MUDr. Eva Millerová-Úsek prevence MŠMT
Ve věcech prevence se v posledních letech dostalo pedagogům mnoho
návodných publikací, metodických rad a textů. Není ale na prevenci jeden obecně
platný recept. Nejde o vědu ani didaktickou kuchařku. I v případě prevence, tak
jako v průběhu celého výchovně vzdělávacího procesu, jde o pedagogické umění,
které vychází z individuální, svébytné osobnosti každého pedagoga.
Dopomozme tomu, aby každý pedagog sám v sobě hledal, dál rozvíjel a
kultivoval ty schopnosti, postoje a dovednosti, které k k tomuto pedagogickému
umění dopomohou- v tomto případě k umění včas předcházet rizikovému chování
žáků.
Je-li výchova a vzdělávání doménou školy a současně i hlavním nástrojem
prevence primární prevence, pak se škola nemůže zbavit své preventivní
odpovědnosti a svých úkolů tím, že povolá do škol „odborníky na prevenci“, na
jakési časově ohraničené programy. V podstatě jde o to u dětí trvale pokládat
základy k osvojení zdravého životního stylu, pozitivních postojů, dovedností a
ochranných kompetencí.
Nejoptimálnějšími preventivními nástroji v resortu školství jsou Rámcově
vzdělávací programy pro předškolní vzdělávání a Rámcový vzdělávací program pro
základní vzdělávání. Rámcové vzdělávací programy vymezují obsah vzdělávání a
zejména očekávané kompetence dětí a převezmou funkci dosavadních standardů
vzdělávání. Rámcové vzdělávací programy umožní pedagogickou autonomii škol a
pozitivně ovlivní tvořivost učitelů a jejich pedagogické umění.
Rámcový program pro předškolní vzdělávání vydalo Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy v souladu s paragrafem 12 odst. 1 zákona č. 564/ 1990 Sb.,
o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů. Rámcový
program pro předškolní vzdělávání je přístupný na internetových stránkách MŠMT
(
http://www.vuppraha.cz
a dále
http://www.msmt.cz ).
Rámcový program je dokumentem směrodatným nejen pro nositele předškolního
vzdělávání (pedagogy), ale jako zřizovatele předškolních vzdělávacích institucí
i pro odborné a sociální partnery v rámci vzdělávacího systému a preventivního
působení. Zpracovaný školní program je pak zárukou dosažení cílů výchovně
vzdělávacího procesu a získání základních dovedností, poznatků, zkušeností a
postojů (kompetencí).
Rámcový program pro předškolní pro předškolní vzdělávání je prozatím
předkládán jako doporučený materiál pro vzdělávání v mateřských školách,
speciálních mateřských školách a přípravných třídách zřizovaných pro děti se
sociálním znevýhodněním.
Mateřským školám, speciálním mateřským školám a přípravným třídám pro děti
se sociálním znevýhodněním bylo doporučeno, aby započaly s přípravou vlastního
Školního vzdělávacího programu, který je aplikací Rámcového programu do praxe
daného zařízení. Školní vzdělávací program by v současné době každá mateřská
škola mít již vypracován s tím, že ve školním roce 2002-2003 si jej sama ověří
a na základě svého hodnocení upraví do definitivní podoby.
1.část
MUDr.
Eva Millerová
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
Úsek prevence
Praha
2. část
VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY
( MUDr. Eva Millerová ) – Úsek prevence Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ( MŠMT)
Z pohledu systémového je optimální využít pro oblast prevence na úrovni mateřských škol školní vzdělávací programy, které jsou zpracovány v návaznosti na Rámcový program pro předškolní vzdělávání, který stanovuje konkrétní vzdělávací cíle a vzdělávací obsah, který by měl být povinně zakomponován ve školních vzdělávacích programech.
Rámcový program pro předškolní výchovu umožňuje, aby každá škola , respektive pedagogický sbor mohli uplatňovat svou pedagogickou autonomii a s jeho pomocí zpracovávat své vlastní školní či třídní vzdělávací programy, které by při zachování společného rámce, co nejlépe odpovídaly konkrétním možnostem mateřských škol i různým potřebám dětí.
Rámcový program velmi podrobně pojednává o zásadách a formách optimálního předškolního vzdělávání a výchovy, které vedou k žádoucím kompetencím. Zabývá se specifickou předškolního vzdělávání a rámcovými vzdělávacími cíly. Dále pak oblastmi předškolního vzdělávání, podmínkami a evaluací. Pro oblast prevence je dobře využitelná zejména kapitola týkající se psychosociálních podmínek a spoluúčasti rodičů na vzdělávání dětí.
K praktické aplikaci a realizaci metod a cílů Rámcového programu pro předškolní vzdělávání lze využít programu Škola podporující zdraví, který je garantovaný Státním zdravotním ústavem (www.brana.cz/zdrskola ). Filozofie a program Školy podporující zdraví je zcela v souladu s principy prevence sociálně patologických jevů v resortu školství.
V případě dětí předškolního věku je základem prevence vytvoření sociálních kompetencí dítěte, prostřednictvím prožitkového učení osvojí schopnost rozhodovat se, volit z více alternativ, nést za svoji volbu odpovědnost a poznávat její důsledky. Schopnost rozhodovat se je chápána jako předpoklad odpovědného jednání. Odpovědné jednání je základní ochranný mechanismus.
Není třeba vytvářet specifický program, který by předal dětem předškolního věku větší objem konkrétních informací o drogách, alkoholu, kouření, jiných škodlivých látkách a jevech. Ani u starších věkových kategorií dětí nebyly takovéto nesystémové postupy účinné. Není vhodné frontální metodou realizovat preventivní programy pro mateřské školy.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) bude do června roku 2003 ověřován na vybraných 60 základních školách. Tyto školy ověřují způsoby tvorby Školních vzdělávacích programů (které vycházejí z RVP ZV) a podílí se na přípravě manuálu, který bude pro školy vodítkem při přípravě vlastních vzdělávacích programů.
Předpokládá se, že RVP ZV bude v budoucnu (předpokládá se roku 2004/2005) ovlivňovat a usměrňovat vzdělávání na všech typech škol, které poskytují základní vzdělávání. Ve svých cílech, vzdělávacím obsahu, očekávaných kompetencích a dalších pokynech pro organizaci a realizacvi vzdělávání, navazuje na Rámcový program pro předškolní vzdělávání. I v tomto případě bude možné využívat metod a cílů programu Škola podporující zdraví (www.brana.cz/zdrskola).
Cíle a zásady, kompetence a nástroje připravovaných Rámcových vzdělávacích programů jsou v souladu se strategii prevence sociálně patologických jevů v působnosti MŠMT. Z tohoto důvodu je v současné době v rámci preventivních programů kladen důraz na proměnu školy, komunikaci, kooperaci a zdravý životní styl, které jsou také akcentovány ve výše uvedených vzdělávacích dokumentech.
Zkrácená
verze dokumentu
MUDr. Eva Millerová
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
Odbor prevence
PRAHA CZ
ZÁVISLOSTI a my