Zpráva o naplňování koncepce prevence v resortu školství

         v okrese Plzeň jih za rok 1999

 

1.      Realizace minimálních preventivních programů /MPP/ na školách a ve školských zařízeních

 

 

 

Systém primární prevence zneužívání návykových látek a prevence sociálně patologických jevů v působnosti Školského    úřadu Plzeň – jih je dán  plánem, který stanovuje konkrétní úkoly pro všechny typy škol a školských zařízení.Dlouhodobý a roční plán  vycházejí z Koncepce prevence zneužívání návykových látek a dalších sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu Ministerstva školství,mládeže a tělovýchovy na období 1998-2000 a Minimálního preventivního programu pro školy a školská zařízení v oblasti zneužívání návykových látek – Škola bez drog /MŠMT ČR 12/1997/.

 

 

A.     Způsob zapracování témat prevence do vzdělávacího procesu

 

 

 

Hlavním cílem realizace preventivních aktivit je přispět ke snížení  rizika výskytu a následků drogové závislosti a dalších  sociálně patologických jevů u dětí a mládeže.Úkolem koordinátorů prevence je v souladu s minimálními preventivními programy škol a školských zařízení vybavovat žáky informacemi a praktickými dovednostmi komunikace, posilovat  a formovat postoje  společensky obecně akceptovaných hodnot,napomáhat při odstraňování nedostatků v psychické regulaci chování,rozvíjet důvěru mezi dětmi,pedagogy a rodiči.

Protidrogové výchovně vzdělávací působení na děti a mládež uplatňované ve školách a školských zařízeních lze zařadit do různých částí osnov a učebních plánů.Klíčové vyučovací předměty se vztahují zejména k těmto oblastem :

 

*  oblast prvouky a přírodovědy- formování základního vztahu k životu

                                                         základní vědomí odpovědnosti za vlastní život

*  oblast přírodovědná – biologie člověka,fyziologie,biologické účinky drog,chemické složení

*  oblast zdravého životního stylu – výchova ke zdraví,osobní a duševní hygieně,zdravá výživa,volnočasové   

    zaměření

*  oblast společenskovědní- socializace jedince,užší a širší společenské prostředí, sociální prostředí a jedinec

*  oblast rodinné a občanské výchovy – rodina a společnost, náš domov, zdravá výživa,právní odpovědnost,

                                                            zdravý vývoj a reprodukce,komunikativní dovednosti

*  oblast sociálně právní – právní aspekty drog,práva dítěte,význam volby,nebezpečí reklamy

*  oblast společenská – postoj společnosti k problematice, kriminalita, šikanování, rasismus, xenofobie

 

Problematiku lze zařadit do všech učebních plánů  jednotlivých předmětů.Zařazování by mělo být uvážlivé,motivující ,zajímavé,přijatelné pro věkové skupiny a východiskem by měly být předchozí znalosti.

Při vypracování MPP  respektují pedagogové materiál MŠMT „ Minimální preventivní program pro školy a školská zařízení v oblasti zneužívání návykových látek – „ Škola bez drog “.Prevence  zneužívání drog je mimo jiné i součástí platných učebních osnov a je zahrnuta do schválených Standartů základního a středního vzdělávání,které obsahují i výchovu ke zdravému životnímu stylu.

Formy působení na žáky jsou pestré a různorodé podle typu  a možností zařízení. Osvědčují se činnosti z oblasti aktivního sociálního učení,prvky dramatické výchovy,peer programy,ozdravné pobyty,diskuse o případech uvedených v médiích atd.

 

 

 

       B.  Specializované programy v rámci MPP uplatňované směrem k výchovně problémovým a    
         sociálně  handicapovaným jedincům,případně dětem se specifickými vývojovými poruchami učení

 

 

 

Do efektivních forem prevence jsou dlouhodobě zahrnuty i aktivity PPP P-jih, jedná se o depistáže dětí před vstupem do školy,depistáže dětí se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a přímá reedukační práce s touto rizikovou skupinou.Pedagogicko – psychologické činnosti poradenské zaměřené na prevenci školní neúspěšnosti a negativních jevů v sociálním vývoji dětí a mládeže,na nápravu poruch učení a chování a dalších problémů ve vývoji, výchově a vzdělávání dětí a mládeže,psychokorektivní a terapeutické, zaměřené na rozvoj osobnosti,sebepoznání a rozvoj prosociálních forem chování dětí a mládeže. Pozornost byla zaměřena k reedukačním metodám např. Metoda dobrého startu,KUPOZ,zadávání testu SO-RAD – klima ve třídách,skupinách.

