AKTUÁLNÍ INFORMACE
MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ ČR
V OBLASTI PROTIDROGOVÉ POLITIKY

 

Vážení čtenáři, velice mě potěšilo, když jsem byl osloven, abych v časopisu Závislost a my Vás seznámil s aktuální situací v oblasti protidrogové politiky z pohledu Ministerstva zdravotnictví ČR.

 Náměstek ministra zdravotnictví ČR –MUDr. Michal Pohanka

      Protidrogová politika Ministerstva zdravotnictví zohledňuje především vliv návykových látek na tělesné a duševní zdraví uživatelů, jejich rodin i místní komunitu. Opatření se opírají o dlouhodobé zkušenosti evropských zemí. Akční plán Evropské unie boje proti drogám na období 2000-2004, z něhož vychází Národní strategie protidrogové politiky Ministerstva zdravotnictví.

 

     V rámci tohoto programu jsou každoročně financovány programy  a zařízení poskytující služby problémovým a závislým  na návykových látkách. V současné době proběhlo 3. Kolo Výběrové komise pro přidělování účelových dotací ze státního rozpočtu na protidrogovou politiku, na kterém byly dorozděleny finanční prostředky pro rok 2001. Dále byly Ministerstvem zdravotnictví ČR přijaté žádosti o přidělení finančních prostředků ze státního rozpočtu na programy protidrogové politiky Vlády ČR pro rok 2002, konečným termínem  pro jejich předložení bylo 30. Září 2001. V tuto dobu jsou předložené projekty administrativně zpracovávané pro 1. Kolo Výběrové komise, jejíž termín je odvislý od schválení státního rozpočtu pro rok 2002. V tomto mezidobí však již proběhnou oponence předložených projektů s tím,  aby schvalovací proces  proběhl v co nejkratším čase  a finanční prostředky mohly být přiděleny jednotlivým řešitelům v 1. Čtvrtletí příštího roku.

 

     V rámci programu koncepce  kvality zdravotní péče, který je garantován Radou pro kvalitu ve zdravotnictví  je připravován systém akreditací v oblasti zdravotní péče. S touto koncepcí jsou rovněž harmonizovány a koordinovány  Akreditační standardy pro zařízení  poskytující  služby problémovým uživatelům  a závislým na návykových látkách. Akreditační standardy představují nástroj pro zabezpečování kvality a účinnosti poskytované péče, umožní poskytovatelům trvalé a systematické zaměření na kvalitu vlastní práce, a jsou jedním z prostředků k zabezpečení širší dostupnosti komplexní  a kontinuální léčebné péče. Pro orgány státní a veřejné správy, pro zdravotní pojišťovny a instituce, které poskytují finanční prostředky umožňují standardy dohled na úroveň služeb včetně kontroly efektivity poskytovaných  finančních prostředků ze státního rozpočtu. Při ministerstvu zdravotnictví byla zřízena Meziresortní akreditační pracovní skupina, která vypracovala konečnou verzi“ Akreditačních standardů“ a dále připravila i „Metodický pokyn k přidělování akreditací v oblasti prevence, léčby a resocializace drogově závislých“. „Metodický pokyn  k přidělování akreditací organizacím poskytujícím služby  v oblasti prevence, léčby a resocializace drogově závislých“. Před zavedením do praxe byl zrealizován pilotní program ověřování kvality v celkem osmi zařízeních. O výsledku tohoto pilotního programu bude odborná společnost informována na semináři, který se uskuteční do konce tohoto roku v budově Ministerstva zdravotnictví ČR . Dále je navrženo školení členů akreditačních týmů, které bude probíhat v rámci Institutu postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví s organizačním zázemím Školy veřejného zdravotnictví. Předpokládaný začátek tohoto školení je leden 2002.  Akreditační standardy  jsou k dispozici na internetových stránkách Ministerstva zdravotnictví ČR.

 

n     Další součástí protidrogové politiky je dokončení legislativního procesu a přijetí zákona o ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem  a jinými návykovými látkami. Záměrem Ministerstva  zdravotnictví je vytvořit účinné nástroje na ochranu společnosti a zejména dětí v prenatálním a postnatálním životě i v dospívání, před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami. Nová právní úprava již vymezuje systémová opatření zasahující do prevence, ochrany veřejného zdraví, odstraňování škodlivých  účinků, do zdravotní péče, systému sociálních služeb a řady dalších oblastí , a to zejména:

 

n     --v souladu s reformou veřejné správy přenesením odpovědnosti na orgány krajů a orgány obcí, zvýšení jejich pravomocí při realizaci preventivních opatření a při řešení problémů spojených s užíváním uvedených návykových látek,

 

n     --navržení způsobu financování opatření ke snižování škod působených tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami zajišťujícího účelné a efektivní vynakládání finančních prostředků v celostátním měřítku,

 

n     --minimalizaci nezbytného rozsahu zásahů do práv občanů,

 

n     snížení dostupnosti tabákových výrobků a poptávky po nich zavedením pravidel pro jejich prodej a šíření a opatření na ochranu veřejnosti, včetně sankcí za jejich nedodržení,

 

n     --důraz na individuální odpovědnost jednotlivce a rodinných příslušníků osob ohrožených a závislých.

 

Doufám, že takto možná úprava by mohla přispět ke zlepšení situace v oblasti návykových látek.

 

 

MUDr. Michal Pohanka

Náměstek ministra zdravotnictví ČR

Praha

 

ZÁVISLOSTI  a my

LISTOPAD 2001

 

Zpátky na problematiku