání přídavných jmen apod.)
·
dobrá organizovanost zprávy (jednotlivé části
textu spolu logicky souvisejí, jsou vhodně rozděleny do odstavců,
text využívá výstižných titulků i mezititulků, tučně vytištěná jména nebo výrazy orientují čtenáře a
zachytávají jeho pozornost).
Závěrem
„desatero" pro autory zpravodajství z jedné americké učebnice žurnalistiky:
1. Nepiš, dokud jsi
neporozuměl události.
2. Nepiš, dokud nevíš,
co vlastně chceš sdělit.
3. Demonstruj na faktech, nepopisuj.
4. Vyber dobré citáty a zaměř se na fakta mající vztah ke konkrétním lidským
osudům.
5. Zařaď do zprávy dobré ilustrace a anekdoty.
6. Využívej
konkrétních podstatných jmen a barvitých sloves.
7. Vyhýbej se
nadbytečnosti přídavných jmen a odolej
nutkání podpírat slovesa
příslovečnými
určeními.
8. Vyhýbej se soudům a domněnkám, ať mluví fakta.
9. Nenastoluj otázky, na které nemůžeš v daném formátu odpovědět.
10. Piš jednoduše,
pregnantně, čestně a rychle.
(Mencher, Melvin:
News Reporting and Writing,
Fifth Edition,
Columbia University, str.167)
Ačkoli toto desatero bylo určeno pro adepty žurnalistiky,
větší část těch zásad lze převzít i do repertoáru každého
tiskového referenta, který dostal v instituci na starost public relations, tedy
oblast práce, které se česky říká „práce
s veřejností."
Zdroj: Louč č. 25
PhDr. Milan Šmíd, katedra žurnalistiky
FSV UK
Ajax ve třetích třídách
základních škol
Policie
ČR a Středisko prevence kriminality v Sokolově pokračuje v projektu Ajaxův zápisník ve 2. třídách a současně navazuje ve 3.
třídách základních škol na znalosti získané prostřednictvím zápisníku ve druhém
ročníku. S letošními „třeťáčky“ jsme projekt zahájili na podzim loňského roku
výtvarnou soutěží na téma „Co mě naučil Ajaxův
zápisník“. Se 40 výherci soutěže z okresu Sokolov jsme navštívili Muzeum
Policie ČR v Praze.
Od ledna 2003 děti 3. tříd základních škol
v okrese Sokolov pokračují v projektu
podobnou formou jako v roce
loňském. Získané znalosti si prohlubují prostřednictvím práce se zápisníkem,
kde se například problémy, jako jsou drogy nebo šikana, budou zabývat
podrobněji. Obsahově bohatší je i téma „Bezpečné prázdniny“, kde se děti mimo
jiné učí správnému chování v přírodě. Zápisníky byly dětem v každé
třídě předány osobně z rukou uniformované policistky a manažera prevence.
V každé třídě dětem zůstal plyšový
pes Ajax – maskot třídy. Vyhodnocení bude probíhat
dle domluvy s učitelkou v jednotlivých třídách na konci školního roku
nebo na podzim, tzn. ve čtvrtém ročníku. Zvlášť budou oceněni tři nejlepší žáci
z každé třídy. Odměnou za první
místo bude koloběžka, dále pak batůžky, kšiltovky a další lákavé odměny. Dobré
školní výsledky budou pouze jedním z kritérií hodnocení dětí, další a velmi
důležité bude např. jednání fair play, kamarádské chování, pomoc spolužákovi, pomoc paní učitelce apod.
Celkově lze projekt hodnotit jako velmi
úspěšný s pozitivním ohlasem dětí, pedagogů i rodičů.
Rudolf Volf
por. Blažena Kašparová
manažer prevence kriminality tisková
mluvčí
Městský úřad Sokolov
Policie ČR
Tel. 352 325 275
Tel. 974 376 207
Crimestoppers &Telefontanú
& Anonymní svědek
(Informace
o projektu, semináři
a pilotním projektu
v ČR)
Crimestoppers
je bezplatná telefonní linka sloužící občanům k anonymnímu podání informace o
trestné činnosti.