Postupně jsou v rámci jednotlivých preventivních programů škol zaváděny a v praxi ověřovány aktivní formy práce s dětmi a mládeží,jde o peer programy/ ZŠ Chlumčany,Gymnázium Blovice/ a jejich modifikace.které realizují pracovníci zmíněných škol a lektoři Centra protidrogové  prevence a terapie.

Ve spolupráci s Centrem protidrogové prevence a terapie  / K – Centrum / Plzeň byl na řadě škol realizován projekt -Primární prevence drogových závislostí - zaměřený k prevenci sociálně patologických jevů v širším pojetí.  / ZŠ Merklín, Stod,Chlumčany,Blovice,Nepomuk,Kasejovice,Dobřany,Nezvěstice/.

V MMP se často u dlouhodobějších aktivit objevují i jednorázové akce : exkurze- Úřad práce,DROP IN Praha,ÚNV – Plzeň,K – Centrum,Čajovna Jericho ,kulturní a divadelní aktivity:  Práva srdce, Memento.

V praxi je dětem ,žákům,studentům rodičům a výchovným pracovníkům poskytována odborná a metodická pomoc zejména v oblastech osobnostního a sociálního vývoje. Důraz je kladen na rozpoznávání prvních signálů narušení osobnosti,spojeného s rizikem zneužívání návykových látek,dalších závislosti a sociálně patologických jevů . / projekt Podpora psychického zdraví- Gymnázium Blovice,Dny zdraví pro rodiče-ZŠ Merklín, projekt MŠ – Zdravá MŠ Šťáhlavy/

 

 

 

C.Systém poradenské péče v rámci MPP

 

Systém primární prevence navazuje na příslušný okresní program prevence,na jehož tvorbě se kromě Školského úřadu Plzeň- jih a pověřeného koordinátora prevence podílejí  další instituce, zejména Okresní úřad Plzeň – jih,Úřad práce Plzeň- jih,PPP Plzeň – jih ,Okresní hygienická stanice,Policie ČR, Psychiatrická léčebna Dobřany, T.Challange, Centrum protidrogové prevence a terapie /K.Centrum  - P.Centrum / Plzeň , Stanice mladých přírodovědců p.Průcha a další.

Na školském  úřadu , na všech školách a školských zařízeních pracují vyškolení pracovníci zodpovědní za provádění a koordinaci preventivních aktivit,byla zabezpečena distribuce všech dostupných odborných metodických ,informačních materiálů a publikací.Školy a školská zařízení zpracovaly vlastní Minimální preventivní program,jehož plnění je dvakrát ročně kontrolováno Školským úřadem pověření pracovníci / koordinátor prevence ŠÚ P-J,ředitel PPP P – J, host - ředitelka  SSŠ P – J / jsou stálými členy okresní protidrogové komise a pravidelně se účastní jednání komise.

Na jednotlivých školách a školských zařízeních pracují koordinátoři,kteří poskytují informace a zároveň mohou předcházet negativním projevům. Školní koordinátor poskytuje i poradenskou službu v rámci konzultačních hodin.Žáci jsou informováni prostřednictvím např. vývěsní tabule,školní časopisy, výpůjčky

různých publikací v učitelských knihovnách, využívají i schránek důvěry,organizování dnů otevřených dveří,informace o existenci úřadů pro lidi.

/časopis Podlavičník,Školní dělbuch,Star , Škola rodině,Chlumč.zpravodaj atd.

 

 

 

 

 

      D.Metody motivace dětí k pozitivní seberealizaci a struktura nabídky volnočasových  aktivit

            Kvantitativní vyjádření účasti dětí na jednotlivých volnočasových aktivitách 

 

            Pro sledovanou populaci našeho okresu je nabídka volnočasových aktivit ovlivněna  zvláštnostmi ,které  

            jsou dané rozlohou .Na okrese pracují tři domy dětí a mládeže,ve kterých děti ze spádových oblastí  

            mohou rozvíjet své   zájmy.Celkem navštěvují tyto zařízení 1 659 žáků ve 105 zájmových útvarech.   

            Značná část dětí rozvíjí svůj talent v ZUŠ. Na těchto školách pracují v oborech –  hudební,výtvarný,

            literárně dramatický,taneční – 1600 žáků.

