|
napsala: Krista
Scott-Dixon & Rick
Collins |
Natural bodybuilding: moderní protimluv
Přehnané užívání drog sportovci silových sportů
na soutěžní úrovni je široce rozšířené. Dnešní hardcore kulturisté užívají celou
škálu anabolických steroidů. Vedle růstového hormonu a inzulínu i thyroidní
preparáty a diuretika, často ve velkých dávkách. Zřejmé zdravotní ohrožení
spojené s těmito praktikami vyvolalo zpětnou reakci v podobě hnutí nazvaném
"Natural bodybuilding." Navzdory prospěšnosti odmítnutí těchto praktik se zdá,
že obsah dnešního hardcore „natural bodybuildingu“ je úplný protimluv a skutečný
nesmysl.
Obsah moderního bodybuildingu
Fyzický rozvoj
prostřednictvím cvičení byl pravděpodobně již v prehistorických časech motivován
cílem zlepšit sílu a kondici. Posílení kosterního svalstva znamenalo zlepšení
fyzických schopností a tím i šance na přežití. Současně s tím vzrůstá
pravděpodobně i potřeba zlepšení vzhledu těla. Ve spojení s odpovídající stravou
může cvičení zlepšit velikost a tvar svalů. Tak zvaná „fyzická kultura“
zasvěcená těmto činnostem, byla velmi vzdálená tradičním sportovním cílům. Cílem
úsilí bylo mít prostě větší svaly...a ty ukázat. Jak jednoduše vysvětlil Charles
Gaines ve své knize Pumping Iron (strana 105) „podstata kulturistické soutěže je
spíše estetická než sportovní.“
Éra moderní kulturistické soutěže
formálně začala v roce 1939, kdy Americký atletický svaz začal podporovat
kulturistické soutěže (physique) sponzorováním národních a oblastních soutěží a
zároveň pořádáním celostátní Mr. Amerika. Dnes je Mr. Olympia vrcholem
profesionální soutěže elitních kulturistů.
S rozvojem tréninkových metod,
posilovacího vybavení, vědečtějších způsobů výživy a doplňků můžeme sledovat
postupné zlepšení v úrovni a velikosti svalové hmoty nejen u profesionálů, ale
také u amatérů. Na svalovou hmotu a definici dnešních sportovců umísťujících se
na předních pozicích by před dvaceti lety nikdo ani nepomyslel. Po celé zemi
není dnes neobvyklé vidět mnohé hardcore kulturisty - nezávodníky, kteří
posiluji s více jak stokilogramovým závažím, což je situace která by těžko mohla
existovat před několika lety. Je také vysoce pravděpodobné, že úroveň
kulturistiky dále poroste.
Ačkoliv úspěšná kulturistika vyžaduje
náležitý trénink a výživu, samozřejmě také záleží na genetických faktorech,
které jsou mimo lidskou kontrolu. Jedinec který má od přírody lepší tvar svalů a
velký předpoklad pro jejich rozvoj, má větší pravděpodobnost vyniknout ve
sportu. I když ale má někdo tento předpoklad nebo chcete-li dar, definitivním
cílem kulturistického tréninku je přemoci přírodu silou lidské vůle. Typický
hardgainer se účastní denní bitvy proti genetickým omezením těla, zápasí, aby
přemohl přirozené nařízení a zákazy. Například objem paže o 35cm, kterou mu
nadělila příroda zvyšuje na objem o 45cm, po kterém touží.
Žena
shazuje tělesný tuk, který její tělo preferuje, a dosahuje tvrdosti svalů a
síly.
