DOKUMENTAČNÍ STŘEDISKO
PRO LIDSKÁ PRÁVA


NOVELY TRESTNÍHO A PŘESTUPKOVÉHO ZÁKONA
Závazný pokyn policejního prezidenta, kterým se upravuje postup Policie ČR při odhalování protiprávních jednání spojené s toxikomanií ze dne 9. 12. 1998

 

POLICEJNÍ PREZIDIUM ČESKÉ REPUBLIKY

PRO VNITŘNÍ POTŘEBU

Datum vydání: 9. prosince 1998
Obsah: Závazný pokyn policejního prezidenta, kterým se upravuje postup příslušníků Policie ČR při odhalování protiprávních jednání souvisejících s toxikomanií

39
ZÁVAZNÝ POKYN
policejního prezidenta
ze dne 9. prosince 1998,

kterým se upravuje postup příslušníků Policie České republiky
při odhalování protiprávních jednání

souvisejících s toxikomanií

Čl. 1
Úvodní ustanovení

     (1) Toxikomanií se pro účely tohoto závazného pokynu (dále jen "pokyn") rozumí stav periodické nebo chronické intoxikace, která škodí jedinci i společnosti a je vyvolána opakovaným užíváním alkoholu, návykové látky nebo jedu, a často je spojená s nutností zvyšovat její dávku pro dosažení stejného účinku (dále jen "tolerance"), nebo k potlačení abstinenčních příznaků.

     (2) Návykovou látku se pro účely tohoto pokynu rozumí alkohol, omamné látky, 1) psychotropní látky 2) a ostatní látky 3) způsobilé nepříznivě ovlivnit psychiku člověka nebo jeho ovládací nebo rozpoznávací schopnosti nebo sociální chování. 4)

     (3) Toxikomanem se pro účely tohoto pokynu rozumí osoba závislá na návykových. látkách nebo osoba zneužívající návykové látky.

     (4) Alkoholovou toxikomanií se pro účely tohoto pokynu rozumí dlouhodobé nadměrné požívání alkoholu, které vede k závislosti na něm.

     (5) Nealkoholovou toxikomanií se pro účely tohoto pokynu rozumí jakákoliv forma zneužívání návykových látek s výjimkou alkoholu.

     (6) Omamnými a psychotropními látkami, prekursory, přípravky obsahujícími omamnou nebo psychotropní látku a jedy (dále jen "vyjmenované látky") ve smyslu § 187, § 187a a § 188 trestního zákona se rozumí pouze látky taxativně uvedené ve zvlá?tních předpisech. 5)

     (7) Obchodem s vyjmenovanými látkami se pro účely tohoto pokynu rozumí opatřování nebo přechovávání těchto látek pro jiného, včetně poskytování těchto látek jinému za úplatu či protihodnotu.

     (8) Anabolickými látkami se pro účely tohoto pokynu rozumí převážně syntetické hormony které zpomalují odbourávání bílkovin a zároveň stimulují jejich biosyntézu a tím podporují růst tkání. 6)

     (9) Organizovanou trestnou činností se pro účely tohoto pokynu rozumí páchání úmyslné trestné činnosti více osob, které mají mezi sebou vnitřní organizační strukturu, rozdělené funkce a dělbu činností a jsou zaměřeny na dosahování zisku.

Čl. 2
Přestupky a trestné činy spáchané
v souvislosti s toxikomanií

     (1) Pro řízení o přestupcích je věcná příslušnost orgánů Policie České republiky upravena ustanovením § 52 a 86 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů. Orgány Policie České republiky provádí nezbytná šetření 7) u přestupků

a) proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu podle § 22 zákona č. 200/1990 Sb.,
b) na úseku zdravotnictví podle § 29 odst. 1 písm. ch) zákona č. 200/1990 Sb.,
c) na úseku ochrany před alkoholismem a jinými toxikomaniemi podle § 30 odst. 1 písm. d) až j) zákona č. 200/1990 Sb.

     (2) Policie České republiky odhaluje mimo jiné trestné činy a zjišťuje pachatele

a) nedovolené výroby a držení vyjmenovaných látek a předmětů určených k nedovolené výrobě vyjmenovaných látek podle § 187, § 187a a § 188 trestního zákona,
b) šíření toxikomanie podle § 188a trestního zákona,
c) ohrožení pod vlivem návykové látky podle § 201 trestního zákona,
d) opilství podle § 201a trestního zákona,
e) ohrožování mravní výchovy mládeže podle § 217 trestního zákona,
f) podávání alkoholických nápojů mládeži podle § 218 trestního zákona,
g) podávání anabolických látek mládeži podle § 218a trestního zákona,
h) maření způsobilosti k službě podle § 266 trestního zákona.

     (3) V rámci postupu před zahájením trestního stíhání přísluší orgánům Policie České republiky konat řízení o trestných činech uvedených v odstavci 2 v rozsahu stanoveném § 158 odst. 3 trestního řádu.