Myšlenka se zrodila v roce 1976 v Albuquerque,
Nové Mexiko, USA. Mladý muž zaměstnaný u čerpací stanice byl zastřelen při
ozbrojeném loupežném přepadení benzinky. Místní
policie neměla žádné informace při vyšetřování. Detektivové byli přesvědčeni,
že někdo z místních lidí musí mít nějaké informace, ale protože loupežné
přepadení provedli místní pachatelé, tak nejsou ochotni cokoliv policii sdělit.
Po šesti týdnech bezvýsledného vyšetřování navrhl jeden z policistů zřídit
„horkou linku“, na kterou by volající mohli sdělit informace anonymně.
Přesvědčil místní podnikatele, aby tuto „linku“ financovali, a prostřednictvím
vysílání v TV vyzval občany, aby poskytli informace.
Za 72 hodin, kdy byla informace odvysílána, byli pachatelé -
vrazi - zatčeni. Lidé volali na „hotline“ také další
informace o trestné činnosti, o které policie vůbec oficiálně nevěděla.
Od té doby se projekt nazvaný „Crimestoppers“
rozšířil v USA, Kanadě, Austrálii, ale také ve Velké Británii, Irsku,
Nizozemsku a dalších zemích.
Crimestoppers ve Velké Británii umožňuje volat
lidem nonstop na bezplatnou telefonní linku jakoukoliv informaci o jakékoliv
trestné činnosti. Žádný volající není tázán na jméno. Princip anonymity je
základním klíčem k úspěchu projektu.
Řada lidí nechce, aby byli viděni okolím, jak mluví s policií.
Nechtějí být předvoláváni jako svědci. Někteří se také obávají o své bezpečí a
bezpečí členů své rodiny. Mají strach ze sousedů, nebo pracovních kolegů
zapletených do kriminální činnosti.
Pokud informace podaná přes Crimestoppers
končí zatčením a obviněním podezřelého, může „volající“ dostat peněžní odměnu
od speciální nadace. Systém je již vyvinut tak, že i odměna může být poskytnuta
anonymně.
Zkušenosti však ukazují, že jen 4,1 % volajících, kteří by měli
na odměnu nárok, o ni skutečně požádá. Většina volajících má dobrý pocit, že
byli schopni poskytnout užitečné informace.
Crimestoppers ve Velké Británii zahájila svou
činnost v lednu 1988. Nejprve několik podnikatelů, kteří hledali cesty jak
zapojit veřejnost, aby pomáhala policii při řešení vážných zločinů, založilo
fond. Následně vznikla dobrovolná organizace, která je prostředníkem mezi
občany, podnikateli, médii a policií. Její existence a činnost je z větší části
finančně kryta z dobrovolných darů. Na základě dohody mezi policií a Crimestoppers byl přijat plán, který se stal známý pod
názvem The Crimestoppers
Trust.
Cíle organizace
jsou:
·
podpora
a povzbuzování „dobrého občanství“ a větší účasti veřejnosti na prevenci a řešení kriminality
·
rozvoj,
podpora a ochrana veřejného práva a pořádku
·
podpora
a vláda spravedlnosti.
Od roku 1988 bylo ve Velké Británii přijato přes 480 000
telefonátů, které vedly k více než
44 800 zatčení, byl nalezen majetek v hodnotě 55 mil liber a
drogy v hodnotě 60,5 mil liber.
Nezávislý výzkum ukázal, že téměř 2/3 pachatelů
trestné činnosti odhalených prostřednictvím linky policie neznala ani nepodezírala z trestné
činnosti.
Projekt je realizován jen
asi v polovině okresů a krajů v rámci celé Velké Británie.
Seminář k této iniciativě
se konal na Policejním prezidiu v
Budapešti, kde byly prezentovány zkušenosti z Velké Británie a z
Nizozemska. Představen byl i maďarský pilotní projekt nazvaný Telefontanú, který byl realizován ve dvou regionech.
Vzhledem k úspěšnosti pak v lednu 2001 zahájila činnost
celorepubliková nestátní organizace.