Moderní kulturistika v tréninkovém
procesu
Mechanismus moderní kulturistiky zahrnuje stálé opakování
proti odporu. Opakování série po sérii je předmětem hardcore bodybuildingu -
překonávání úrovně odporu, který v reálném životě neexistuje. Různé vačky,
kladky a komplexní posilovací stroje, které byly vymyšlené kvůli útokům na
svalovou hmotu z různých úhlů jsou dnes běžné v posilovnách celého světa. V
některých posilovnách naproti tomu je odpor proti „High Tech“ strojům, který se
projevuje ražením hesla „zpět k základům.“ Nyní osobní trenéři doporučují volné
závaží a olympionici navštěvují lekce aerobiku a lidé na stacionárním kole se
potí při představě, že překonávají skutečný kopec. (Ironií betonové džungle
dnešních měst je, že je zdravější chodit na pohyblivém chodníku nebo stepperu
v posilovně, než normální pohyb ve městě. Navzdory tomu co je označováno
jako naturální neboli přírodní kulturistika je fakt, že bodybuilding je
systematická manipulace s fyzickým tělem, která přikazuje tělu přetvořit se z
jeho „surového stavu.“
Tato systematická manipulace je dále uskutečňována
prostřednictvím různých způsobů výživy. Typická kulturistická dieta je vysoce
regulovaná směs různých složek, včetně podstatně větších dávek proteinu a
kalorií, než je normálně doporučitelné pro veřejnost. Většina výživářů
doporučuje méně než 70 gramů proteinu na den. Hardcore kulturisté konzumují
minimalně 2,5 gramu na kg tělesné hmotnosti denně, což běžně tvoří 200 -300g na
den i více. Ve skutečnosti mnozí kulturisté současně počítají dávky proteinu a
také velmi pečlivě sledují denní příjem potravy a tím mění stravování
z příjemné záležitosti na stereotypní činnost. Kulturistické jídlo není
podřízeno přirozené potřebě, ale maximální vstřebatelnosti a využití
proteinu.
Další částí fyzické manipulace s kulturistickým tělem je
konzumace suplementů neboli doplňků výživy. Většina kulturistů konzumuje velká
množství (megadávky) volných vitamínů. Tato množství mohutně překračují množství
která jsou konzumována v normální stravě. K tomu se přidává příjem široké palety
bylin a produktů připravených k zvýšení sportovního výkonu, jako creatin
monohydrát. Mnohé z těchto přípravků jsou většinou v normální stravě ve značně
zanedbatelném množství .
Co je
„natural/přírodní/přirozené?“
Slovo přírodní je odvozeno z latinského
slova „naturalis“ což znamená rodem, zrození. V jiných významech to znamená stav
nebo podmínky, které nastávají původně v přírodě – při zrození. (Je však
zajímavé připomenout, že dnes můžeme sledovat opět porody dětí bez technologické
či farmaceutické pomoci označované jako „přírodní porod.“) V tomto významu
nikdo z nás nemůže být ve stavu „přírodní.“ V okamžiku, kdy jsme
nakrmeni, oblečení a učeni jazyku, stáváme se součástí
„kultury.“
Z pohledu antropologie, slovo „přírodní“ se dnes spojuje
s nostalgickými obrazy předcivilizačního stádia humanity, ve které častěji
žili lidé v závislosti na rozmarech instinktů a pocitů než silného diktátu
vědomí či uvědomění. Obraz ušlechtilého „divocha,“ primitivního a neposkvrněného
kulturní zkažeností nám při tom vyvstává na mysli. Můžeme uvažovat o Tarzanovi
z rodu opic, národním americkém bojovníkovi nebo barbaru Conanu. „Přírodní“
v tomto kontextu představuje část podvojné struktury: vzájemně jedinečných
protikladů a „kultury.“ Je třeba ale poznamenat, že pojem „přírodní“ invokuje
jak positivní tak negativní významy, v závislosti na existujících filosofických
pocitech. Například, slavná studie antropologa Levi-Strausse o „Surové
(přírodní)“ a „Vařící (kulturní)“
Přírodu a kulturu staví do opozice.
Jakmile kultura potlačovala přírodu tak zvanou civilizací, potlačovala základní
pocity lidského bytí – tudíž příroda zůstává chaotická, neforemná a neřízená.