Čl. 3
Návykové a anabolické látky

     (1) Návykové látky se rozdělují podle typu závislostí v souvislosti s mezinárodní klasifikací nemocí na

a) látky typu morfinu (některé alkaloidy opia a syntetické a polosyntetické deriváty morfinu a kodeinu, např. heroin, methadon, Dolsin, roztok "Brown"); jedná se o silná analgetika, působí narkoticky, vyvolávají silnou psychickou závislost, rychlý vývoj fyzické závislosti a nárůst tolerance,
b) sedativa (látky typu barbiturátů, anxiolytika s hypnotickým účinkem ve vy??ích dávkách, např. Diazepam, Meprobamat, Dinyl; psychická závislost má nerovnoměrnou intenzitu, fyzická závislost má časově omezený abstinenční příznak, který je u barbiturátů nahraditelný alkoholem a naopak, tolerance má různou intenzitu,
c) kokain (např. kokové listy a hydrochlorid kokainu a crack); vyvolává silný povzbudivý účinek a velmi silnou psychickou závislost,
d) kanabis (ha?i?, konopí � marihuana); vyvolávají psychickou závislost, fyzická závislost a tolerance nebyly zjištěny,
e) psychostimulancia především typu amfetaminu a léčiva tyto látky obsahující (např. Pervitin, Fenmetrazin, efedrin) a látky typu "extáze" (např. MDMA, MDEA, MDA); silně stimulují centrální nervovou soustavu, vzniká výrazná psychická závislost, tolerance se projevuje formou častější aplikace,
f) halucinogeny (např. LSD a jeho deriváty, meskalin obsažený v mexických kaktusech), psilocybin a přírodní produkty psilocybin obsahující � houby druhu lysohlávka, halucinogenní rostliny � durman); psychická závislost je rozdílná podle druhu aplikované látky, fyzická závislost nebyla zjištěna, tolerance se postupně vyvíjí,
g) prchavé syntetické látky (např. inhalace výparů z organických rozpou?tědel, lepidel a čistících prostředků); vyvolávají psychickou závislost, mají narkotické účinky,
h) alkohol,
i) kombinace různých látek a kombinace látek s alkoholem.

     (2) Anabolické látky se používají ve formě tablet, kapslí a nitrosvalových injekcí. Zásadním způsobem ovlivňují metabolismus organismu, což se projevuje například v růstu svalové hmoty a nadměrném vývinu mužských sekundárních pohlavních znaků. Vysoká hladina těchto látek může negativně ovlivnit i reprodukční funkci. Zneužívání anabolických látek zejména u mládeže tak může vést k nevyléčitelnému zdravotnímu poškození a vývojovým poruchám organismu.

Čl. 4
0becné úkoly útvarů Policie České republiky na úseku
boje proti toxikomanii

     (1) Služba pořádkové policie na úrovni Policie České republiky správ krajů a okresních (městských, obvodních) ředitelství zejména zaměřuje výkon služby do míst, kde se soustřeďují osoby zneužívající návykové látky, nebo kde by případně takové látky mohly být poskytovány (včetně podávání alkoholu na diskotékách). Spolupracuje při tom zejména s obecní (městskou) policií.

     (2) Služba dopravní policie na úrovni Policie České republiky správ krajů a okresních (městských, obvodních) ředitelství provádí opatření proti osobám podezřelým z toho, že jsou pod vlivem návykové látky v souvislosti s jejich účastí v silničním provozu (např. při posuzování zdravotní způsobilosti k vydání řidičského průkazu a při řešení dopravních nehod).

     (3) Služba správních činností na úrovni Policie České republiky okresních (městských, obvodních) ředitelství vykonává řízení o přestupcích na úseku ochrany před alkoholismem a jinými toxikomaniemi; 7) při posuzování spolehlivosti 8) držitele zbrojního průkazu nebo žadatele o zbrojní průkaz využívá informace z evidencí a informačních systémů týkajících se toxikomanů.

     (4) Služba cizinecké a pohraniční policie na úrovni Policie České republiky správ krajů a správy hl. m. Prahy a okresních ředitelství řeší problematiku toxikomanie v hraničním styku, ve styku s cizinci a spolupracuje zejména s celními orgány a službou kriminální policie.

     (5) Služba železniční policie zaměřuje výkon služby do míst, kde se soustřeďují osoby zneužívající návykové látky, nebo kde by případně takové látky mohly být poskytovány a provádí opatření k vyhledávání toxikomanů, osob poskytujících vyjmenované látky a úkrytů při přepravě vyjmenovaných látek po železnici.

     (6) Služby uvedené v odstavcích 1 až 5 spolupracují zejména se službou kriminální policie; odborným pracovištím této služby předávají získané poznatky a v součinnosti plní úkoly na úseku boje proti toxikomanii.

     (7) Služba kriminální policie, zejména její odborná a specializovaná pracoviště, odhaluje a dokumentuje protiprávní jednání související s toxikomanií, zjišťuje jeho pachatele, zabezpečuje základní úkoly včetně analýz, vyhodnocování, vedení evidenčních systémů a rozvíjí součinnost a spolupráci na úseku boje proti toxikomanii ve všech jejich formách.

Čl. 5
Subjekty služby kriminální policie
na úseku boj e proti toxikomanii

     (1) Odbornými pracovišti služby kriminální policie na úseku boje proti toxikomanii jsou

a) 1. oddělení služby kriminální policie, Policie České republiky okresních (obvodních) ředitelství a I. odbory služby kriminální policie, Policie České republiky městských ředitelství v Plzni, Brně a Ostravě,
b) I. odbory služby kriminální policie, Policie České republiky správ krajů a odbor boje proti organizovanému zločinu Policie České republiky správy hl. m. Prahy,
c) odbor obecné kriminality ředitelství služby kriminální policie Policejního prezidia České republiky.