Mezi účastníky byli mimo českou delegaci i zástupci z Chorvatska, Slovenska a Slovinska. Cílem semináře bylo seznámit
účastníky s výsledky tohoto projektu,
se zkušenostmi maďarské
organizace „Telefontanú“, se způsoby
jak jsou informace získané od občanů vyhodnocovány a jak je s nimi dále
nakládáno. Přednášející mimo praktické zkušenosti zdůraznili, že
předpoklad úspěchu projektu je závislý
především na dobré a konstruktivní spolupráci pracovníků zabývajících se
prevencí kriminality, policie, nevládních organizací a civilního sektoru.
Všichni mají jeden zásadní zájem tj. omezení
kriminality a zvýšení pocitu bezpečí občanů.
Účastníci semináře měli možnost
navštívit i místo, kde jsou anonymní oznámení přijímána, vyhodnocována a
předávána věcně příslušným subjektům. Pro provoz linky „Telefontanú“
je zařízena malá místnost na Policejním prezidiu v Budapešti. Místnost je
zařízena nezbytným vybavením - telefonem se záznamníkem (číslo neslouží jako
linka tísňového volání) a PC pro
dokumentaci a vyhodnocení sdělení. Obsluhují ji většinou bývalí policisté,
kteří mají velké zkušenosti s odhalováním, prevencí a dokazováním trestné
činnosti. Nezbytné je i správné vyhodnocení předané informace.
Vzhledem k nebývale velké úspěšnosti v zemích, kde tato linka je
provozována, a za využití podkladů získaných na semináři byl vypracován pilotní projekt Anonymní svědek, který byl zahájen
v lednu 2003 na OŘ Policie České
republiky ve Zlíně za spolupráce Preventivně informační skupiny PČR a oddělení
prevence statutárního města Zlín. O výsledcích tohoto experimentu vás budeme
informovat.
Zdroj: PhDr. Soňa Koblová
odbor prevence kriminality MV, tel: 974 833 426, e-mail:
koblova@mvcrcz,
a kpt. Bc.
Ivo Mitáček vedoucí preventivně informační skupiny
PČR OŘ Zlín, tel:
974 666 207, e-mail: mitacek@policiezlin.cz
Ještě zhruba před
patnácti lety kriminalisté soudili, že starobylé řemeslo kasařské je na vymření
a patří spíš do oblasti bájí. Úvodní reportáž březnového Policisty vás
přesvědčí, že dnes už je všechno zase úplně jinak: kasaři se do Čech vrátili, k
někdejší zločinecké „šlechtě" však mají dost daleko.
Pravidelné putování za
policisty z venkovských oddělení dospělo do západočeských Nýřan:
druhdy hornického městečka, jež v nedávné době citelně postihly povodně. Třetí
z březnových reportáží zavede čtenáře za dětmi, jež se, žel, stále častěji
stávají obě'tmi trestných činů, a za psychology, kteří se jim snaží pomáhat.
Vyprávění o čerstvě
uzavřeném případu předestře příběh z internetové kavárny, kde se odehrávala
trestná činnost velice moderní, nenápadná a výnosná - a přitom mnohými
tolerovaná: kšefty s pirátským softwarem. Pohled do policejních archivů nás
zato vrátí hluboko do minulosti, až na začátek let padesátých - k sérii vražd
novorozených děvčátek...
Velká příloha
březnového Policisty připomene, že turistická sezona je už vlastně za dveřmi, a
nabídne čtenářům kompletní oficiální seznam českých hraničních přechodů - od
nejfrekventovanějších až po ty nejzastrčenější, a to včetně jejich provozních
hodin. Dále si v příloze přečtete i dva další zajímavé materiály: jeden o
pověrách kolem protidrogové prevence, druhý s nevšední dopravní problematikou.
Tradiční Slovo
policejního prezidenta se tentokrát věnuje vyhlášení bezpečnostních rizik a
priorit, vedle toho najdou čtenáři jeho myšlenky i na dalších stránkách,
zasvěcených vývojovým trendům kriminality v ČR a uvádějících na pravou míru
ukvapené novinářské závěry, vyvozované ze zveřejněných statistik.
Pochopitelně, že ani
tentokrát nebude čtenář Policisty hledat marně své oblíbené stálé rubriky:
zajímavosti ze zahraničí, sport, soutěže o ceny, kulturní recenze, křížovku i
napínavou detektivní povídku. Zkrátka, i předjarní Policista nabídne za
obvyklou cenu neobvyklou várku zajímavého počtení - pro odborníky i laiky...