Tento koncept počátku dvacátého století preferuje kulturu a nahlíží na ni
positivně.
Mnozí lidé diskutují o tom, že kultura a civilizace existují
právě s posláním které obsahuje lidský potenciál nad nekontrolovatelnými
podněty přírody a tak v průběhu historie se kulturní a sociální instituce
ovlivňují a mění stále více lidské tělo a lidský rozum. Michel Foucault
například vysvětluje ve svém díle „Disciplína a potrestání,“ - systém soudní
spravedlnosti je vyvinutý jako cesta k produkování poslušných občanů,
kteří by měli odpovídat usměrňovanému systému - disciplíně. Úspěšné rozšíření
západní civilizace bylo založení na dobytí a/nebo pohlcení primitivních
společenství. Přírodně kulturní argument byl také používán k odepření
účasti ženy v politických a ekonomických záležitostech: muži dominovali
veřejné sféře. Státní správě byly přisuzovány vlastnosti džungle, ve kterých
není pro ženu místo. Takže vidíme, že otázka vztahu přírodního a kulturního byla
dlouho předmětem sporu a býval pod vlivem různých názorových směrů, lišících se
dle sociální zkušenosti a ideologie.
Představa „přírodního, přirozeného,
panenského“ je dnes přenesena do různých forem a tvarů, na rozdíl od modelu
Levi-Strausse, a byla posunuta do positivní roviny. Sociobiologie a evoluční
psychologie, která byla vymezena počátkem sedmdesátých let a byla silně
kritizována, se nyní těší z oživeného zájmu. Jde o teorii, kterou se
zvířecím chováním a genetikou vysvětluje chování člověka.
Hnutí New
Age propaguje znovuzískání jedinečné „přírodní podstaty“ a „přírodní magie.“
Někdy je naturální používáno pro popsání přírodní scenérie například když je
krajina nedotčena lidskou činností. Když je používáno pro popsání jídla,
odpovídá to zdravému a čistému jídlu, které neobsahuje chemické přísady. Obhájci
zdravého stravování v současnosti propagují myšlenku „jíst jako jeskynní
člověk“ v knihách jako NeanderThin a různých jiných publikací na téma
„paleontolických diet“ (můj osobní favorit je Starch Madness, podle všeho napsán
ve stejném tónu jako „B“ filmy padesátých let), stejně tak jako použití doplňků
výživy na základě výtažků z rostlin označovaných jako preventivní léčba
proti krutostem moderního světa. Technická civilizace jednou vypadá jako lidská
spása (vzpomínáte na fantazie o létajících autech), jindy je příčinou stressu,
nemocí a nespokojenosti. V tomto kontextu je přírodní viděno jako falešné,
nepravé, imitace…Nesporné v tomto vysoce positivním paradigmatu je absence
možnosti člověka něco ovlivnit či zlepšit, což je posuzováno jako
špatné.
Když hovoříme o idee přírodního či přirozeného aplikovaného na
lidské tělo, máme na mysli absenci umělého či syntetického. Jako extrémní
příklad, na ženu s prsními implantáty by mělo být pohlíženo jako na ženu
která nemá přírodní hrudník, přesto ženské vrcholové kulturistky jsou často
označovány jako nedostatečně ženské, pokud nemají právě ony implantáty. Stejně
tak jiné nakládání s tělem, které jde proti kulturním normám je označováno
jako nepřirozené. Jedním z příkladů je ozdobné zjizvení . Jizva je velmi
přirozený fyziologický útvar, ale když je použit jako dekorace těla
v zemích západní kultury, je to označováno jako nenormální. Co je
přirozené, naturální, přírodní neexistuje nezávisle na kultuře ale spíše
v závislosti na její definici. Přírodní či přirozené je v těchto dnech
synonymem pro normální, takže musíme být pozorní, kterou sociální normu
podporujeme, když chválíme ideál přírodního či přirozenosti.