     (2) Specializovanými pracovišti služby kriminální policie pro vyhledávání, odhalování, dokumentování a objasňování nedovolené výroby, dovozu, vývozu, převozu, obchodu a šíření vyjmenovaných látek jsou

a) Národní protidrogová centrála Policie České republiky útvaru pro odhalování organizovaného zločinu služby kriminální policie (dále jen "Národní protidrogová centrála"),
b) skupina drog na expoziturách Policie České republiky útvaru pro odhalování organizovaného zločinu služby kriminální policie.

Čl. 6
Úkoly oddělení obecné kriminality Policie České republiky
okresních (obvodních) ředitelství a jim na úroveň
postavených útvarů Policie České republiky
na úseku boje proti toxikomanii

     Oddělení obecné kriminality služby kriminální policie, Policie České republiky okresních (obvodních) ředitelství a odbory obecné kriminality služby kriminální policie, Policie České republiky městských ředitelství v Plzni, Brně a Ostravě v rámci teritoria daného místní příslušností zejména

a) vyhledávají, odhalují, dokumentují a objasňují nedovolenou výrobu, dovoz, vývoz, převoz, obchod a šíření vyjmenovaných látek v těch případech, kdy tato jednání nemají organizovaný charakter,
b) účastní se plnění úkolů při odhalování zejména závažných trestných činů, které mají souvislost s nealkoholovou toxikomanií,
c) soustřeďují základní informace o osobách zneužívajících návykové látky, např. poznatky
� zjištěné základními útvary a službami Policie České republiky na daném teritoriu,
� které vyplynuly z vlastní operativně pátrací činnosti nebo z činnosti jiných útvarů Policie České republiky,
� předané orgánům Policie České republiky státními orgány, institucemi, sdruženími nebo občany,
d) získávají poznatky o osobách, trestných činech a jiných skutečnostech na úseku návykových látek, v případech, kdy poznatky přesahují rámec teritoria okresu, informují odborné pracoviětě na úrovni kraje a řídí se jeho pokyny,
e) sdělují bez prodlení jiným útvarům Policie České republiky zjištěné poznatky, které mají k těmto útvarům vztah; 10) v případech, kdy se jedná o poznatky na úseku vyjmenovaných látek týkající se organizované trestné činnosti, trestné činnosti se vztahem k zahraničí (včetně trestné činnosti pachatelů s cizí státní příslušností) nebo trestné činnosti přesahující rámec daného kraje tyto skutečnosti neprodleně sdělí cestou odborného pracoviště na úrovni kraje příslušnému specializovanému pracovišti,
f) získávají poznatky o osobách, které se dopouštějí jiné protiprávní činnosti s cílem zmocnit se vyjmenovaných látek,
g) využívají k získávání poznatků všechny dostupné operativně pátrací prostředky a postupy práce služby kriminální policie,
h) navrhují a přijímají na základě získaných poznatků vhodná a účelná opatření k prevenci a k odhalování trestné činnosti související s toxikomanií,
i) podílí se na přípravě a realizaci vlastních i součinnostních preventivně bezpečnostních opatření v oblasti toxikomanie,
j) vyhodnocují situaci na úseku alkoholové i nealkoholové toxikomanie,
k) vedou stanovenou evidenci, 9)
l) plní úkoly hlásné služby, včetně úkolů souvisejících se zasíláním formátových zpráv pro ústředí Interpolu v Lyonu podle zvláštního předpisu, 11)
m) udržují kontakt cestou odborného pracoviště na úrovni kraje s místně příslušným specializovaným pracovištěm a na základě vzájemných informací spolupracují s jinými útvary Policie České republiky a mimo rezortními orgány a organizacemi.

Čl. 7
Úkoly odborů obecné kriminality Policie České republiky
správ krajů a odboru boje proti organizovanému zločinu
služby kriminální policie, Policie České republiky
správy hl. m. Prahy na úseku boje proti toxikomanii

     Odbory obecné kriminality služby kriminální policie, Policie České republiky správ krajů a odbor boje proti organizovanému zločinu služby kriminální policie, Policie České republiky správy hl. m. Prahy v rámci teritoria daného místní příslušností zejména

a) sjednocují, metodicky řídí a koordinují postup odborných pracovišť služby kriminální policie, Policie České republiky okresních ředitelství a jim na úroveň postavených útvarů Policie České republiky včetně případů, kdy zjištěná trestná činnost nebo poznatky o ní se týkají více odborných pracovišť na úrovni okresu v rámci daného kraje,
b) vykonávají vlastní operativně pátrací činnost, podílejí se na objasňování závažné trestné činnosti, kterou mohou operativně rozpracovávat a koordinují tuto činnost s dalšími příslušnými pracovišti,
c) podílí se na přípravě a realizaci preventivně bezpečnostních opatření v rozsahu své působnosti; o záměrech opatření informují místně příslušné specializované pracoviště,
d) vyhodnocují situaci na základě vlastních i převzatých informací,
e) vedou stanovenou evidenci, 9)
f) plní úkoly hlásné služby, včetně úkolů souvisejících se zasíláním formátových zpráv pro ústředí Interpolu v Lyonu podle zvláštního předpisu; 11) poznatky o osobách, trestných činech a jiných skutečnostech na úseku vyjmenovaných látek, které mají vztah k jiným útvarům Policie České republiky těmto útvarům bez prodlení sdělují včetně případů uvedených v č1. 6 písm. e),
g) spolupracují s místně příslušnými specializovanými pracovišti, vzájemně se informují o situaci v dané problematice a na základě vzájemných informací spolupracují s jinými útvary Policie České republiky a mimo rezortními orgány a organizacemi,
h) mohou přímo spolupracovat s policejními orgány sousedních států v neodkladných případech, kdy hrozí nebezpečí z prodlení; bez odkladu pak o tom informují Policii České republiky Národní ústřednu Interpolu Praha (dále jen "Interpol") a Národní protidrogovou centrálu.