            SSŠ Plzeň–jih pořádá pro žáky olympiády(ČjO,MO,FO,BiO,ChO…..),různé soutěže –Pythagoriáda,

            matem.soutěže Klokan,Klokánek.Žáci jednotlivých škol  si mohou poměřit své znalosti s ostatními                      

            v soutěžích recitačních,výtvarných,dopravních Besip a zejména sportovních soutěžích.Přehlídky     

            v okresním měřítku jsou odrazem práce jednotlivých škol v rámci volnočasových aktivit a zájmových    

            útvarech. Kvantitativní hledisko je ovlivněno polohou škol a dostupností jednotlivých zařízení.

            Ve školách a školských zařízeních  v okrese Plzeň – jih jsou zřízeny zájmové útvary různého zaměření

            dle  možnosti např.přírodovědný,výpočetní technika,dopravní výchovy,tvořivé děti,šikovné ruce,

            turistický,sborového zpěvu,zdravotnický,košíkové,vybíjené,atletický,výtvarný,cizích jazyků,rybářský,

            rehabilitační,logopedický,jóga,flétny,relaxační ,maňáskový a  další zaměření .V průměru využívá těchto   

            útvarů okolo 40% žáků.Počet je ovlivněn i volnočasovými aktivitami ,které připravují pro žáky   

            organizace jako je :OÚ – obecní knihovny,Pionýr,Sokol,Sbor dobr.hasičů,AŚSK,ČČK. Jsou školy,které

            pro žáky mají nadstandartní počet zájm.útvarů – ZŚ  Chlumčany, Merklín.

 

 

 

     E . Formy spolupráce s rodiči v rámci MPP

           Formy spolupráce s rodiči v oblasti sociálně patologických jevů jsou zahrnuty v jednotlivých preventivních programech škol a školských zařízení.Preferovány jsou především tyto formy spolupráce: 

 * informace o záměrech a realizaci jsou rodičům poskytovány na třídních schůzkách, konzultačních dnech pro rodiče, prostřednictvím vývěsních skříní,oblastních novin,školních zpravodajů

* prevence zneužívání drog je rovněž jedním z témat, které školy a školská zařízení zahrnují i do své zájmové a  mimoškolní činnosti 

* sportovní, kulturní a dramatická činnost,pobyty v přírodě, společenské akce jsou často organizovány rodičů a žáků, pro rodičovskou veřejnost jsou uspořádány přednášky a besedy k dané problematice

 

         Rodičovská veřejnost se účastní na preventivních a volnočasových aktivitách na všech školách a školských  zařízeních okresu Plzeň – jih.Podílí se na přípravách při akcích v předškolních zařízeních např. Udělejte si    

         pro dítě čas, Drakiáda, Den tatínků,den maminek,posezení u táboráku ,projekt Valentýnka.. Pro rodiče

         v MŠ – Horšice a Merklín – byly uspořádány přednášky.Rodiče se rádi /s dětmi z MŠ / zúčastňují zájezdů-   

         Divadlo Spejbla a Hurvínka,výletů na Hájek.

         Na některých školách byly uspořádány pro rodiče akce : Dny zdraví pro rodiče s dětmi, Jak odhalovat šikanu

         Rodiče jsou  vedoucími zájmových útvarů,trenéři u sportovních oddílů,organizátory výjezdových pobytů.

         Kvantitativní vyjádření by mohlo být v hodnotě 30%.

 

 

 

         2. Vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti prevence sociálně patologických jevů

          A. Nabídka vzdělávacích kursů,školení,seminářů

        Systém přípravy výchovných pracovníků,poradenských pracovníků a koordinátorů prevence je součástí   

        dlouhodobé koncepce prevence sociálně patologických jevů a je průběžně realizován.příprava je

        uskutečňována prostřednictvím MŠMT ČR akreditovaných vzdělávacích institucí MŠMT,IPPP ČR,PPP P-

        jih,Pedagogické centrum Plzeň,Středisko výchovné péče Plzeň,Středisko služeb školám P – J.

        Pro informovanost uvádíme akce : Psychohry ,Zdravý způsob života pro MŚ a 1.třídy,Šikana,Úmluva o   

        právech dítěte a syndrom zanedbaného,zneužívaného a týraného dítěte , Metoda dobrého startu, Techniky  

        systému One Brain, Postoje mládeže k drogám,Projekt Kandela.