Ale principy
zdůrazňující tuto dvojí polaritu nejsou tak jednoduché. Úrodná oblast pro
zkoumání v této oblasti může být nalezena v regálech obchodů se
zdravou výživou. Pro začínající je myšlenka nazývaná přírodní strava zcela
klamná. Všechny potraviny označované jako „zdravá výživa“ jsou složeny
z chemických látek tak jako je z chemických látek složeno lidské tělo.
Mimo to, přestože je jídlo prosto umělých přísad neznamená to že je zdravé pro
nás toto jídlo jíst. Mnohé složky jídla jako například palmový a kokosový olej
jsou spojována se zdravotními riziky.
Jak je vidět, komplex
problémů, co je naturální a co není je složitý a stává se ještě více, pokud se
dotýká obsahu kulturistiky.
Přirozenost a kulturistika –
konflikt
Mnohé doplňky pro zdraví, které jsou prodávány v prodejnách
zdravé výživy přinášejí další zajímavou látku – téma k přemýšlení, co je
naturální. Vitamin C (ascorbic acid) je prodáván jako přírodní doplněk výživy.
Ale je přirozené polykat vitamín C, který není součástí různých druhů ovoce a
potravin, ale polykat ho ve zpracovaných tabletách? Stejně tak jak může někdo
argumentovat, že něco je „přírodní“ když bere dva, čtyři nebo ještě více gramů
vitamínu C denně - tak zvané megadávky, když nikdo není schopen konzumovat
takové množství, pouze jídlem? Jiným příkladem je kreatin monohydrát, který je v
současnosti mohutně propagován na trhu jako doplněk pro budování svalů. Červené
maso obsahuje malá množství kreatinu. Je ale přirozené konzumovat pět, deset
nebo během tak zvané plnící fáze, dávky kolem třiceti gramů kreatinu denně, když
takové množství může být konzumováno pouze přes uměle vyrobené výrobky? A
v současné době jsou tato „ne-přírodní“ množství jsou pravidelně
konzumována mnohými tak zvanými „naturálními sportovci.“
Tito „naturální“
sportovci přesvědčují sami sebe, že požití takových množství doplňků je
perfektně naturální, ale mnoho let se táhne jasná linka která rozděluje
naturální a ne-naturální sportovce a to je použití androgenů. Všechny androgeny,
včetně anabolických steroidů, jsou deriváty testosteronu, který je přirozeně se
vyskytující hormon jak u mužů, tak u žen. Na rozdíl od sportovců, kteří berou
vitamín C nebo kreatin k rozvoji své výkonnosti, ti kteří používají anabolika
v tabletách, nejsou nadále označování za „naturální“ a ti, kteří používají
anabolika v injekcích jsou ještě méně „naturální.“ Paradoxně, je větším hazardem
použití anabolik v tabletách.
Samozřejmě, zvýšení popularity současně
halasně podporovaných výrobků přináší další komplikace do celkového obrazu.
Rostliny, jako yohimbin nebo tribulus terrestris, mohou podle obecného mínění
zvýšit přírodní hladinu testosteronu. Výsledný efekt - zvýšení hladiny mužského
pohlavního hormonu v séru - je stejný jako s použitím anabolických steroidů.
Nyní vypadají tak zvaní naturální sportovci, kteří používají tyto produkty
pokrytecky. Stále více problematická je celá nová řada doplňků založena na
prohormonech, jako je androstenedion (andro) propagovaný jako přírodní
alternativa k anabolickým steroidům. Ačkoli jsou tyto látky jen malou molekulu
vzdáleny od testosteronu, mohou být lidským tělem jednoduše změněny na
testosteron. Znovu, efektem je zvýšení hladiny mužského pohlavního hormonu -
stejný, jako při podávání anabolických steroidů. Někteří zkouší argumentovat, že
rozdíl je v tom, že tyto substance jsou legální a anabolika nikoliv. Samozřejmě
to není úplná pravda, protože anabolika jsou legální v případě, že jsou
předepsána na základě zdravotního stavu. Ještě k tomu musíme rozlišovat vůli
právního systému.V některých zemích jsou anabolika dostupná bez lékařského
předpisu, ačkoliv jiné látky jako kreatin jsou zakázány. Nejpříznačnější je, že
poradce Clintonovy administrativy znovu doporučil klasifikovat andro jako
anabolický steroid co nejrychleji. Pokud má pravdu, tak andro bylo vždy
anabolickým steroidem. Neztratili však všichni sportovci, které ho někdy zkusili
svůj „natural status“? Nebo snad jsou někde v „šedé zóně“ mezi?