Čl. 8
Úkoly odboru obecné kriminality ředitelství služby
kriminální policie Policejního prezidia České republiky
na úseku boje proti toxikomanii

     Odbor obecné kriminality ředitelství služby kriminální policie Policejního prezidia České republiky zejména

a) sjednocuje, metodicky usměrňuje a koordinuje postup odborných pracovišť služby kriminální policie, v součinnosti s Národní protidrogovou centrálou.
b) navrhuje a projednává součinnostní opatření s ostatními službami a útvary Policie České republiky zejména s Národní protidrogovou centrálou,
c) organizuje v součinnosti s Národní protidrogovou centrálou instrukčně-metodická zaměstnání pro příslušníky Policie České republiky (dále jen "policista") odborných pracovišť služby kriminální policie,
d) podílí se v součinnosti s Národní protidrogovou centrálou v rozsahu stanovené způsobnosti na zpracování podkladů pro návrhy na legislativní úpravy,
e) podílí se v součinnosti s Národní protidrogovou centrálou na přípravě a realizaci celo republikových preventivních akcí,
f) podílí se v součinnosti s Národní protidrogovou centrálou na zpracování a distribuci metodických a výcvikových materiálů,
g) průbě?ně sleduje stav na úseku hlásné služby a plní úkoly související se zasíláním formátových zpráv pro ústředí Interpolu v Lyonu podle zvláštního předpisu. 11)

Čl. 9
Úkoly Policie České republiky útvaru pro odhalování
organizovaného zločinu služby kriminální policie
na úseku boje proti toxikomanii

     (1) Národní protidrogová centrála zejména

a) vyhledává, odhaluje, dokumentuje a objasňuje nedovolenou výrobu, dovoz, vývoz, převoz, obchod a šíření vyjmenovaných látek v těch případech, kdy tato jednání mají organizovaný charakter, a odhaluje pachatele této trestné činnosti a jejich skupiny na celém území České republiky i v rámci mezinárodní spolupráce,
b) sjednocuje postup orgánů Policie České republiky v dané problematice v součinnosti s odborem obecné kriminality ředitelství služby kriminální policie Policejního prezidia České republiky a k tomu účelu se účastní na organizovaných poradách, instrukčně-metodických zaměstnáních a poskytování metodické pomoci včetně preventivní činnosti,
c) přebírá do svých opatření mimo případy uvedené v písmenu a) i další, jestliže přesahují teritorium jednoho kraje nebo se jedná o případy hodné zvláštního zřetele (např. je-li na případu mezinárodní zájem, spojení rozpracovaných případů),
d) vyžaduje potřebnou součinnost odboru obecné kriminality ředitelství služby kriminální policie Policejního prezidia České republiky při přebírání případů od jím odborně řízených útvarů Policie České republiky,
e) předává neprodleně na příslušné útvary Policie České republiky veškeré informace, poznatky, podklady, materiály a prognózy komplexního charakteru v oblasti nelegální činnosti s vyjmenovanými látkami v České republice i ve světě,
f) provádí operativní analýzu a vyhodnocování veškerých informací a poznatků a vypracovává hodnotící a situační zprávy o situaci v dané oblasti za celou Českou republiku a tyto zprávy poskytuje i ostatním odborným pracovištím služby kriminální policie,
g) plní úkoly na úseku mezinárodní spolupráce cestou Interpolu nebo vlastních přímých kontaktů a je garantem za plnění konkrétních požadavků ve spolupráci s policejními sbory jiných států,
h) předkládá v součinnosti s odborem obecné kriminality ředitelství služby kriminální policie Policejního prezidia České republiky návrhy na legislativní úpravy cestou ředitele Policie České republiky útvaru pro odhalování organizovaného zločinu I. náměstkovi policejního prezidenta,
i) zpracovává a v součinnosti s odborem obecné kriminality ředitelství služby kriminální policie Policejního prezidia České republiky rozesílá metodické, výcvikové a instruktážní materiály a informační bulletiny, shromažďuje a zobecňuje nejnovější skutečnosti a poznatky, zavádí nové postupy a prostředky práce,
j) připravuje a provádí v součinnosti s odborem obecné kriminality ředitelství služby kriminální policie Policejního prezidia České republiky celorepubliková preventivní opatření,
k) vede stanovenou evidenci, 9)
l) zajišťuje nepřetržitý informační provoz pro určená pracoviště služby kriminální policie a v mimopracovní době pro operační střediska v celé organizační struktuře Policie České republiky,
m) zabezpečuje lustraci v databázi odboru strategické analýzy Policie České republiky útvaru pro odhalování organizovaného zločinu služby kriminální policie,
n) spolupracuje s Mezinárodní protidrogovou komisí,
o) plní úkoly hlásné služby, včetně úkolů souvisejících se zasíláním formátových zpráv pro ústředí Interpolu v Lyonu podle zvláštního předpisu. 11)