    

  B. Kvantitativní  vyjádření účasti pedagogů na vzdělávacích akcích

       Pedagogové ,kteří zastávají funkci koordinátora prevence  sociálně patologických jevů na jednotlivých školách

       a školských zařízeních se často mění.Nově jmenováni se zúčastňují samostatně akcí,které jsou v rámci okresu    

       připravované.Akce jsou pořádané různými vzdělávacími agenturami a je jen na zájmu preventistů se jich  

       zúčastnit. Značná část se jich účastní v rámci nabídky Pedagogického centra Plzeň.,ZČU PF Plzeň.

       Akce ,které uspořádala PPP Plzeň – jih se setkávají se zájmem pedagogů.V roce 1999 poradna připravila pro

       koordinátory konkrétně tyto :

                        Metody a techniky primární prevence ……………10 účastníků

                        Jak odhalovat šikanu         ……………………….15 účastníků

                        Výcvikový kurz Šikana      ………………………18 účastníků

                        Úmluva o právech dítěte        …………………… 28 účastníků

                        Metoda dobrého startu         …………………….  55 účastníků

       Aktuálně jsou preferovány zejména výcvikové kurzy orientované k přímé práci s dětmi a mládeží.

 

 
      C.Obsahové zaměření vzdělávacích akcí, jejich organizační  a lektorské zajištění

      

 

       K získání profesionálních znalostí a dovedností potřebných k realizaci minimálních preventivních programů    

       ve   školách a školských zařízeních se musí učitelé a další pedagogičtí pracovníci  vzdělávat.Pedagogové  se     

       při výběru vzdělávacích  akcí opírají zejména o regionální existující  specializované pracoviště – Pedagogické

       centrum Plzeň, Speciální pedagogická centra,Středisko výchovné péče Plzeň, Pedagogicko–psychologické     

       poradna Plzeň - jih a další participující organizace – Policie Plzeň -jih,OÚ Plzeň- jih,OHS.

       Významným vzdělávacím prvkem těchto akcí   je poskytování pomoci jejich účastníkům při zpracování a   

       modifikaci MPP,včetně proškolení,jak vyhodnocovat účinnost preventivních strategií,přístupů a metod   

       uplatňovaných ve školách a školských zařízeních. Akce , které organizoval   koordinátor ŠÚ P- jih společně  

       s PPP Plzeň – jih ,byly zaměřené na diferencovaný přístup ve vztahu k věku a osobnostním zvláštnostem

       cílových skupin dětí a mládeže,Bylo zajištěno finanční krytí požadavků škol v této oblasti prostřednictvím

       účelové dotace,která byla přičleněna k rozpočtu PPP – Plzeň – jih.

       Lektorsky se na těchto aktivitách podíleli odborníci s akreditaci MŠMT např./PhDr.Jana Swierkoszová,

       Prof.MUDr.Jiří Dunovský,DrSc,PaedDr.Jan Kaše,/,vzdělávací agentura Filie, česká společnost podpory 

       zdraví.

 

 

        D. Aplikace získaných vědomostí a dovedností pro praktické činnosti na školách a školských    

        zařízeních v rámci   realizace MPP

 

        Prevence sociálně patologických jevů je postupně realizována v ucelené podobě od roku 1996 na základě  

        usnesení vlády ČR a příslušných pokynů MŠMT ČR. V současné době  se vychází z osvědčených a

        pozitivních zkušeností z předešlého období. Mezi priority patří zejména tyto oblasti :

       *  zefektivnění výchovně vzdělávacího působení na děti a mládež v oblasti prevence a prevence   sociálně    

            patologických jevů.

       *   problematika zakázaných drog i volných drog ,těkavých látek,steroidů a medikamentů ,gamblerství, 

            xenofobie, rasismu a  brutality, kriminality

       *   působení musí být neoddělitelnou součástí výuky všech žáků škol a školských zařízení ve     věku 6-19let    

            / včetně speciálních škol,dětských domovů,výchovných ústavů  apod./.