Někteří
naturální sportovci zmiňují množství podávaných suplementů jako relevantní k
danému stavu, k dané sportovní kondici. Samozřejmě můžeme nadnést případy, ve
kterých má sportovec nízkou nebo téměř nízkou hladinu testosteronu a
prostřednictvím uvedených suplementů tuto hladinu zvyšuje, ale ne za hranici ne
přírodního stavu. Další komplikace do celkového pohledu přináší stav, kdy je
zvyšování testosteronu v souladu s právem a lékařsky předepsáno, jako například
v případě, že starší sportovec jehož vlastní hladina testosteronu poklesla a on
získá opět normální hladinu, prostřednictvím hormonálních doplňků? Může v tomto
případě se takovýto sportovec nazývat naturální? Pokud ano, jaká je legální
dávka podávána k zvýšení hladiny testosteronu, která by odpovídala normálu u
muže jeho věku? A jak posoudit, že padesátiletý sportovec má nyní hladinu
testosteronu dvacetiletého?
Shrnutí
Kulturistika je ve
svých metodách a ideálech protikladná. Kulturistika jak zlepšuje, tak ničí
zdraví - zvyšuje tělesnou hmotnost, způsobuje opotřebení kloubů a nebezpečí
chronických i akutních zranění. Působení je také vysoce závislé na výběru
potravy a jejich kalorické hodnotě. Pokud mluvíme v termínech psychického
zdraví, je odměnou posilujících zvýšení sebeúcty, sebedisciplíny a vnitřní
odolnosti - ale může to také vést k nejistotě, studu ze slabosti a v případě
mužů přání přiblížit se určitému ideálu.
Slavná studie „muscle
dysmorphia“ vydaná v časopise Psychosomatics v roce 1997 vyvolala mediální
hysterii okolo mužů, kteří posedle obdivovali svá těla (a následně připomínky
mnoha lidí, kteří posilovali, že pro to vůbec nebylo důvodu, protože jejich
tělesná kondice tomu neodpovídala), ale po mnoha ostrých slovech na obou
stranách bylo vidět, že mentální a emoční ambivalence je častá v případě, že
lidé výrazně zlepší fyzickou kondici. Argumentem bývá, že kulturistika není
taková či onaká, ale je to svazek kategorii jako zdravý/nezdravý, slabý/silný
atd., takže v případě pojmenování jedné strany kategorie ztrácíme její druhou
část. Kulturistika je vše z těchto věcí najednou, v neustálém střetu se sebou
samým. Je ovlivněna jak přírodou, tak kulturou. V případě vrcholné sportovní
kulturistiky, tak či onak je těžké argumentovat že něco ve sportu je naturální
či přírodní. Je to v závislosti na definici nepřirozené. Jakkoli je zdravotní
riziko z rozšíření podpůrných prostředků na dnešní vrcholné úrovni
politováníhodné, hranice mezi hardcore natural a ne-natural je velice
mlhavá.
zdroje
Foucault, Michael. Discipline and Punish: The Birth of te Prison (trans. Alan Sheridan). New York: Vintage, 1979
Levo-Strauss, „The Culinary Triangle“. In Counihan, Carole and Penny van Esterik, eds.
Food and Culture: A Reader. New York: Routledge, 1997
„Muscle Dysmorphia: An Underrecognized Form of Body Dysmorphic Disorder,“
Publikováno se souhlasem autorů.