     (2) Expozitury Policie České republiky útvaru pro odhalování organizovaného zločinu služby kriminální policie v rámci teritoria daného místní příslušností zejména

a) vyhledávají, odhalují, dokumentují a objasňují podle místní příslušnosti nedovolenou výrobu, dovoz, vývoz, převoz, obchod a šíření vyjmenovaných látek v těch případech, kdy tato jednání mají organizovaný charakter; odhalují pachatele této trestné činnosti a jejich skupiny a zjišťují i neorganizované pachatele této trestné činnosti, pokud mají cizí státní příslušnost,
b) sdělují bez prodlení jiným příslušným útvarům Policie České republiky poznatky o osobách, trestných činech a jiných důležitých skutečnostech, které se k těmto útvarům vztahují, 10)
c) spolupracují s místně příslušnými odbornými pracovišti služby kriminální policie na úrovni kraje a vzájemně se informují o situaci v dané problematice,
d) plní úkoly hlásné služby, včetně úkolů souvisejících se zasíláním formátových zpráv pro ústředí Interpolu v Lyonu podle zvláštního předpisu, 11)
e) mohou přímo spolupracovat s policejními orgány sousedních států v neodkladných případech, kdy hrozí nebezpečí z prodlení; bez odkladu pak o tom informují Interpol a Národní protidrogovou centrálu.

Postup policistů při prověřování a dokumentování
protiprávních jednání souvisejících s toxikomanií

Čl. 10

     (1) Při provádění příslušných úkonů je nutné přihlížet ke zvláštnostem v reakcích a jednání souvisejících s toxikomanií (sklony k agresivitě, útěku, sebepoškozování apod.). Při kontaktu s těmito osobami je proto nutné dbát zvýšené ostražitosti, postupovat uvážlivě a ke střežení přibrat potřebný počet sil a prostředků. Při omezení osobní svobody více osob je nezbytné zabránit jejich vzájemnému kontaktu a možnosti domlouvání.

     (2) Protiprávní jednání související s toxikomanií může policista dovozovat zejména

a) z přistižení osoby při přípravě nebo aplikaci látek, o nichž se lze důvodně domnívat, že spadají do okruhu omamných nebo psychotropních,
b) z doznání osob podezřelých z protiprávních jednání souvisejících s toxikomanií,
c) z vysvětlení nebo výslechu svědků,
d) z nalezení látek o nichž se lze důvodně domnívat, že jsou omamné nebo psychotropní při provádění jiných služebních zákroků a úkonů � např. při přesvědčení se, zda osoba není ozbrojená, při osobních a domovních prohlídkách, při prohlídce zavazadel a dopravních prostředků, při umisťování osoby do policejní cely, vazby, výkonu trestu a na záchytnou stanici, při kontrole poštovních zásilek, při lékařském vyšetření nebo ošetření,
e) z operativně pátrací činnosti.

     (3) Je-li důvodné podezření ze spáchání trestného činu, zejména v případech, kdy vzhledem k množství podezřelé látky nebo z jednání podezřelého vyplývá, že do?lo ke spáchání trestného činu uvedeného v § 187, § 187a, § 188 a § 188a trestního zákona, policista

a) zjistí totožnost podezřelého a svědků (§ 13 odst. 2 písm. a) a b) zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění zákona, č. 26/1993 Sb.),
b) přesvědčí se, zda podezřelý není ozbrojen (§ 17 odst. 1 zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění zákona č. 326/1993 Sb.),
c) omezí podezřelého na osobní svobodě (§ 76 odst. 2 trestního řádu) a ihned jej předá spolu se zajištěnými omamnými nebo psychotropními látkami a úředním záznamem příslušnému vyšetřovateli; cestou příslušného operačního střediska o této skutečnosti vyrozumí neprodleně odborné pracoviště služby kriminální policie a kriminalistického technika, jehož prostřednictvím zajistí provedení předběžné identifikace omamných nebo psychotropních látek (č1. 14 odst. 1).

     (4) V mezních případech, kdy ne i ze z dosud provedených úkonů stanovit zda se jedná o podezření z přestupku nebo trestného činu postupuje policista podle § 168 odst. 3 trestního řádu, včetně ohledání, vydání a odnětí věci. 12)

     (5) Je-li důvodné podezření ze spáchání přestupku na úseku ochrany před alkoholismem a jinými toxikomaniemi podle § 30 odst. 1 písm. f) až j) zákona č. 200/1990 Sb., policista