       *   systémově koordinovat,analyzovat a vyhodnocovat,budovat vhodnou motivací pozitivní     vztah    k            

            seberealizaci ve volném čase

       *   pokračovat v odborné a metodické přípravě vedoucích pracovníků,koordinátorů prevence a výchovných    

            pracovníků

       *   zabezpečovat vzdělávání pro rodiče a další osoby pečující o mládež.poskytovat základní informace   

            týkající  se drog,včetně postojů školy či školského zařízení k protidrogové  politice

       *   budovat partnerství mezi školou a rodiči

       *   další zkvalitňování vlastní koordinační činnosti na úseku ŠÚ,škol a školských zařízení ,rozvíjení spolupráce 

            s dalšími regionálními subjekty,které se podílejí na zabezpečování vládního programu prevence

       *   podporu a prosazování aktivních forem prevence sociálně patologických jevů a důrazem na přímou práci    

            s dětmi a mládeží

       *   vytváření  pozitivního sociálního klimatu

       *   vytváření podmínek pro rozvoj v oblasti volnočasových aktivit

       *   soustavně věnovat pozornost preventivním činnostem na úseku prevence sociálně patologických jevů

 

 

3.Subjekty a způsob participace na realizací MPP ve školách a školských zařízeních

  Místní úroveň

 

        Na systému primární prevence se vedle škol,školských zařízeních,příslušného Školského úřadu Plzeň –      

        jih,Pedagogicko –psychologické poradny Plzeň – jih  podílejí  další instituce: zejména Okresní úřad Plzeň –  

        jih,Úřad práce Plzeň- jih,Okresní hygienická stanice,Policie ČR, Psychiatrická léčebna Dobřany,

        T.Challange, Centrum protidrogové prevence a terapie Plzeň,  Stanice mladých přírodovědců Horažďovice /

        p.Průcha/, Pedagogické centrum, Speciální pedagogická centra,Středisko výchovné péče,PF ZČU

        Plzeň,Městské a obecní úřady jako zřizovatelé jednotlivých škol,Biskupství plzeňské,Českobratrská církev     

        evangelická, Dominikáni,Pionýr,Sokol,Sportovní kluby,Sbor dobrovolných hasičů a další.

        Na školském  úřadu a na všech školách a školských zařízeních pracují vyškolení pracovníci zodpovědní za 

        provádění a koordinaci preventivních aktivit,byla zabezpečena distribuce všech dostupných odborných ,meto-

        dických ,informačních materiálů a publikací.Školy a školská zařízení zpracovaly vlastní Minimální

        preventivní program,jehož plnění je dvakrát ročně kontrolováno Školským úřadem pověření pracovníci /

        koordinátor prevence ŠÚ P-J,ředitel PPP P – J, host - ředitelka  SSŠ P – J / jsou stálými členy okresní

        protidrogové komise a pravidelně se účastní jednání komise.

 

      4.Uplatňování alternativní preventivní strategie v  rámci MPP  ve školách a školských zařízeních,systém 

         vyhodnocení jejich efektivity,konkrétní výsledky v rámci regionu ve školách a školských zařízeních  

         realizací MPP v roce 1999

 

        Školský úřad Plzeň – jih a jím pověřené instituce a pracovníci úzce  a neformálně spolupracují s okresním   

        protidrogovým koordinátorem,pravidelně se scházejí k poradám a vzájemně se informují o všech aktivitách a

        ekonomicko-organizačních otázkách souvisejících s plněním programu prevence sociálně patologických jevů.

        Efektivnost prováděných protidrogových opatření a aktivit sledují na jednotlivých školách a školských

        zařízeních pověření koordinátoři.Výsledky jsou konzultovány s vedením škol a školských 

        zařízení,výchovnými pracovníky a rodiči.O aktivitách je informován prostřednictvím zpráv koordinátor ŠÚ,v

        rámci okresu si vyměňují zkušenosti a informují se o akcích a jejich kvalitách.

        Efektivnost protidrogových opatření je rovněž sledována i okresní protidrogovou komisí a je ve spolupráci 

        s dalšími zainteresovanými institucemi pravidelně vyhodnocována.

        Na okrese Plzeň – jih je do aktivit spojených s MPP zapojeno :

               *  předškolská zařízení ………………….…….1 900 dětí

               *  základní školy s 1.stupňem ,úplné…………..6 800  žáků

               *  speciál.školy    ………………………………  100  žáků

               *  střední školy ………………………………..1 100 žáků

 

        Výsledky efektivnosti lze vykázat po delší době.Současný systém prevence drogové závislosti uplatňovaný 

        v působnosti Školského úřadu P –J lze hodnotit pozitivně, vedou nás k tomu dostupné statistické

        informace,které jsou uváděny institucemi/OHS,KHS Plzeň/ jež jsou se v konkrétních případech s drogově

        závislými jsou ve styku.Údaje nechceme přeceňovat,víme, že se děti i mládež kontaktu s drogou

        dostává,stoupá i riziko vzniku závislosti a že skutečný výskyt drogové závislosti u sledované populace je  

        možná vyšší.

Zpět na problematiku