a) zjistí totožnost osob (§ 13 odst. 2 písm. a) a b) zákona č. 283/1991 Sb.),
b) přesvědčí se, zda podezřelý není ozbrojen (§ 17 odst. 1 zákona č. 283/1991 Sb.),
c) předvede podezřelého na dobu nezbytně nutnou k provedení služebních úkonů, včetně sepsání úředního záznamu o předvedení (§ 13 odst. 6 a 9 zákona č. 283/1991 Sb.),
d) vyzve podezřelého k vydání věci, případně odejme věc a vystaví potvrzení (§ 26 odst. 1 a 3 zákona č. 283/1991 Sb.); vydání, nebo odnětí věci provede obligatorně, protože při naplnění skutkové podstaty přestupku vždy přichází v úvahu propadnutí nebo zabrání věci (§ 11 odst. 1 písm. d) a § 16 písm. b) zákona č. 200/1990 Sb.)
e) vyžádá vysvětlení od podezřelého a sepíše protokol o podání vysvětlení (§ 12 odst 1 a 9 zákona č. 283/1991 Sb.),
f) podle okolností zajistí lékařské vyšetření včetně odběru krve (nejméně 20 ml) a moče (nejméně 50 ml) podezřelého ke zjištění omamných nebo psychotropních látek (§ 24 odst. 1 písm. b) zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění zákona č. 82/1995 Sb.) a to zejména v těch případech, kdy již byla u podezřelého nějaká omamná nebo psychotropní látka zajištěna a z okolností případu a z osoby podezřelého (jeho chování, vzezření, případně i doznání apod.) vyplyne, že je pod vlivem takových látek,
g) vyžádá odborné vyjádření k určení druhu, množství a kvality zajištěné omamné nebo psychotropní látky (§ 24 odst. 1 písm. c) zákona č. 283/1991 Sb.); odborné vyjádření se vyžádá zpravidla od příslušného expertizního pracoviště uvedeného v č1. 14 výjimečně od jiného příslušného orgánu nebo vědeckého pracovi?tě nebo ústavu; dožádání příslušnému expertiznímu pracovišti policista zašle kurýrní poštou; předběžná detekce pomocí D-testu nenahrazuje výše uvedené postupy, ale slouží jen pro orientaci,
h) po prošetření Podle § 58 odst. 2 zákona č. 200/1990 Sb. věc podle odst. 1 téhož ustanovení oznámí příslušnému útvaru Policie České republiky, který bude věc projednávat ve správním řízení; spolu s oznámením mu předá kurýrní cestou i vydané nebo odňaté omamné i psychotropní látky, pokud nebyly spotřebovány provedenými expertízami a zároveň navrhne propadnutí nebo zabavení věci,
i) bude při prošetřování protiprávního jednání osob mladších patnácti let postupovat obdobně jako u osob starších patnácti let se specifiky uvedenými ve zvláštních předpisech 13) (vyžádání lékařského vyšetření včetně odběru krve a moči nebude v těchto případech zpravidla potřebné); spolupracuje při tom zejména s orgány péče o rodinu a děti, výchovnými a vzdělávacími zařízeními; 14) pokud nebude zjištěná omamná nebo psychotropní látka spotřebovaná provedenými expertízami, vždy se jednání osoby mladší patnácti let, mající znaky přestupku, oznámí správnímu orgánu s návrhem na zabavení věci,
j) při prošetřování jednání osob požívajících výsad a imunit a osob uvedených v § 10 zákona č. 200/1990 Sb. Postupuje podle zvláštního předpisu. 15)

Čl. 11

     (1) Výslech osoby podezřelé z protiprávního jednání souvisejícího s toxikomanií a jeho protokolace musí být podrobná a zaměřena na objasnění všech skutečností důležitých pro další řízení, zejména na

a) zjištění přesných identifikačních údajů k vyslýchané osobě,
b) dobu, kdy s aplikováním, výrobou či distribucí omamných a psychotropních látek osoba začala a z jakého motivu,
c) zdroje informací o způsobu výroby,
d) místo a dobu výroby omamné a psychotropní látky, kdo jí byl přítomen, jaké množství vyrobil, popis způsobu výroby, zdroj a použité suroviny,
e) to, jak s výrobou naložila, jakým způsobem a kde byly likvidovány nepotřebné předměty v souvislosti s výrobou nebo aplikací omamných a psychotropních látek,
f) způsob získání surovin a přístrojů,
g) způsob a důvod utajování výroby (prokázání úmyslu),
h) to, jak často si omamné a psychotropní látky aplikovala, kdo byl přítomen, kdo společně s ní si látky aplikoval, se zaměřením na, věk těchto osob a pocity po aplikaci,
i) to, jak aplikace omamných a psychotropních látek ovlivnila její život, rodinu a pracovní vztahy,
j) zjištěni, zda by se chtěla léčit, nebo se o to již pokusila,
k) to, kdo v okolí věděl, že aplikuje omamné a psychotropní látky, kdy, kde a s kým o aplikaci těchto látek hovořila (s ohledem na ustanovení § 217 tr. zák.),
l) to, jaké další trestné činnosti se osoba v souvislosti s omamnými a psychotropními látkami dopustila.

     (2) Při výslechu osob mladistvých a osob mladších patnácti let postupuje policista podle zvláštního předpisu. 14)

Čl. 12

     Malé množství jednotlivých druhů omamných a psychotropních látek je pro snazší orientaci policistů při právní kvalifikaci uvedeno v příloze.

Čl. 13

     (1) S vydanou nebo odňatou omamnou nebo psychotropní látkou policista manipuluje podle zásad. 16)

     (2) Z důvodů zabezpečení objektivity důkazu policista vloží omamnou nebo psychotropní látku bezprostředně po zajištění respektive po provedení její předběžné identifikace, za přítomnosti podezřelého, případně svědků, do obálky nebo jiného vhodného obalu. Všechny zalepené spoje na obálce nebo jiném vhodném obalu po celé délce přelepí lepicí páskou a opatří otiskem kulatého razítka bez státního znaku a podpisem svým a podezřelé osoby, případně svědka a na obálku poznamená množství zajištěné látky; odmítne-li podezřelí podepsat, odmítnutí se na obalu poznamená. Pokud policista použije průhlednou lepicí pásku z umělé hmoty, podpisy a o tisky razítka touto páskou přelepí.

     (3) Pokud to okolnosti případu umožňují, zajistí úkony dle odstavce 1 a 2 kriminalistický technik.

     (4) Podle § 37 nařízení vlády č. 192/1988 Sb., o jedech a některých jiných látkách škodlivých zdraví, ve znění nařízení vlády č. 182/1990 Sb.

a) útvar Policie ČR je povinen zabezpečit, aby nepovolané osoby neměly přístup k omamným látkám, psychotropním látkám a přípravkům,
b) v útvarech Policie ČR, které s takovými látkami zacházejí, musí být tyto uloženy v uzamykatelných samostatných místnostech nebo v kovových skříních a zabezpečeny proti odcizení;
u útvaru Policie ČR se tato povinnost považuje za splněnou uložením v kovové skříni u vedoucího pracovníka. Evidenci zajištěných látek upravuje zvláštní předpis. 17)

Čl. 14
Úkoly pracovišť kriminalistické techniky
na úseku boje proti toxikomani

     (1) Pracovi?tě kriminalistické techniky služby kriminální policie na úrovni Policie ČR okresních (městských, obvodních) ředitelství zejména předbě?ně identifikují vyjmenované látky.

     (2) Odbory kriminalistické techniky a expertiz služby kriminální policie, Policie ČR správ krajů a správy hl. m. Prahy zejména identifikují vyjmenované látky a léčiva nebo skupiny léčiv související se zneužíváním vyjmenovaných látek podávají odborná vyjádření nebo znalecké posudky archivují zajištěné věcné důkazy u případů řeřených ve správním řízení zajišťují proškolování kriminalistických techniků; doplňují stanovenou sbírku standardů a vzorků Policie České republiky Kriminalistického ústavu Praha zasíláním reprezentativního množství z archivovaných vyjmenovaných látek a léčiv.

     (3) Policie České republiky Kriminalistický ústav Praha kvalitativně i kvantitativně analyzuje vyjmenované látky, provádí porovnávání na základě příměsí vyjmenovaných látek, posuzuje jejich výrobu, vede stanovenou sbírku standardů a vzorků a vydává odborná vyjádření a znalecké posudky na základě požadavků útvarů Policie České republiky.

     (4) Pracoviště kriminalistické techniky, uvedená v odstavci 1 až 3, ve svých odborných vyjádřeních vždy uvedou, jaké množství zkoumané látky bylo při jejich činnosti spotřebováno; zbytek zkoumané látky vrátí dožadujícímu útvaru.

Čl. 15
Součinnost a spolupráce

     Policisté služby kriminální policie při plnění úkolů na úseku boje proti toxikomanii zabezpečují spolupráci s

a) celními orgány místně příslušnými zejména v oblasti zjišťování, možného nelegálního dovozu, vývozu a převozu vyjmenovaných látek a jiného porušování celních předpisů v souvislosti s těmito látkami, 18)
b) útvary Vězeňské služby České republiky zejména v oblasti zneužívání návykových látek a jejich pronikání a rozšiřování v objektech věznic a vazebních věznic,
c) vojenskými správami zejména v oblasti maření způsobilosti k službě podle § 226 tr. zák. a orgány Vojenské policie zejména v případech zneužívání návykových látek vojáky základní služby,
d) s Bezpečnostní informační službou při vzájemné výměně poznatků a provádění bezpečnostních opatření,
e) zdravotnickými zařízeními zejména v oblasti expertizní činnosti, prevence a zjišťování možných nových projevů toxikomanie,
f) dalšími orgány státní správy a samosprávy, hospodářskými orgány, školstvím a zájmovými organizacemi,
g) dalšími orgány činnými v trestním řízení při realizaci trestních postihů.

Čl. 16
Hlásná služba

     (1) Určená pracoviště hlásí podle zvláštního předpisu 19) všechny případy související s držením a aplikací vyjmenovaných látek, zejména

a) úmrtí, sebevraždy, újmy na zdraví toxikomanů,
b) trestnou činnost spáchanou toxikomany a případy trestné činnosti, kdy bylo zjištěno, že pachatel jednal pod vlivem vyjmenovaných látek,
c) realizované skupiny toxikomanů,
d) krádeže vloupáním do lékáren, zdravotnických zařízení a skladů s cílem získat vyjmenované látky,
e) krádeže vyjmenovaných látek zdravotnickým personálem,
f) krádeže lékařských receptů a razítek zdravotnických zařízení,
g) nedovolený dovoz nebo vývoz vyjmenovaných látek a přepravu těchto látek přes Českou republiku včetně zjištěných tras,
h) spekulace a obchodování s vyjmenovanými látkami.

     (2) Mimo případy, na která se vztahuje ustanovení odstavce 1, se další informace, které se dané problematiky týkají, hlásí do informačních systémů. 9)

Čl. 17
Řešení sporů o věcnou a místní příslušnost

     Spory o věcnou a místní příslušnost mezi útvary Policie ČR řeší vždy nejbližší společnost nadřízený funkcionář na základě návrhu jednoho z vedoucích funkcionářů útvaru

Čl. 18
Zrušující ustanovení

     Zrušuji ZP PF č. 28/1996, kterým se upravuje postup příslušníků Policie České republiky při odhalovaní trestné činnosti související s toxikomanií.

Čl. 19
Závěrečná ustanovení

Tento závazný pokyn nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1999.

Č.j. PPR�1201/RKP�98

Policejní prezident
plk. JUDr. Jiří KOLÁŘ v. r.

 

Obdrží:

M, N, odb. leg. insp. MV.,
odb. arch. a spis. sl.,
PP, N, Ř KPP, OKS,
P ČR útvary s působností na celém území ČR,
P ČR správy krajů a správa hl. m. Prahy,
P ČR úřad vyšetřování pro ČR,
SP? MV, Pol. akademie

__________
1) Příloha č. 1, 2 a 3 zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů.
2) Příloha č. 4 až 7 zákona č. 167/1998 Sb.
3) Příloha č. 10 zákona č. 167/1998 Sb.
Příloha č. 2 nařízení vlády č. 192/1988 Sb., o jedech a některých jiných látkách škodlivých zdraví, ve znění pozdějších předpisů.
4) § 89 odst. 10 zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů.
5) Zákon č. 167/1998 Sb.
Nařízení vlády č. 192/1988 Sb.
6) Nařízení vlády č. 72/1997 Sb., kterým se stanoví, co se považuje za anabolika a jiné prostředky s anabolickým účinkem ve smyslu trestního zákona.
7) ZP PP č. 19/1998, kterým se upravuje postup orgánů Policie České republiky při odhalování, prošetřování, oznamování a řešení přestupků, ve znění ZP PP č. 38/1998. 
8) § 45 zákona č. 288/1995 Sb., o střelných zbraních a střelivu (zákon o střelných zbraních).
9) ZP PP č. 1/1998, kterým se upravuje jednotný postup při provozování a vyu?ívání informačního systému "OČISTA" na úseku trestné činnosti mládeže, trestné činnosti páchané na mládeži, mravnostní trestné činnosti, extremismu a toxikomanie.
10) ZP PP č. 14/1995, kterým se upravuje postup při předávání informací mezi službami a útvary Policie České republiky.
11) ZP PP č. 8/1998, kterým se upravují "Zásady součinnosti mezi Policií České republiky Národní ústřednou Interpolu Praha a ostatními útvary a službami Policie České republiky".
12) § 78 a 79 trestního řádu.
    Čl. 18 a č1. 76 NMV č. 82/1995, kterým se vydává Instrukce pro vyšetřovatele a policejní orgány Policie České republiky k postupu v trestním řízení.
13) Čl. 16 přílohy ZP FP č. 19/1998.
    ZP PP č. 9/1996, kterým se upravuje systém práce na úseku kriminality mládeže a trestné činnosti páchané na mládeži.
14) Čl. 7 ZP PP č. 9/1996.
15) Čl. 17 přílohy ZP PP č. 19/1998.
16) Zákon č. 167/1998 Sb.
SNB�krim�I�1 Instrukce ke kriminalistickotechnické činnosti Sboru národní bezpečnosti vydaná NNMV ČSSR č. 20/1979.
17) Čl. 9 odst. 2 přílohy k ZP PP č. 19/1998.
18) v neodkladných případech, kdy hrozí nebezpečí z prodlení a je nutné pro daný případ zjistit kompetentní celní orgán a zajistit jeho dosah, lze využít operační centrum Ministerstva financí Generálního ředitelství cel, které pracuje na nepřetr?itém provozu. tel: 02/61 33 33 33, fax: 02/61 33 38 00.
19) NMV č. 32/1996, kterým se stanoví postup při hlášení závažných porušení vnitřního pořádku a jiných událostí.

Příloha k ZP PP č. 39/1998

Orientační hodnoty malého množství omamných
a psychotropních látek

    Hmotnost (g)
Heroin
Kokain
Amfetamin
Metamfetamin
MDMA
LSD
Δ9-THC
  maximálně 0.3
  maximálně 0.5
  maximálně 0.5
  maximálně 0.5
  maximálně 1.0
  maximálně 0.0005
  maximálně 0.3

     Maximálnímu mno?ství omamné a psychotropní látky, které je uvedeno v tabulce, zpravidla odpovídá:

Heroin
� 10 dávek (zpravidla distribuováno v psaníčkách o hmotnosti kolem 100 mg, koncentrace 30% � obsah účinné látky se pohybuje od 8 do 30 %)
 
Kokain
� 10 dávek (zpravidla distribuováno v psaníčkách s obsahem cca 50 mg účinné látky, uvedené mno?ství se vztahuje k hydrochloridu, u báze � cracku � se určí přepočtem)
 
Amfetamin
� 10 dávek (zpravidla distribuováno v psaníčkách s obsahem cca 50 mg účinné látky)
 
Metamfetamin
� 10 dávek (zpravidla distribuováno v psaníčkách s obsahem cca 50 mg účinné látky)
 
MDMA (extáze)
� 10 dávek (zpravidla distribuováno v tabletách s obsahem cca 100 mg účinné látky)
 
LSD
� 10 dávek (zpravidla distribuováno ve formě tripů s obsahem cca 50 mg účinné látky)
 
Δ9-THC
� 20 cigaret � jointů (u konopí pěstovaného v našich podmínkách s koncentrací okolo 1.5 % v sušině použitelné části konopí, při váze jointu cca 1 gram).

 


Dokumentační středisko pro lidská práva
Poštovní schránka 70, 149 01  Praha 415
Tel./fax/zázn.: +420 2 22522083
E-mail: info@lidska-prava.cz

 

20. 1. 2000


Zpět na problematiku